• crs

    Inför äktenskapet

    Igår var jag och min sambo ute och promenerade, och började prata om saker som i äktenskapet kan bli problem. Vi fick för oss att det var en bra idé att prata igenom eventuella fallgropar redan innan vi är i de situationerna för att liksom har lite gemensam mark att stå på. Vi funderade på situationer som är rätt troliga att de uppstår om man ska hänga ihop länge, och det var verkligen skönt att prata igenom! 

    Vi diskuterade tex hur vi hanterar olika typer av otrohet (skillnaden mellan att fyllehångla lite och att bli kär i en arbetskamrat. Båda är otrohet i vår värld, men väldigt skilda situationer). Också hur vi hanterar om en av oss vill byta stad, eller vill starta eget. Och om vi inte är överens om vi ska skaffa barn eller inte (den var svårast). 

    Har ni några fler exempel på problem som kan uppstå i ett förhållande som hållit på länge, och som kan skapa en ordentlig klyfta mellan partnerna? 
    Är sånthär något man brukar prata om i förväg, eller brukar man mer ta det som det kommer?

  • Svar på tråden Inför äktenskapet
  • crs

    Ja, att prata igenom så att man är påväg åt samma håll är såklart superviktigt, jag menade mer problematiska situationer som kan uppstå. Vad fan gör man liksom om den ena blir shoppingberoende, är det då okej att inte låta den personen ha några pengar tills det är löst, osv? Att starta eget är just vi väldigt överens om att det är okej, men är det okej hur som? Är det okej att byta bana (från ingengör och ekonom i vårt fall) och bli norrskensfotograf, finansierat med våra gemensamma pengar? Kanske inte något man behöver diskutera i förväg, men skada lär det ju inte göra!

    Just barnuppfostran tycker jag är kul! Inte direkt att prata om, men det är en kul grej. Jag och min snubbe pratar inte alls om sånt, för vi är båda inställda på att inte skaffa barn tillsammans. Men när jag var tillsammans med min dotters pappa så pratade vi massor om sånt, både medan jag var gravid och också innan. Vi var rätt överens om vad vi tycker och hur vi villa vara, men vad vi sa då är rätt långt ifrån hur vi faktiskt är. Föräldraskapet har tagit fram sidor hos mig (och honom) som vi inte visste fanns, så även om det var kul med såna diskussioner var de såhär i efterhand helt onödiga.Vi är inte alls de föräldrar vi sa att vi skulle vara. 

    Nu kan jag och min nuvarande iofs diskutera hur vi tycker att vi ska reagera på olika saker när dottern blir stor (vad säger vi om hon vill pierca sig när hon är 15? Om hon väljer att inte läsa på universitet? Osv), men jag är så medveten om att vad vi säger nu om sånt inte spelar någon roll, så det är mest som att vi hittar på lite olika framtidsscenarion snarare än "vi ska hantera detta såhär". Även om såna grejer med finns. :P Kanske är samma sak oavsett vad det är man pratar om, iofs! Kanske kommer jag om 20 år vara heeelt okej med om snubben vill flytta till Norrland för att fota norrsken på heltid. Nu är kanske inte just den så trolig, men ändå. 

  • crs

    Hela diskussionen kom ifrån att vi höll på och skriva våra löften, och jag då insåg att vissa saker låter ju jättebra men är faktiskt inte saker jag kan lova. Tex så skrev jag först att stötta honom i alla han val även om jag inte håller med om att det är rätt val. Det kan jag faktiskt inte lova. I de allra flesta fall ja, men om han val är att ta sig en älskarinna? Inte fan kan jag stå bakom det hur som helst. 

  • crs

    Haha, ja! "Jag lovar att alltid stötta allt du gör, förutsatt att du väljer att göra grejer som är rimliga och som jag gillar." Det borde väl funka? 

    Ja, det har du rätt i. Och att prata igenom saker har kanske inte alltid så mycket praktiska fördelar även om det är en praktisk diskussion, utan mer fördelar ur ett team building-perspektiv. 

    Men problem som är interna i förhållandet är ju ändå en annan sak. Problem som uppstår när förhållandet inte är starkt, eller som skapar sprickor i förhållandet. Vad man gör då. Typ som otrohet eller bråk i en situation där ditt drömjobb kräver att vi bor där, men mitt drömjobb kräver att vi bor här osv. Där är det kanske svårare lösa det med stöd i att man är ett lag. 

Svar på tråden Inför äktenskapet