Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    Gäster ta med bröllopstårta?

    Jag undrar om det är jag som är känslig eller om det är så här det går till. Cirka 3 veckor innan vi ska på bröllop får vi ett brev från brudparet där det står att vi fått "hedersuppgiften" att baka eller köpa en tårta för 10 pers. Jag blev väldigt irriterad när jag såg detta, dels för att man får det 3 veckor innan, och att det bara är vissa av gästerna som ska höra det plus att de även önskat sig bröllopspresenter. Är det inte väldigt snålt? Eller är detta någon märklig tradition jag missat? Har man inte råd så får man väl skära ner på antingen antalet gäster eller något annat. Eller kommer man på 3 veckor innan att det visst var lite dyrt att gifta sig?

  • Svar på tråden Gäster ta med bröllopstårta?
  • Anonym (Ts)

    Nej inget knytkalas, så inget missförstånd. Jag hade mer kunnat acceptera ett knytkalas än detta.

  • Anonym (Ts)

    Jag hade gärna kunnat hjälpa till om det framgick från början i inbjudan. Och om det kommit oförutsedda utgifter tycker jag faktiskt inte är mitt problem. Då kan man få hjälp av sin familj eller bär släktingar att själv baka en tårta då.

  • Anonym (Ts)
    ballerina skrev 2015-07-14 21:58:45 följande:

    Oj, trodde mitt hjärta stannade en liten stund. Trodde först du skrev om mig!!

    För idag har jag ringt runt till några gäster och bett dom att ta med en tårta! Tre veckor innan bröllopet...

    Men som tur var blev alla glada, och de flesta hade sagt "säg till om ni vill ha hjälp med något!". 

    Jag håller med om att man kan be på ett snyggare sätt än vad de gjorde. Men jag tänker att du, istället för att gnälla och tycka att de är giriga/snåla/fräcka så ring upp och säg att ni inte har möjlighet. Ni behöver inte ens lämna en anledning.


    Får man fråga varför du bett om hjälp så nära inpå bröllopet? Visst kan man hjälpa till, men inte när man blir tillfrågad på det sättet och när det bara är ett fåtal gäster som fått en uppgift. Hade de frågat mig om jag kunde baka alla tårtor och de stod för ingredienser så hade jag gladeligen hjälpt till. Men inte när man i det närmsta blir beodrad.
  • Anonym (Ts)

    Precis, Ballerinas situation är ju helt annorlunda då de erbjudit sig att hjälpa. Detta kom ju bara hastigt och lustigt till oss. Vi funderar på att fixa tårta men dra in på bröllopspresenten. Förstår inte varför vi plus några få till ska lägga ut en större utgift än övriga gäster helt ofrivilligt.

  • Anonym (Ts)

    Vi beställer tårtor och drar av det från bröllopspresenten. Hade jag fått bestämma hade det blivit ett nej, men nu fick det bli såhär för att inte riskera att starta ett världs krig:). Men det är verkligen det dummaste jag varit med om.

Svar på tråden Gäster ta med bröllopstårta?