• Ca budget?

    Ons 22 jul 2015 08:43 Läst 5465 gånger Totalt 10 svar
    Ons 22 jul 2015 08:43

    Vi är ute i god tid det vet vi och allt ligger i sin Linda ännu, men nu när vi har en rå inbjudningslista, hur ska vi tänka runt budget??? Vi har spekulerat i 350 000. Vi vill ha ett band som spelar på kvällen, vi har rått räknat med 120 gäster (kan lika gärna bli 150). Men hur ska vi tänka kring middagen? Vi funderar på att dela upp, för alla kanske vi inte vill ha till middagen. Vi kommer inte ha fri bar efteråt. Nu har vi ett tag på oss att spara ihop pengar, då bröllopet inte ska stå än. Bröllopsklänning har jag redan, dock kanske behövs det lite småsaker runt klänningen.

    Gah. Vet inte hur vi ska tänka, och då är nästan allt planerat redan???????? och de e inte jag som är bridezilla i vårt förhållande Hahahaha

  • Tor 23 jul 2015 12:08 #1

    Oj 350.00? Varför så dyrt om jag får fråga?
    Jag och min blivande hade först tankar på att ha på herrgård med 3 rätters, band/dj och ja allt därtill och hamnade på en slutbudget på 150.000 då hade vi verkligen lyxat till tyckte vi men kände att det blev för saftigt ändå för en dag.
    Nu ska vi hyra bygdegård, borglig vigsel vid vatten och ha catering.
    Gästlistan är just nu på 90 pers och vi har satt budget på 70.000. (Går säkert och göra det mycket billigare än så ändå.)
    Menar absolut inget illa att fråga om er budget men blev mest nyfiken på varför så dyrt.

  • Tor 23 jul 2015 12:11 #2
    SandraSandrish skrev 2015-07-23 12:08:41 följande:

    Oj 350.00? Varför så dyrt om jag får fråga?
    Jag och min blivande hade först tankar på att ha på herrgård med 3 rätters, band/dj och ja allt därtill och hamnade på en slutbudget på 150.000 då hade vi verkligen lyxat till tyckte vi men kände att det blev för saftigt ändå för en dag.
    Nu ska vi hyra bygdegård, borglig vigsel vid vatten och ha catering.
    Gästlistan är just nu på 90 pers och vi har satt budget på 70.000. (Går säkert och göra det mycket billigare än så ändå.)
    Menar absolut inget illa att fråga om er budget men blev mest nyfiken på varför så dyrt.


    350.000* skulle det ju stå :)
  • Mån 10 aug 2015 08:53 #3

    Hej! Vi pratar bara löst om budgeten än. Vi vill även ha en artist därför kan det sticka iväg. Men däremot skulle de stå 250,000. Inte 350. Gästlistan slutar på ca 150 pers. Ungefär.

    Vi vill inte göra avkall på något utan vill verkligen kunna lyxa. Som sagt detta är varför jag frågar. Vad ungefär bör man satsa på för budget?

  • Tis 11 aug 2015 07:23 #4

    jag tycker ni ska ta reda på riktiga siffror.  För att få en vettig bild av en budget. 

    Börja med själva festen och ring runt och fråga om olika alternativ. Ring en herrgård och hör vad dom tar för att ordna ett bröllop för 150 gäster med allt inkluderat, ring ett slott och hör vad dom tar för samma sak.  Kolla även andra typer av lokaler.  Räkna även in budgetalternativ i några olika varianter som tex fest i bygdegård och få catering från Ica Maxi osv...
     Få en ungefärlig bild av vad det kostar. 

    Ring artisten i fråga och hör vad priset är och vad ni får för dom pengarna.  Kom ihåg att artister oftast är bokade flera år i förväg så tänker ni någon särskild artist så bör ni redan ha bokat den. 

    Skriv även upp andra kostnader ni kan tänkas ha och jämför priser. (hotellnätter, ringar, övriga kläder, skor, tärnor och marskalkar , transport osv) 

    När ni fått en lång lista sen på prisförslag så får ni sätta er ner och räkna på vad som ni tycker verkar vara en rimlig kostnad.  

    Jag som är gift för andra gången kan tipsa om att lyxigt inte alltid betyder dyrt...   allt är ju liksom relativt.  Är ni påhittiga och tänker utanför ramarna så kan ni få svulstigt bröllop för väldigt lite pengar.  

    som lite förslag har jag varit på ett herrgårdsbröllop där verkligen allt ingick och drygt hundra gäster.  Dom hade fixat bröllopet via kontakter , extrapriser, dealat med folk osv osv... Hela kalaset gick på 50.000 kronor.    

    Sjöng på en borgerlig vigsel för något år sedan och ett brudklätt par vigdes ensamma i stillhet i rådhuset med vittnen från brudens jobb.   Kostnad  150.000 kronor....   

  • Ons 12 aug 2015 11:55 #5

    Ett bröllop kan kosta i principo vad som helst så det går inte att säga vad bröllopet kommer landa på på rak arm. Det bästa är väl att ni gör en lista i Excel med olika poster som klänning, kostym, ring, lokal, mat, dryck, fotograf, musik etc. och så googlar ni på vad varje post kan tänkas kosta och får ihop er budget.

    Vårt bröllop kommer landa på ca 170 000 kr och då har vi ändå försökt dra ner en del. Lokalen (20.000), fotografen (22.000), maten, dryck, personla etc (50.000) är de största posterna men sedan tillkommer en massa annat med..

  • Fre 21 aug 2015 11:19 #6

    Är det bara jag som tycker att ring och smekmånad bör exkluderas från faktiska bröllopskostnader?

  • Fre 25 sep 2015 17:04 #7

    Låter som ni vill ha en extravagant fest och då tycker jag verkligen ni ska fundera på det där med fri bar, personligen tycker jag att det skulle vara märkligt att gå all in på allt annat men sedan inte ha fri bar...

    Vi gifte oss på ett slott i Stockholm, 110 gäster och totala kostnaden blev 400 varav runt 250 landade på festen ink fri bar (med några utvalda drinkar, vin samt öl). Just baren gick på ca 60 000 men då hade vi en sjuhelvetes fest också och våra vänner är nog törstigare än snittet. 

  • Ons 11 nov 2015 07:28 #8

    vi har gjort en budget och hamnar på 150 000. Dock kommer de nog ändå sluta på 200 000 vilket bara är cirkasummor.

    Som flera skrivit så har ni missuppfattat mig ganska rejält. Vi är inte ute efter lyxigt. Vi vill ha det så som vi vill ha det. Lokal, kyrka präst, servis och kockar är redan bokade. Vi har ändå bra koll på priser ochvåran stora summa blir (som så många andras) middagen och baren. Vi vill inte ha öppenbar då folk har en tendens att dricka för mkt och ställa ifrån sig halva glas osv. Däremot kommer vi inte ta ngr summor direkt för drickat, och det vi tar kommer gå till välgörenhet.

    Jag är jättetacksam för alla svar:)

  • Ons 11 nov 2015 07:28 #9

    Håller med! Vi lägger ej in de i budgeten:)


    shopgirl skrev 2015-08-21 11:19:19 följande:

    Är det bara jag som tycker att ring och smekmånad bör exkluderas från faktiska bröllopskostnader?


  • Ons 11 nov 2015 08:47 #10

    Vårdat bröllop med ca 70 gäster äger rum på midsommarafton 2016. Våran budget ligger på 35000. Då har vi 4 barn som ska vara tärnor. Vi har hyrt bygdegård, mat är catering men ingen personal då vi valt att ha buffé. De blir midsommartema på bröllopet. Sen har vi många i familjen och vännerna som hjälper till.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll