• Äldre 20 Sep 23:17
    2008 visningar
    1 svar
    1
    2008

    Får man korta ner psalmer? + Hur många "extrasaker" kan man lägga in i vigselakten?

    Vi vill abslut ha tre psalmer och inte bara två som de  flesta verkar ha idag, men av sommarpsalmerna "Den blomstertid..." och "En vänlig grönskas..." skulle vi bara vilja ha de två första vererna i varje, få man göra så? Anledningen är att vi vill ha en del allsång där gästerna inte bara sitter och mumlar och då bara ta de verser som de flesta faktiskt kan, samt att det inte ska bli för långt (jag antar att man inte ens får ha en hur lång vigsel som helst?) då vi vill ha med en del extra inslag under vigseln. Den tredje psalmen vi vill ha är 84 Vi lyfter våra hjärtan och den har ju bara två verser (sen är det väl typ ingen som kan den tyvärr, men texten var så fin så det får vi ta).

    Och så andra frågan om längden, hur många "egna" inslag får man lägga in? Vi har några kompisar som gärna sjunger, en om spelar klarinett, en som spelar theremin (jag hoppas verkligen att man får ta in en sån i kyrkan?) och några som vi skulle vilja läste något. Så helst skulle vi nog vilja ha 6-7 specialinslag, är det möjligt eller är det dags att börja gallra innan vi ställt in gäster på att vi vill ha med dem i programmet? Vi vill ju inte gärna få höra att vi måste stryka saker först när vi pratar med prästen då vissa kan ha börjat förberda det de ska göra.. 

    Vi kommer gifta oss en torsdag om det nu kan ha nån påverkan på att man inte måste ut ur kyrkan lika snabbt. 0:)

  • Svar på tråden Får man korta ner psalmer? + Hur många "extrasaker" kan man lägga in i vigselakten?
  • Äldre 21 Sep 04:13
    #1
    +2

    Att korta i psalmer är inget problem, det är ytterst sällan man sjunger alla verserna. När det gäller specialinslag så är det viktigt att komma ihåg att vigseln är en gudstjänst och inte en konsert. Det kan vara roligt med lite extragrejer men spontant tycker jag att 6-7 extrainslag låter i mesta laget. Jag skulle föreslå att ni stryker åtminstone ett par av dessa. Den som slutgiltigt avgör är förstås er vigselpräst.

Svar på tråden Får man korta ner psalmer? + Hur många "extrasaker" kan man lägga in i vigselakten?