• Ankan

    Dalabröllop 2016

    Jenni skrev 2015-10-17 17:52:38 följande:
    Vad bra att ha en släkting som är frisör. Jag har nästan bestämt mig för var jag ska sminka och fixa hår men jag har inte bokat än. När bokar man? Det känns lite tidigt att boka redan.

    Hur har ni andra tänkt kring mat? Ska ni ha trerätters eller buffé? Caterar ni all man eller gör ni någonting själva?
    Jag har inte heller bokat frisör än, men tror att jag vill ha gjort det efter nyår i alla fall.
    Vi ska ha buffet och tänker köpa det från en catering, men bara förrätt och huvudrätt. Som efterrätt kommer vi att ha tårtbuffet med bröllopstårta och andra tårtor som släkten kommer att baka. Jag känner inte att jag vill göra något själv, är inte van att laga mat åt så många, så den stressen ska jag försöka undvika.
  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2015-10-23 18:09:55 följande:

    Ni som bor i dalarna. Jag letar efter transport från kyrkan till festlokalen , och vill gärna åka häst och släde. Vi gifter oss utanför Borlänge, mellan Borlänge och Säter typ. Och vigseln är den 30 jan. Eller vad har ni annars för förslag? Vi vill inte åka limo


    Bor längre norrut så jag kan tyvärr inte ge dig tips om häst och släde. Men vi hade tänkt kolla runt efter en fin raggarbil, finns ju jätte många i Dalarna som har gamla, fina bilar, det blir lite mer speciellt än just en limo, tycker vi. Kanske något åt dig också?

    Jag har (nästan) avslutat klänningsjakten nu. Var i en brudbutik i Djurås i helgen nu och vi fick så fantastisk service och jag hittade två klänningar, som båda kändes kanonsnygga! Så nu går jag runt och fundera vilken av dem jag ska köpa. Jättesvårt beslut! :)
  • Ankan
    Olina skrev 2015-11-01 16:50:54 följande:

    Hej! Då jag och sambon ska gifta oss 23 juli i Avesta så hoppar jag in i tråden. Vi har kommit en bit på väg med planerandet med det känns som om det är tusen och åter tusen små detaljer som ska planeras och bestämmas. Man vill ju liksom att det ska bli bra! Vi bokade i alla fall fotograf men vad dyrt det blev. Hur har ni tänkt med det?


    Ja, det är dyrt med fotograf men samtidigt är det ju till slut bilderna (och ringarna och maken) som du har kvar som minne på stora dagen. Vi har haft tur och två bekanta till min mamma som är fotografer har själv erbjudit oss att fota hela dagen för en symbolisk summa. Men innan de tog över så hade jag kontakt med flera fotografer och kände då att vi inte hade råd att ha en "heldagsfotografering" utan jag höll på att boka en porträttfotografering (utomhus i fint landskap) och fotografering av själva vigseln (hittade en duktig fotograf som hade bra pris - säg till om någon behöver tipps!). Sen tänkte jag be en kompis som är duktig på att fota att ta över och fota "större ögonblick" under kvällen (tårtan, första dansen, tal osv).
    Vi ska nog ta porträttfotograferingen innan vigseln så vi har tid för våra gäster sen. För att ändå göra det lite speciellt så ska vi ta amerikanska seden "first look", att vi alltså först ses på fotograferingen så att fotografen kan fånga ögonblicket när vi ses för första gången på bröllopsdagen, jag i klänning, han i kostym.
  • Ankan

    Nu har jag köpt min klänning! sååå nöjd med den, kände mig super vacker!
    Nu gäller det att hitta passande skor. Har ni tips på bra märken? Vill inte ha för mycket klack, max. 4 cm, de ska vara bekväma hela dagen.

  • Ankan
    Ellamy78 skrev 2016-01-20 12:00:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo gifter oss i Torsångs kyrka den 1 oktober. Har hittills bara bokat kyrka, frisör/smink, florist samt sång i kyrkan. Håller på och färdigställer gästlistan som hamnar på ca 80 gäster, så nästa steg är absolut att boka festlokal. Vore kul att höra vart ni andra ska hålla era fester och hur ni tänkt när ni bokat. Tar gärna emot tips på festlokaler i Falun/Borlänge-området. Vi kan tänka oss catering eller att stället fixar maten, men gärna att man får ta med egen alkohol. Och helst en stor lokal där alla får plats i samma rum (ej flera smårum). Och plats för dans efter middagen såklart! Några tips?


    Vi är på en stor fin bygdegård i närheten av Mora/Orsa. Planen är att vi har vigsel ute direkt vid sjön (hoppas på bra väder eller i alla fall uppehåll). Lokalen, vigselförrättare, fotografer är bokade, nu letar vi efter catering. Vi har skickat ut save the date kort till gästerna, har fixat en hemsida, jag har köpt min klänning och letar efter skor nu. Jag vet var jag kommer att boka smink och frisör, behöver bara boka. Så vi har kommit en bit på vägen, men det är mycket kvar också :)
    Lycka till med att hitta en bra lokal! Har tyvärr inga tips för dig.
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-20 18:57:34 följande:

    10 dagar kvar nu


    Så spännande! Vad har ni kvar att fixa nu? Hur känns det?

  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-21 08:29:34 följande:
    Vet att min kompis köpte sina skor i en dansaffär. Alltså ett par riktiga dansskor o hon var supernöjd med de.
    Har funderat på det, dansskor är faktiskt oftast väldigt bekväma (har själv dansat förut) men problemet är att vi är (om vädret tillåter) mycket utomhus på en gräsmatta. De mesta dansskor (och brudskor) var väldigt smala klackar som skulle få mig att sjunka ner i marken eller fastna. Har hittat några fina modeller med kilklack, det kanske får bli något sånt. Dessutom blir det svårare att fastna med klacken i klänningen Flört
  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-22 18:32:03 följande:
    Jag är än så länge inte så särskilt nervös, vi åker uppåt landet på onsdag, så det är all packning som gäller nu. Är mest nervös för vädret, såg på en väderrapport att det ska bli några plusgrader och tom regna   Vi har sagt att det vore så typiskt att åka till dalarna för att få snö, sen så regnar det där och vi har ett fint snötäcke i Skåne just nu
    Jag tror du behöver inte oroa dig för mycket för snön, den kommer säkert att finnas kvar. Vi har så mycket snö just nu och det har varit väldigt kallt länge så ett par dagar med låga plusgrader kommer inte att låta den försvinner utan kanske bara att sjunka ihop lite. Så ni får säkert fina vinterbilder i snön! Håller tummarna att det inte regnar (eller iaf inte mer än några små droppar).
    Men visst är det typiskt...
  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-26 06:19:29 följande:
    Tack för peppande ord, jag hoppas att det inte blir för mycket tö bara. Men vädret är ju en av de saker man ej kan påverka.
    Nej, så är det ju. Hade nog varit samma problem i Skåne, även om det inte är någon tröst. Jag hoppas ni får en fin dag ändå!
  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-26 15:22:28 följande:
    Är mest ironiskt att åka 80 mil för o få snö o så har kanske allt försvunnit mer eller mindre. Men romme alpin har ca 100 cm snö så vi tar bilderna där om det är för mkt tö..så allt löser sig
    Bra inställning Skrattande Hur det än blir med snön så får ni ändå en helt underbar dag som ni aldrig kommer att glömma.
  • Ankan

    I fall någon av er har skostorlek 40 och letar efter snygga brudskor i lagom höjd, så har jag precis lagt ut ett par skor från Pink Paradox till försäljning. De är för stora för mig, tyvärr, eftersom de är riktigt snygga. Hör av er om någon av er är intresserad! Glad

  • Ankan
    FruWiklund skrev 2016-02-25 22:37:16 följande:

    Vi gifter oss i maj ???? Det blir ett enkelt och litet bröllop men jag vill ändå fixa hår och makeup, någon som har tips på bra frisör och sminkös? Och någon som vill tipsa om bra fotograf till bra pris? Gäller Borlänge/Falun området.


    Kan tipsa om en fotograf som jag var i kontakt med och tänkte boka (jag fick ett bättre erbjudande av en bekant sen i sista minuten som gjorde att jag inte bokade fotografen ändå). Hon gör jättefina bilder och var väldigt trevlig när vi pratade om detaljerna: johannalundin.se/
  • Ankan

    Fråga till alla här: hur har ni löst musikbiten? Ska det bli dans efter middagen? Dj eller band? Vi vet inte vad vi vill eller har råd med. Liveband känns ju spontant som roligast - om man nu lyckas hitta ett bra band som har många blandade låtar i bagaget. Jag tycker att det måste spelas både långsamma och svängigare låtar men att kanske inte alla vill dansa och då ska det gå att prata längre back i rummet utan att man behöver skrika. Min kille tycker att ett liveband kommer att vara högljudd och då går det helt enkelt inte. Men har varit på flera bröllop där det gick och där folk både dansade och satt och pratade. vad tycker ni? Kan ni tipsa om någon som har erfarenhet av bröllop?

  • Ankan
    FruWiklund skrev 2016-03-22 09:24:55 följande:
    Vi kommer att köra via spotify. Har varit på andra bröllop där de har haft det och det har varit bra. Vi kommer att göra egen lista och ta med oss högtalare där vi ska vara. Tror det kommer bli riktigt bra och vi sparar in en hel del pengar för liveband kostar ju ändå en del. Dessutom är det som du säger svårt att hitta bra band som har en blandad repertoar.

    Var i Dalarna och när gifter ni er? Har du nåt tips på makeup artist och/eller hår? Tycker det är svårt...
    Vi har kollat runt lite och just nu ser det ut som om vi kör livemusik i ca 3 timmar och sen får det bli spotify mot småtimmarma. Vi har pratat med två olika musiker och jag har min favorit, men min kille vill fundera ett par dagar till.
    Vi gifter oss i närheten av Mora. Har inte bokat håruppsättning/smink än, har letat mycket också men det finns nästan ingen som gör både och i samma salong så det blir nog att boka två olika ställen, vilket tyvärr betyder extra kostnader. Men är inte så duktig på den biten att jag vill ta hand om det själv.
    Var gifter ni er?
  • Ankan
    FruWiklund skrev 2016-03-26 10:49:27 följande:
    Det var ju smart att göra så :)
    Vi gifter oss utanför Borlänge. Har också svårt att hitta någon frisör och makeup som gör både ock. Har hittat ett par men den ena är väldigt dyr och de andra har inte hört av sig om min förfrågan än så vi får väl se vad det blir. Jag är inte heller så duktig på hår eller smink och vill verkligen ha någon expert på det på vår stora dag. Vill ju vara den snyggaste versionen av mig den dagen :)
    Håller tummarna att du hittar någon bra! Jag ska gå och klippa mig i veckan och då bokar jag min vanliga frisör. Hon sminkar tyvärr inte men då blir det att boka sminkning hos deras samarbetspartner.
  • Ankan

    Nu har vi bokat livemusik! Fick bra tipps av en bekant så nu har vi bokat en duo som ska spela ca 3 timmar efter middagen. Blir kanon tror jag! troligtvis bygger de upp allting dagen innan redan så vi slipper det under middagen, det är toppen tycker jag! De spelar även brudvals, men jag har ingen aning vad jag ska önska för låt. Berhöver ju inte vara en vals tycker jag, bara något som det går att dansa på. Vet ni redan vad ni ska ha för låt?

    Nästa vecka träffar vi caterern för att spika menyn och veckan därefter ska klänningen kortas. Plus att jag väntar på att en tjej som evt ska sminka mig ska ringa upp mig i veckan. Frisör är redan bokat. Det går framåt! Hur står det till för er andra?

  • Ankan

    Nu har jag också bokat sminkning. Blev lite oväntat på Åhlens då alla andra ställen som brukar sminkar inte kunde göra det pga semester/uppsägningar osv.
    Så nu har vi bestämt provsminkning en månad före bröllopet när jag har hunnit få lite sommerfärg i ansiktet. Glad

  • Ankan

    Jag har tappat stora bilden här. Vem gifter sig när? Vem är näst?
    Jag själv har fortfarande lite tid på mig, 6 augusti är det dags.

  • Ankan
    FruWiklund skrev 2016-05-12 13:21:13 följande:
    För oss är det dags den 21 maj :)
    Oj, det var snart! Vad spännande! Hur känns det? Jag ska själv också på ett bröllop den dagen, det blir nog säkert roligt. Lycka till med sista förberedelserna! Glöm inte att njuta Glad
  • Ankan
    mickis.j skrev 2016-05-13 22:42:58 följande:
    Lite ny här i tråden, gifter mig den 23 augusti så ett tag kvar för mig med :)
    Välkommen hit :) Augusti blir nog en bra månad för bröllop. Hur går det med planeringen? Hur ska dagen se ut?
    Vi gifter oss på en väldigt fin bygdegård direkt vid en sjö, men utomhusvigsel (om vädret tillåter). Längtar väldigt mycket också! Hade ett bröllopsplaneringsmöte med min kille igår och nu är det mest detaljer kvar, men många såna och han ser kanske inte helt, varför vi skulle fixa allt det redan nu, men ha får lyda ändå ;)
  • Ankan
    mickis.j skrev 2016-05-18 23:14:10 följande:
    Tack, ja jag hoppas det! Ska du också ha bröllopet i augusti? :) 

    Jag tänker också utomhusvigsel, inte bestämt exakt vart än men har hyrt Persborgs brygga för middagen efter vigseln. Så är det dåligt väder får vigseln bli där också. Detaljerna är ju minst lika viktiga som det stora hela så hoppas ni får ordning på dem :)

    Jag oroar mig mest för att det blir lite stelt med vänner och släkt blandat då många inte träffat varandra förut och en del av mina vänner är lite tillbakadragna i sådana situationer... :/
    Åh, Persborg bryggan är ju så otroligt fin! Det blir nog kanon ska du se! Och alla kommer vara glada och på bra humör då blir det säkert inte stelt. Blanda folk lite grann vid bordsplatseringen men se till att alla som är blyga och inte känner så många har någon bekant i närheten.
Svar på tråden Dalabröllop 2016