• Äldre 23 Jul 10:38
    8712 visningar
    21 svar
    21
    8712

    Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!

    Mörk kostym betyder att männen bär svart, mörkgrå eller mörkblå kostym med slips eller fluga. Kvinnorna bär klänning som går ner över knäna..

    Fungerar någon av dessa klänningar? Bilder i tråden

  • Svar på tråden Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!
  • Äldre 24 Jul 18:31
    #11

    Nja det är snarare långklänning till mörk kostym som är en nytolkning då tjejer idag gärna vill ha på sig en långklänning.

    Om du läser Magdalena Ribbing gällande klädkoder är vadlånga det längsta som gäller. Mörk kostym är eftermiddagsklädsel och ändras inte bara för att det är dans eller inte.

    För att vara lite nitisk så står det ankellång i länken, det innebär inte golvlång.

    www.theyouway.com/fashion/shopping-guide/brollopskladkoden-sa-tolkar-du-den-ratt

    damernasvarld.se/kladkod-vad-betyder-sommarfin-mork-kostym-och-smoking/

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Klädkod

    mobil.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/

  • Äldre 25 Jul 18:49
    #12

    Var just långklänning till mörk kostym som jag menade var en nytolkning.

    Är inte så bevandrad i klädkodernas land så berättade bara vad jag läst.

    Kul att få reda på vad som egentlien är rätt :)

  • Äldre 26 Jul 12:43
    #13
    Annanym skrev 2015-07-25 18:49:05 följande:

    Var just långklänning till mörk kostym som jag menade var en nytolkning.

    Är inte så bevandrad i klädkodernas land så berättade bara vad jag läst.

    Kul att få reda på vad som egentlien är rätt :)


    Aha ursäkta, då missförstod jag dig!

    Nej, jag är ganska intresserad av sånt här (egentligen allt med vett och etikett). Det är sällan som det spelar stor roll men var själv på ett bröllop med mörk kostym där bruden hade knälång klänning. Ett flertal av de yngre tjejerna hade fått för sig att långklänning var ok och kom i detta. Kan tilläggas att de kände sig tämligen felklädda.

    Men det beror väl på att det finns så få tillfällen för oss att ha på oss aftonklänning, väldigt sällan som gemene man går på smoking eller frackfester.
  • Äldre 27 Jul 07:56
    #14

    Tack för alla svar, så vart exakt är gränsen för en långklänning? Hur lång är en knälångklänning?
    Insåg att min klänning jag tänkt ha isf går precis i mitten av smalbenet...är det för lång?

  • Äldre 28 Jul 13:03
    #15

    [quote=4419604][quote-nick]Kiyona skrev 2015-07-27 07:56:05 följande:[/quote-nick]

    Tack för alla svar, så vart exakt är gränsen för en långklänning? Hur lång är en knälångklänning?

    Insåg att min klänning jag tänkt ha isf går precis i mitten av smalbenet...är det för lång?

    [/

    Det går alldeles utmärkt. Med knälång täcker klänningen precis knäet men till mörk kostym fungerar det jättebra med vadlång, precis som din klänning.

    Med hellång menas sådan som går ner till marken.

  • Äldre 28 Jul 16:10
    #16

    Ni verkar ha koll här, jag och min sambo ska på bröllop med klädkod kavaj, han har en mörkblå kostym som han hade tänkt ha. Blir det rätt eller fel sett till klädkoden? Jag har läst att det ska vara korrekt, att man inte nödvändigtvis behöver ha udda kavaj och udda byxa, men ni får gärna rätta mig om jag har fel!

  • Äldre 28 Jul 16:37
    #17

    Till detta tänkte han ha en vit skjorta samt en slips som matchar färgen på min klänning.

  • Äldre 28 Jul 19:54
    #18
    Pess skrev 2015-07-28 16:10:55 följande:

    Ni verkar ha koll här, jag och min sambo ska på bröllop med klädkod kavaj, han har en mörkblå kostym som han hade tänkt ha. Blir det rätt eller fel sett till klädkoden? Jag har läst att det ska vara korrekt, att man inte nödvändigtvis behöver ha udda kavaj och udda byxa, men ni får gärna rätta mig om jag har fel!


    Det är helt korrekt med full kostym! Det med udda kostym är egentligen fel men har blivit mer accepterat under årets ljusare månader för enklare tillställningar. Då brukar man skriva till ljus kostym alternativt udda på inbjudan för att göra det enklare för gästerna att förstå klädkoden.

    Vit skjorta gäller. Färgad skjorta drar genast ner finhetsgraden och följer inte någon av de etablerade klädkoderna.

    Ang. slips kan den vara alltifrån mönstrad till grisrosa. De enda färgerna som är fel är vit och svart, båda dessa är sorgeklädsel och skall endast användas till begravningar. Vit för de närmast sörjande och den svarta för övriga närvarande.
  • Äldre 28 Jul 19:59
    #19
    Maudeleyne skrev 2015-07-28 19:54:29 följande:

    Det är helt korrekt med full kostym! Det med udda kostym är egentligen fel men har blivit mer accepterat under årets ljusare månader för enklare tillställningar. Då brukar man skriva till ljus kostym alternativt udda på inbjudan för att göra det enklare för gästerna att förstå klädkoden.

    Vit skjorta gäller. Färgad skjorta drar genast ner finhetsgraden och följer inte någon av de etablerade klädkoderna.

    Ang. slips kan den vara alltifrån mönstrad till grisrosa. De enda färgerna som är fel är vit och svart, båda dessa är sorgeklädsel och skall endast användas till begravningar. Vit för de närmast sörjande och den svarta för övriga närvarande.


    Måste rätta mig själv där: Ljus kavaj heter det (inte ljus kostym)
  • Äldre 28 Jul 21:29
    #20

    Tack för ditt svar! Skönt att få bekräftat att vi är rätt ute! :)

  • Äldre 28 Jul 23:05
    #21
    Pess skrev 2015-07-28 21:29:22 följande:

    Tack för ditt svar! Skönt att få bekräftat att vi är rätt ute! :)


    Varsågod! Glad att kunna vara till hjälp!
Svar på tråden Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!