• Äldre 14 Jul 20:58
    18219 visningar
    48 svar
    48
    18219

    Diamant till ring!

    Jag funderar på att köpa diamanten nedan till min flickväns ring. Va säger ni om den? Jag vill att den ska glittra så mycket som möjligt. 

    Funderar på att kanske skippa True Hearts men har inte hittat nån som verkar lika bra utan True Hearts så jag vet inte...


    0.63 CARAT H-VS1 TRUE HEARTSTM IDEAL DIAMOND


    CUT:
    True HeartsTM Ideal
    POLISH:
    Ideal
    SYMMETRY:
    Ideal
    FLUORESCENCE:
    None

    DEPTH %:
    61.70
    GIRDLE:
    Thin - Medium
    TABLE %:
    55.10
    CULET:
    Pointed
    CERTIFICATE:
    AGS
    CROWN ?:
    34.20
    CROWN %:
    15.30
    PAVILION ?:
    40.80
  • Svar på tråden Diamant till ring!
  • Äldre 25 Jul 09:20
    #31

    Godmorgon, 
    Vad roligt, visst gör vi det!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 28 Jul 17:20
    #32
    Va tror ni om denna diamanten från Vanbruun?

    segoma.com/v.php&id=XJX6UI6G11

    0.73 Carat G - SI1 

    Cut GradeExcellent
    PolishExcellent
    SymmetryExcellent

    HCA
    Factor Grade
    Light Return Excellent
    Fire Excellent
    Scintillation Excellent
    Spread Very Good
  • Äldre 28 Jul 20:41
    #33

    Länken funkar inte...

    Vad har du för tble depth crown pavilion?

  • Äldre 28 Jul 20:55
    #34
  • Äldre 28 Jul 20:57
    #35
  • Äldre 28 Jul 21:01
    #36
    Depth

    61.6 %
    Table

    55 %
    Crown Angle

    34.5°
    Crown Height

    15.5%
    Pavilion Angle

    40.6°
    Pavilion Depth

    42.5%
  • Äldre 28 Jul 21:03
    #37

    Nu ska de nog bli rätt


    Depth 61.6 %


    Table 55 %


    Crown Angle 34.5°


    Crown Height 15.5%


    Pavilion Angle 40.6°


    Pavilion Depth 42.5%

  • Äldre 28 Jul 21:09
    #38

    Ser jätte bra ut!

  • Äldre 28 Jul 21:21
    #39
    augusti skrev 2015-07-28 21:09:59 följande:

    Ser jätte bra ut!


    Aah! Blir nog att jag köper den...

    Är dock en ganska stor inclusion i ena kanten "fjäder" fast ser den ju i 40 gångers förstoring och då ser la minsta lilla stort ut.

    Testar att skriva in länken en gång så kan du kopiera den till webbläsaren.

    segoma.com/v.php&id=XJX6UI6G11
  • Äldre 28 Jul 22:22
    #40

    Läs detta om feather inclusions near the surface or girdle.

    www.pricescope.com/journal/diamond_feather_inclusions_durability_risk

    Det är säkert ingen fara men bra att ha i åtnke när det är en SI inclusion.

    Du kan be van bruun dubbelkolla att den är i sin ordning.

    Annars är sifforna verkligen bra. Det kommer vara mkt fire med tanke på att bordet bara är 55. Snyggt!!

  • Äldre 29 Jul 05:18
    #41
    augusti skrev 2015-07-28 22:22:43 följande:

    Läs detta om feather inclusions near the surface or girdle.

    www.pricescope.com/journal/diamond_feather_inclusions_durability_risk

    Det är säkert ingen fara men bra att ha i åtnke när det är en SI inclusion.

    Du kan be van bruun dubbelkolla att den är i sin ordning.

    Annars är sifforna verkligen bra. Det kommer vara mkt fire med tanke på att bordet bara är 55. Snyggt!!


    Jo har läst om det och det finns ju en hel del att läsa...

    Har mailat fram och tillbaka med Vanbruun i flera dagar och deras kundservice är verkligen superbra.

    Frågade om den inclusen och fick till svar att den inte skulle påverka hållbarheten i dagligt bruk...

    Den borde ju iaf vara såpas liten så at den inte syns utan lupp.. Bilden är ju förstorad 40 gånger..
  • Äldre 29 Jul 13:10
    #42

    syns gör den nog inte. eftersom den e på kanten kan du ju täcka den med en "plupp". känns det bra så köp den. verkar vara väldigt fin!

  • Äldre 29 Jul 15:05
    #43
    augusti skrev 2015-07-29 13:10:11 följande:

    syns gör den nog inte. eftersom den e på kanten kan du ju täcka den med en "plupp". känns det bra så köp den. verkar vara väldigt fin!


    Precis.. Lutar åt att jag köer den... 

    Vill ju dock inte riskera att den spricker eller va nu som kan hända när den är på kanten?
  • Äldre 29 Jul 15:35
    #44

    nej, därför skulle det eg vara bra om en gemmolog typ titta på den innan, men can bruun säger ju att det är riskfritt. å andra sidan har du lagt ned så mkt energi att hitta en så fin sten, och spricker den så får du en "likvärdig" men dvs ex/ex/ex, me. allt det andra table depth crown och pavilion kan bli hur som helst. o alla ex/ex/ex är ju verkligen inte lika fina.

    jag tror jag skulle våga satsa att köpa ich fatta den hos van bruun och då ifall den spricker så är chansen högre att de kan finna en likvärdig sten att ersätta med än om man fattar den hos vanlig guldsmed. de är dessvärre inte så himla påkästa om duamanter som man skulle kunna tro.

  • Äldre 29 Jul 16:04
    #45
    augusti skrev 2015-07-29 15:35:34 följande:

    nej, därför skulle det eg vara bra om en gemmolog typ titta på den innan, men can bruun säger ju att det är riskfritt. å andra sidan har du lagt ned så mkt energi att hitta en så fin sten, och spricker den så får du en "likvärdig" men dvs ex/ex/ex, me. allt det andra table depth crown och pavilion kan bli hur som helst. o alla ex/ex/ex är ju verkligen inte lika fina.

    jag tror jag skulle våga satsa att köpa ich fatta den hos van bruun och då ifall den spricker så är chansen högre att de kan finna en likvärdig sten att ersätta med än om man fattar den hos vanlig guldsmed. de är dessvärre inte så himla påkästa om duamanter som man skulle kunna tro.


    Får ju verkligen hoppas att den inte går sönder om ja nu köer den...

    Vet inte hur mycket en sån inklusion påverkar setenen? Ser den utan lupp gör man ju med all säkerhet inte men hur mycket försämrar den hållbarheten? Är det nåt man måste tänka på sen så man ska vara extra försiktig med just den stenen?

    Ska maila dom igen å fråga lite... Vet inte hur många mail jag skickat till dom nu så hoppas inte dom blir allt för trötta på mej :P

    Va ju inne på guldfynd å där visste dom inte mycket... Det ända dom brydde sej om där va typ carat..
  • Äldre 29 Jul 16:33
    #46

    Precis maila med dem, de är sjyssta. Jag har också varit jobbig kund en gång där, de är super måna om att möta sina kunders förväntningar :)

    Nej guldfynd fatta inte vad jg menade när jg frågade om slipningsgrad...de ba...eehh...briljant? Sen när jag förklara att jag vill ha excellent så tyckte hon jag var knäpp som ens brydde mig, " färgen är ju bra och det e ju det viktigaste" när jag lite försiktigt började förklara enkel optisk lära blev hon alldeles förnärmad. " vd menar du, att det är viktigt hur man slipar en diamant för att den ska briljera så mycket som möjligt? Nä hr du inte hört om de 4a c'na? Färg och inneslutningar är viktigast! Läs på" haha

  • Äldre 29 Jul 16:49
    #47

    Fick ett till bra svar från Vanbruun nu så jag känner mej ganska så lugn med att köpa den stenen...

    Är inte alltid bra att läsa för mycket på nätet. Olika experter tycker ju olika om det.

    Så ska maila dom och säga att jag vill ha den :D

    Måste tacka dej för all hjälp oxå :D

  • Äldre 29 Jul 16:57
    #48

    Kul! Den blir säkert jätte bra!

    Oftast är det ju inga problem med inclusions men det är bra att veta vad som sägs och sen bestämma sig utifrån den informtionen man har fått!

    Lycka till med din sten, din fästmös sten kommer outshina de allra flesta andra stenar!

Svar på tråden Diamant till ring!