• Emsie

    Hur utforma bröllopet?

    Hej!

    Jag och min kille ligger precis i startgroparna för att planera vårt bröllop. Vi skulle vilja gifta oss nästa sommar och sen köpa en större lägenhet under hösten och för att ha råd med nytt boende så måste kostnaderna hållas nere om vi alls har råd att gifta oss nu. Barn är med i planerna också, därför vi måste köpa ett större boende och det är väl egentligen mer tidspress på den biten än på bröllopet även om jag helst vill gifta mig först, ordningen är inte så viktig för min kille. Problemet nu är att min sambo har så mycket vänner och stor släkt (konstigt att kalla det för problem vi är ju givetvis glada över att ha alla dessa människor i våra liv men ekonomiskt så är det inte så fördelaktigt just nu) som han känner att han inte kan låta bli att bjuda så även om vi håller nere gästlistan allt vi kan skulle vi landa på 80-90 personer. Det känns som om det kommer dra iväg prismässigt. Finns det några alternativa sätt att lägga upp bröllopet på? Vi är inte så traditionella egentligen utan kan tänka oss något annat än det "klassiska" men just nu är fantasin dålig.

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur utforma bröllopet?
  • Chicita

    Varför inte köra ett klassiskt engelskt te-bröllop? 


    Massvis med kakor, scones och andra nybakta bröd (kolla med en butik om ni kan få köpa bakeoff-bröd via dom exempelvis om ni inte har någon som vill stå och knåda deg en hel dag ;) ) 


    Googla tea wedding så får du nog upp massa tips. 

    Det betyder att ni kan komma ner rätt rejält i kostnader om ni håller till godo med församlingshemmet (om ni ska gifta er i kyrkan) eftersom det brukar vara gratis i samband med bröllop. Eller en bygdegård som inte heller brukar vara så dyr...


    Kolla med kompisarnas föräldrar om några av dom kan tänka sig att baka på brödet på plats innan servering och se till att hålla det påfyllt och fräscht tills alla har ätit klart...

  • Jenni

    Ni skulle kunna ha knytis :)

    Istället för att gästerna tar med sig en present tar de med sig ett bidrag till buffébordet. Jag har en bekant som kör på det och de har inget superenkelt bröllop i övrigt.

  • Ankan

    min kusin körde ett upplägg som var helt nytt för mig. Eftersom både hon och mannen var aktiva i kyrkan i deras by så kände de så gott som alla och kände att det skulle bli svårt att dra gränsen. De gjorde så att de gifte sig och sen bjöd på kaffe och tårta (det fanns ca. 40 stycken, många i familjen hjälpte att baka så de behövde inte köpa dem dyrt). hela eftermiddagen var det programm och som avslutning fanns det soppa för de som ville (det var nog säkert 150 personer som var med, men inte alla hela tiden). Kvällen var slut runt 19-tiden. Nästa dag tog de närmaste familjen och firade med bröllopslunch på en herrgård.
    Det kanske kan vara ett alternativ för er också?

  • Emsie

    Tack så mycket för era idéer!

    Tea wedding låter jättefint tycker jag! Men då till ett annat problem.. Ca hälften av gästerna kommer vara tvungna att åka 40-60 mil för att vara med, tror ni att dom tycker att det är lite fjuttigt med bara "fika"? Känns som att det kan bli väldigt kort också, svårt ändå att hinna prata med alla eller? Vi kommer gifta oss borgligt så själva cermonin kommer väl också troligtvis vara ganska kort antar jag.

    Vad var det för aktiviteter dom körde då under eftermiddagen?

    Knytis kan ju vara jättetrevligt! Behöver man isf styra upp det på nått sätt när det är i så stor skala?

  • Chicita

    Te-minglet kan ju hålla på i flera timmar :) Och det kan vara superlyxigt...


    Kör ståbord och lite små sittgrupper så att folk kan mingla omkring. 
    Jag tycker oftast att man knappt hinner prata med folk annars på "vanliga" bröllopsfester eftersom det ska hända så mycket saker hela tiden.

    Något som verkar populärt här annars bland dom som "bara" bjuder på fika efteråt är att i inbjudan säga "vi kommer gå ut och äta middag på restaurang X på kvällen. De som vill får gärna följa med oss, men ni får då betala maten själva. 
    Tala om i samband med OSA om ni vill äta middag med oss och i så fall vilken mat ni vill ha (några alternativ ni gjort upp med restaurangen om i förväg) så vi kan förbeställa mat och boka plats åt er.
    Detta ser vi i så fall som er gåva till oss och förväntar oss inget annat av er.

  • Anna 2016

    Som många redan har skrivit så är det ett alternativ att bjuda på fika/teatime.

    Ett annat förslag är följande:

    Ni har bröllopet i kyrkan på dagen och alla kan vara med på cermonin då detta är gratis.
    Sedan har ni en "paus" där alla gästerna kan åka hem och fixa sig, äta middag, checka in på hotell etc.
    Och därefter ses ni alla igen på kvällen antingen i någon billigare lokal ni har hyrt eller hemma hos någon med större hus/partytält i trädgården eller liknande och så är det fest.
    Då kan ni ha dans och musik och ev bjuda på lite snacks eller bröllopstårta. Antingen tar alla med sig egen dricka eller så köper ni in och bjuder på drickat, eller så säljer ni till självkostnadspris. Tex lägg 10 kr i en burk för varje öl du tar.

    Under "pausen" på eftermiddagen innan festen kan ni gå ut och äta mat med bara den närmaste familjen/ bjuda närmaste familjen på mat hemma.

  • ballerina

    Gör först en budget om hur mycket ni kan lägga på bröllopet och fundera sedan på vad ni vill. Det är så mycket enklare än att göra tvärtom!

    Jag kan inte säga hur ni ska göra, men jag kan berätta lite om hur vi hade det. Vi är i husköpartagen, håller på med bebistillverkning (bara neg. hittills!) och var så sugna på ett riktigt hederligt bröllop! Båda var studenter när vi bestämde oss för att gifta oss. Vi började spara lite smått ett och ett halvt år innan det var dags, och redan där i startgropen sa vi att bröllopet fick kosta max 70 000 kr. Vi la undan pengar och nästan all extrainkomst sattes in på bröllopskontot. Vi levde inte snålt, utan reste mycket och åt mycket på restaurang. Ibland blev det mindre sparat och någon gång blev det närmre 20 000, men vi la alltid minst 1 000 kr var. 

    När det var dags för bröllop hade vi lyckats spara mer än 90 000, så vi tänker åka på en resa för lite av "överskottet"!

    Vi hade alltså köpt kläder i mellanklassen (dvs under 10 000 kr tillsammans), jag unnade mig sminkning och håruppsättning. En vän som jobbar som fotograf fotade oss och istället för betalning så gav vi presentkort på ticnet och scandic för närmre 5 000 kr. Vi hyrde en församlingslokal med bra kök (viktigt för oss!) hela helgen till en summa av 2 900 kr.

    Vi bjöd 90 personer på tre-rättersmiddag där förrätt och huvudrätt lagades av två kockar och serverades av tre serveringspersonal från en gourmet-restaurang. Det kostade oss 22 000 kr. Vi gjorde en enkel efterrätt och sedan hade vi bett våra mostrar att ta med tårtor så vi dukade upp en rejäl tårtbuffé! Vi bjöd på öl och vin till maten, men skippade att ha bar.

    Vi hade många som hade rest långt för att närvara, så vi undanbad oss alla presenter. De som ändå ville ge något fick istället lägga in en slant av valfri summa till vårt gemensamma konto för ett framtida husköp! 

    Summering: Vi gjorde precis allt vi ville med bröllopet. Lyxigt för oss, men vi badade inte i lyx. Vi lyckades spara in på några dyra poster (t.ex fotograf och vi skippade även en häftig bil att åka i), men valde istället att satsa mer på god mat och dryck. Vi hade budgeterat 70 000, men det landade på ca 55 000. Vi förväntade oss INGENTING i presenter/pengagåvor, men fick över 25 000 kr!!! Det blev nästan genant när vi öppnade kontot och såg att vi hade passerat 100 000 med råge. Om man räknar med det vi hade fått så kostade vårt lyxiga, goda och härliga bröllop 30 000 - en summa jag endast hade drömt om!

    Många har sagt att det kändes roligt att ge ett pengabidrag till något så konkret som till ett husköp. Och just nu är vi faktiskt med i en budgivning för ett drömhus!

  • Jenni
    Emsie skrev 2015-09-14 12:13:39 följande:

    Knytis kan ju vara jättetrevligt! Behöver man isf styra upp det på nått sätt när det är i så stor skala?


    Det kan man nog behöva. Annars kanske ni får massor av kött och inget potatis t. ex. Jag vet inte exakt hur de jag känner lägger upp det men man skulle ju kunna göra någon form av lista på internet som alla får tillgång till med ungefärliga saker man önskar ha med och så får gästerna bocka av som många gör med vanliga önskelistor. Sedan kan gästerna välja själva om de vill laga maten själva eller hellre köpa den. Det är i alla fall en idé som kanske tåls att fundera över. :)
  • Emsie

    middagen är det som vi uppskattar mest på bröllop när vi har varit på andras och det jag har drömt om länge förutom att få ha på mig en vacker klänning. Vi är inte några party animals längre så festbiten är av underordnad vikt och själva cermonin är ju givetvis viktig men inte på samma sätt så det får nog bli en lösning med middag ändå, om det inte funkar ekonomiskt nu så får vi ta det längre fram. Både vi och många av gästerna är matintresserade också så det vore väldigt kul att få bjuda på en härlig middag.

    Ballerina- det låter ju fantastiskt! Hur fick ni tag i så billig mat? Var det kontakter? Det är den posten som jag känner blir svår att hålla nere. Klänning tror jag att jag kan önska mig bidrag till i 30-årspresent, skor har jag inga direkta krav på, kan tom ta några jag redan har, smink och hår kan jag fixa själv om inte min kompis som är mua vill hjälpa till, transport bryr vi oss inte om, utsmyckning till lokal har vi möjlighet att fixa extremt billigt via familjen, fotografering tror jag att en vän kan hjälpa till med osv.

  • ballerina
    Emsie skrev 2015-09-17 09:42:38 följande:

    Ballerina- det låter ju fantastiskt! Hur fick ni tag i så billig mat? Var det kontakter? Det är den posten som jag känner blir svår att hålla nere. 


    God mat var som sagt bland det viktigaste för oss! Det är faktiskt en av de dyraste restaurangerna i staden jag bor. Tanken var att köra ett vanligt cateringbolag som har ganska billiga priser. Men det är fläskfilé och potatisgratäng. Spännande va?

    Vi bokade dom ändå, just med tanke på priset. Sen hade vi fått i julklapp att gå på den där restaurangen, och herregud så gott det var! Och dyrt! Vi såg en lapp vid entrén att man kan hyra deras lokaler... Så min man frågade lite försiktigt "om vi redan har en lokal... går det att få maten levererad?" och vips så ville dom ha oss som kunder! Vi fick en meny de kunde göra (dreglade nästan när jag läste den) och sedan en offert. Det var ca 5000kr dyrare och vi velade länge om vi ville byta. Sen var min man modig nog och ringde dom och sa vad priset skulle bli på andra stället. Och sim salabim så hade de sänkt priset! 

    Vi blev lite småchockade och tänkte att de säkert lurar oss på nåt sätt... SÅ billiga kan de väl inte vara? Men jo. Det var så otroligt mycket godare än vad vi hade kunnat tro och de var otroligt professionella! 

    Ring runt på olika restauranger. Be dom matcha deras offerter. Kom ihåg ni är bra kunder! Många gäster = bra intäkter. Och gör de bra ifrån sig så är det många som pratar om dom. Tänk... vi var drygt 90 personer. Ungefär 70 bor här i samma stad. Tänk om alla dessa 70 rekommenderar två personer var... som i sin tur rekommenderar... :)
  • Emsie

    Man ska nog försöka förhandla lite oftare, jag tycker bara att det är så jobbigt med sånt men det verkar ju helt klart vara värt det... Fråga kan man ju alltid göra. Vi får väl ringa runt till olika ställen helt enkelt! Tack så mycket allihop för era tips och det känns lite upplyftande att det faktiskt går att få till :)

Svar på tråden Hur utforma bröllopet?