• juniorsson

    Måttsydd utan tull? + kinasidor

    Jag letar efter måttsydda klänningar till mina tärnor MEN vill slippa tullen så tillkommer på alla "Kina-sidor". Finns dt någon sida som skeppar inom EU och tullfritt??

    Om inte, vilken av alla dessa sidor ska man satsa på? Någon med erfarenhet av deras chiffonklänningar?

  • Svar på tråden Måttsydd utan tull? + kinasidor
  • FruS2016

    Nu är det ju inte sidorna som bestämmer tull. Det är Sverige. Så svaret är kort och gott nej, du kan inte slippa undan tullen. Det handlar om skatt, i Sverige betalar vi moms, 25%, 12 % och 6 % (tror jag att det är) på våra varor. Beroende på vilken typ av vara du importerar får du betala den procentsatsen, kläder brukar vara 25%. Det är alltså inte sidan som syr klänningen som tar ut tull. Du kan läsa mer om det på Tullverkets hemsida, där kan du även räkna ut vad din vara skulle kosta i tull och avgift (Tullverket tar även ut en handläggningsavgift) så ver du det. Många kritiserar exempelvis kinasidor för att de får betala tull, men det har ingenting med kinsasidorna, det är Sverige som man ska skälla på och klaga på om man ska klaga.

    Gällande vilken sida kan jag inte svara, tips är att googla sidans namn + review för att läsa andras åsikter, då får du recensioner på engelska och får därmed fler och nyare inlägg att läsa. Lycka till

  • FruS2016

    Ser nu att du söker INOM EU, det missade jag, ber om ursäkt. Hittar ingen, tror inte arbetskostnaderna blir låga nog för att det ska vara lönsamt, alla kläder som finns att köpa på hm, Gina tricot, Lindex o.s.v. (Billigare kedjor) görs ju i Sydostasien, så jag tror det är dit du måste vända dig om du vill måttsy....

  • tesselessan

    Min erfarenhet som trogen kina-beställare att det avgörs i bland av hur stort paketet är, vad varan är värd och vad tullen känner för tillfället. Min brudklänning  (som är måttbeställd) fick jag betala 113 kronor i tull på och den var då värd 1200 kronor. 
    tärnklänningarna kostade runt 600 för båda och var lika stort paket och de slapp jag betala för.  
    jag beställr via aliexpress där alla varor kommer i enskilda paket och har beställt 100 tals saker och bara betalat tull på brudklänningen. vet kompis som beställde från lightinthebox och där kommer allt i samma paket och hon åkte på tull direkt. 

  • Plättis

    Tull betalar man bara om man beställer utanför EU, och bara på varor till ett värde över 1 300 kr. Det behöver inte bli särskilt dyrt med tull heller. När jag beställde min klänning skrev de ett annat värde på tulldeklarationen än jag hade betalat, så jag betalade bara typ 200 kr för tull och administrationsavgift för DHL som tog in den. Jag hade räknat på en tusenlapp. 

    När du söker på kinasidorna efter tärnklänningar kan du lägga på 10-20 % på priset för att räkna med tull och moms, då får du en mer rättvisande bild av priset. 

    Tänk på att måttsydd inte heller behöver betyda att det sitter perfekt. Min klänning var måttsydd, men jag fick ta den till en sömmerska i alla fall för att fixa några saker. I slutänden vet jag inte om det blev billigare att köpa en kinaklänning än att köpa i butik, men jag kände mig i alla fall vackrare än någonsin förut och fick den klänning jag drömt om. (Som inte fanns att köpa i butik oavsett hur mycket jag letade.) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Måttsydd utan tull? + kinasidor