• Äldre 11 Aug 07:41
    6065 visningar
    11 svar
    11
    6065

    Bjuda med sin hemliga karl?

    Hej
    Jag är så bradzilla-aktig nu. Fick mejl igår, bröllop om ca två mån. Min kusin ville bjuda med sin pojkvän som jag inte änns visste att hon hade. Vi har fått stryka hårt på listan själva och dels för att min släkt är så mycket större. Har aldrig träffat denna pojkvän heller och tvivlar på att de varit ihop länge eller änns bor ihop. Det var min Moster som tyckte att det var ok för henne att bjuda in honom om hon frågade mig först. Asså... Jag bara vill skrika: NEJ! I ju med att vi har folk som vi hellre bjuder in som vi känner men som vi fått avvakta med tills det finns platser över. Men samtidigt vet jag att enligt vett och etikett så.... 

    Fan vill inte vara en sniken skit men jag har ingen lust med folk som man inte träffat. Bjuder ju mest släkt för att man "ska".... 

    Något förslag på hur man kan lägga fram det snyggt eller allmänna funderingar på mitt egotrippade bridezilla- tänk? 

  • Svar på tråden Bjuda med sin hemliga karl?
  • crs
    Äldre 11 Aug 09:18
    #1

    Jag tycker det är helt rätt att säga nej. Det räcker med ett enkelt "tyvärr, vi har inte plats för en person extra". Inga konstigheter alls, folk brukar väl inte räkna med att få ta med någon om de inte blivit bjudna +1. Kusinen lär väl bara tänkt att det är värt att fråga. :) 

  • Äldre 11 Aug 10:34
    #2

    Håller med ovanstående :) 


    Säg: Tyvärr, vi har väldigt begränsat antal platser och har redan fått säga nej till både vänner och släktingar. Om vi hade vetat om tidigare att du hade fästman så hade vi självklart bjudit honom, men som det ser ut just nu så finns det inte plats. 


    Vi skriver upp honom och så återkommer vi om vi får platser över (om många tackar nej) 

    -----------------------------------

    Vi fick nämligen ett stort bortfall på vår inbjudningslista och vi visste att vi hade många vi både ville och borde bjuda om inte dom först inbjudna kunde komma.
    Så om det blir flera avhopp så kan det ju faktiskt vara juste att kunna höra av sig och säga "hej vet ni, nu finns det plats, så om han vill komma så är han välkommen".
    Men ni prioriterar ju själva vilka ni bjuder in på eventuella avhoppnings-platser. Vänner först kanske? ;) 

  • Äldre 11 Aug 14:51
    #3
    Tack!
    Jag läste ett bra svar av Magdalena Ribbing om just detta. Att om jag inte änns vet om att hon har någon så är det inte ett etablerat förhållande och jag har ju inte gjort fel i första hand som inte vet, däremot ska man ej eller fråga en sådan fråga utan kanske först säga "jag har en kille" i annat sammanhang. Då kan ju jag själv välja att säga något om inbjudan etc. 

    Kommer skriva ihop något bra svar, av de råd jag fick och avvakta OSA- dagen.

    //B
  • Äldre 11 Aug 15:53
    #4

    10dagar innan vi gifte oss hörde min mans moster av sig för att höra om min mans kusins tjej kan få följa med. Jag fick typ panik och tänkte, vad pysslar dem med? Vi har varit på dem från flera håll och frågat om hon ska med el inte, men alltid fått ett nej, fram tills 10dagar innan...
    Vi hade lite innan fått ett avhopp så vi hörde med dem som höll lokalen för oss ifall det gick att hon kom el inte, vi lät dem bestämma. Dem sa att det var ok från dem och vi meddelade att hon fick komma, vi hade inte ens ett namn på hon.

    Vi är nu i efterhand JÄTTE nöjda med att hon kom, jätte trevlig tjej! Så jag hade sagt ja!

  • mst.mr­sj82
    Äldre 11 Aug 16:21
    #5

    Du får verkligen säga nej i detta läge. Speciellt eftersom du inte ens har träffat honom heller. Hade det rört sig om ett vanligt kalas så hade det varit annorlunda tycker jag. Men nej säg tyvärr allt är bokat och klart med antalet gäster. Vi kan tyvärr inte ta emot fler.

  • Plätti­s
    Äldre 11 Aug 17:25
    #6

    Om ni aldrig ens hört talas om personen och hellre håller eventuella avhopp lediga för personer ni hellre vill ha där skulle jag ha stått fast vid det.

    Vi hade plats för den nya flickvännen till min mans bästa vän som vi bara träffat lite hastigt en eller två gånger innan bröllopet. Det var inget fel på henne, men i gästboken hade hon inte skrivit rätt namn på varken mig eller min man. Jag fick heta något helt annat och hans namn var felstavat. Trots att vi hade våra namn både på inbjudan och festhäftet. 

    Nu så här i efterhand kan jag tycka att det går skratta åt, men när vi satt och läste gästboken dagen efter bröllopet tog jag lite illa vid mig. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 Aug 15:58
    #7

    Vi var med  om samma sak. Min blivande mans vän hörde av sig och frågade om han fick ta med en dam ca 1 1/2 månad innan bröllopet. Ingen av hans vänner hade hört att han hade flickvän innan dess och han undevk alla frågor... Jag var på väg att rakt av säga nej det går inte. Men vi funderade på saken och kom fram till att om de är ok med att inte sitta vid samma bord (bordsplaceringen var klar och han ska sitta mitt emot oss på honörsbordet och för alla andra så sitter paren vid samma bord) så var det ok. Nu när vi vet att hon kommer och har fått lite mer info om henne så är jag glad att vi sa ja. 

    Men som sagt detta funkar bara om man har plats.

    Jenny

  • Äldre 13 Aug 08:13
    #8
    +1

    Tack för alla svar!
    Jag skrev ihop ett långt förklarande mejl som jag är nöjd med, la till en liten "bra att tänka på en annan gång" att kanske föra pojkvännen på¨tal tidigare och låta mig ha den äran att få bjuda in eller fråga om hon vill ha med honom...för det känns ju lite sådär pinsamt att få frågan när man inte vet om det.  Hon tog det bra och allt är frid och fröjd. Vi avvaktar OSA- datumet och ska därefter se hur det blir. Hon är beredd på sent svar. Jag tror att alla är nöjda faktiskt!

    Ja förutom gammelfarmor som tycker att ALLA ska med och att min far kan betala för de extra personerna... Men jag är vuxen och det är VI själva som betalar, så det så... // B

  • Aniara­4
    Äldre 14 Aug 11:34
    #9

    Skönt att det löste sig!

    Vi hade också en plötsligt uppdykande partner, en vecka innan bröllopet Skrikandes. Av olika skäl ville vi vara schyssta ändå, och vi hade ett par gäster som velade väldigt mycket om de skulle komma eller inte, så vi sa att hen fick följa med om de andra tackade nej. Med tillägget att oj då, vi träffas verkligen alldeles för sällan, vi hade faktiskt ingen aning om att du hade ett sånt etablerat förhållande att du t.o.m. vill ta med vederbörande på bröllop! {#emotions_dlg.djavulsk} 

    Mycket riktigt visade det sig inte vara så seriöst och det tog slut typ en kvart senare, men ja ja. Vi hade en plats och mat över, och det störde inte oss att hen var där. ¯\_(?)_/¯

  • Aniara­4
    Äldre 14 Aug 11:35
    #10
    +1

    Ok, det där blev inte rätt... ¯\_(?)_/¯ Obestämd

  • Äldre 2 Aug 09:55
    #11

    Såhär 9 mån efter. Med facit i hand: NEJ FÖR FAN! Jag ångrar verkligen att denne fick följa med. Fick nyligen reda på att det bara hållit en månad till efter vårt bröllop. Ok det är ju som det är men asså att han inte änns hälsade efter kyrkan. Jag fick liksom söka upp honom och det blev hej långt senare vid kaffet utanför toaletterna?! Vilken charmig sak liksom som inte änns säger grattis eller "hej jag heter" - utanför kyrkan som alla andra?! 

    Sen kom det ännu roligare- en vecka bröllopet innan då vi sagt ok för att min gammelfarmor tyckt att jag varit snål mot min kusin så kommer ett nytt mejl.
    "Ojdå vi glömde att han var gluten och vegan"...

    Nä så jag tipsar alla till: Gör det inte! Jag var obekväm med folk som jag inte känner och det känns konstigt att se honom på kort såhär efteråt. INTE OK av folk att fråga sådär. 

Svar på tråden Bjuda med sin hemliga karl?