• Äldre 27 Jun 23:55
    9612 visningar
    13 svar
    13
    9612

    Köpa sin egen förlovningsring?

    Sorry för "wall of text", men jag skulle bara vilja ha era åsikter på en situation som jag sitter i just nu.


    Jag och min fästman förlovade oss för 5,5 år sedan, och på den tiden var vi unga, studerande och vi hade inte mycket pengar. Vi bestämde oss för att köpa likadana ringar i silver, släta med gravyr för lite över 350 kr för att det var billigt med tanke på våran ekonomi och sen också för att vi båda är noga med att våra ringar skall matcha varandra för vi båda ville ha en förlovningsring.

    Nu, om mindre än 1 år kvar till vårat bröllop, skulle jag vilja ha en ny förlovningsring då min nuvarande är sliten, repig och har inte samma lyster längre (visste att det skulle bli så när vi köpte dem) och jag har hittat en jättefin ring i 18K vitt guld med kubisk zirkonia som skulle matcha vigselringen väldigt bra för ett väldigt bra pris som jag vill gravera samma text som i den gamla ringen. :)

    Problemet är nu att min sambo tycker att det är synd att byta ring för att vi inte "matchar" och dels för att han anser att det är en "onödig utgift", men grejen är att han skall inte ha kvar sin förlovningsring när vi gifter oss utan bara ha vigselringen så jag förstår inte poängen att jag inte kan byta?

    Har har dock sagt att han skulle känna att det är ok om jag köper den själv, men skulle det bli konstigt då eller?
    är det andra som köpt sina egna förlovningsringar för att ens partner inte vill/kan?
    och har ni utfört en "ny" ceremoni med frieri/förlovning för att det inte skall kännas konstigt?

  • Svar på tråden Köpa sin egen förlovningsring?
  • Äldre 2 Jul 11:21
    #4
    Anonym (sommarbröllop) skrev 2015-07-01 17:41:30 följande:

    Vi köpte våra förloviningsringar med pengar från vårt gemensamma konto. Hans ring blev lite dyrare för att den var större och krävde mer material. Men jag ska få en ny vigselring meddan han behåller sin ring och den köper vi också med gemensamma pengar så i slutändan kostar mina mer.

    Jag blev lite förvånad över att din man ska ha en vigselring. Det är annars vanligt att mannen bara har en ring och tjejen två.
    Jag tycker att det är rimligt att man vill ha en ny om man har köpt en billigare som inte håller och jag antar att det även är därför han vill byta?

    Jag kan tycka det är konstigt att han tvingar dig köpa en ny för egna pengar när det är som det är med ringen (och han antagligen känner samma med sin). Hade du fått en ring för 10 000 kr och ville byta den hade det varit en annan sak.

    Men det som räknas är at det känns bra för dig för du ska ändå gå runt med ringarna resten av livet. Gillar du inte den första så är det bättre att byta ut den själv än att gå och störa dig på den.


    Det kanske är vanligt, men vi har valt att ha det på detta sättet just för att det skall matcha med vigselringarna. Sen vill han inte ha två ringar för att han tycker att det är för mycket (han bär aldrig smycken eller ringar i vanliga fall), så en räcker för honom, och då väljer han att ha vigselringen istället för förlovningsringen av personliga skäl som inte har med att förlovningsringen ser sliten och gammal ut utan för att den är finare och mer symbolisk :)


    Han tvingar mig inte till nåt utan det är jag själv som vill köpa en ny ring till mig själv och har inga problem att köpa den själv, och att han inte vill punga ut med den eftersom att det ändå är jag som skall ha på mig den. Han trivs med sin nuvarande ring medans jag vill ha en lite mer "flashy" ring. Han tycker bara att det är synd eftersom att han vill att vi matchar och för att han inbillar sig att "det inte kommer att bli samma sak", som jag inte greppar ^^; Ring som ring liksom.
    Däremot tänkte jag att man kanske skulle göra en ceremoni utav det när jag byter ring så att det inte känns som att jag bara byter ut den hipp som happ (vi har ju faktisk inte friat till varandra på "riktigt" utan han gick ner på knä och frågade om förlovning).


    Mm det är så jag också tänker, vill trivas och känna mig fin i min ring :)


    www.albrektsguld.se/article/ring_i_18k_guld_1318005


    Kan länka bild på ringen så ni får en bil utav hur den ser ut :) 

  • Äldre 4 Jul 11:00
    #8
    madmoxxi1177 skrev 2015-07-02 19:21:23 följande:

    Lägg pengar på en amazing weddingring istället. Du måste in ha två, de räcker med den senare. Vi kommer bara ha vars en på oss då våra är i titan med trä och träet har gett sig lite nu Glad


    Vigselringarna är redan köpta ^^ så ja, jag vill ha två och min fästman en :)
    Nä jag känner likadant. Det spelar ingen roll vem som köper den, bara jag får känna mig nöjd ^^


    Skall gå och prova den nästa vecka. Tack alla för era synpunkter ^^

Svar på tråden Köpa sin egen förlovningsring?