• Äldre 22 Jun 16:37
    3360 visningar
    6 svar
    6
    3360

    oense om allt!

    Hej alla, söker er som varit i samma sits som oss. Vi älskar varandra och vill gifta oss, men vi är helt oense om när, var och hur!

    Jag har aldrig varit gift, jag kommer gifta mig max en gång i hela livet och därför har jag föreställningen av mig själv i brudklänning, i kyrkan med lagom gäster och en fest på annat ställe än i hemmet. Jag vill ha min mans efternamn då han är den enda som heter det i Sverige och att jag alltid varit traditionell och ansett att bruden tar mannens namn... Bara min åsikt, önskar inte trampa någon på tårna! Hans andra barn med Första frun har hans efternamn, jag vill att syskonen ska ha samma.. Jag vill vänta med att gifta mig då jag är gravid i 7 mån.. vill ha klänningen som sagt! Och vara vacker!

    Han har varit gift i man, hon fick hans namn men bytte till flicknamn efter skilsmässan (bor ej i sverige ). Han vill gifta sig i stadshuset och dricka öl med kompisar hemma, som han gjorde på första bröllopet. Han vill ha mitt efternamn för han vill låta mer svensk i andras öron.. han vill gifta sig pronto. .

    Finns någon med erfarenhet av vårt dilemma? Hur löste ni det???

  • Svar på tråden oense om allt!
  • Äldre 22 Jun 20:24
    #1

    Jag kan känna igen mig lite grann idet du söger.

    Min blivande fick nästan ångest och ville ställa in allt när jag pratade bröllopmed honom. Jag babblar mkt och det blev överväldignde för honom att det kändes oöverkomligt för honom. Som att jag var så specifik och ville ha exakt den blomma. Med exakt den förgen och guld kandelabrer och ditten o datten och tusen liljor ska stå längst altargången osv....

    När jag pratade på så var det bara för att jag tyckte det var så kul och att jag blev så fascinerad av vad man kan gör, dock förstår jag vår ekonomi inte tillåter ett pinterest bröllop, dock förstod han det som att jag ställde krav, för han hade tänkt sig ett fint bröllop med en fin fest men detaljer är oviktigt för honom, det blev bara för mkt. Så han vart likadan och ville typ att bara vitvå skulle vara där och sen gå hem eventuellt ut och festa med några vänner som vanligt bara. Det tolkade jag som att han inte brydde sig om det alls.

    Vi satte oss ned och pratade ut och jg förklarade att när jag visar extravaganta bilder och pratar om allt fint så är det mest att jag drömmer och han förklarade att han trodde att jag räknade med ett så extravagant stort bröllop och blev rädd att han inte kunde möt mina förväntningar.

    Nåväl' nu har vi samsats och jag prtar inte pinterest bröllop med honom och han förstår att om jag visar nåt så är det bara för att det är fint, inte att jag räknar med det själv. Så vi ska ha ett mindre bröllop med närmaste vännerna och middag plus dans på ett fint ställe' lagom litet och intimt utan att kännas tråkigt och snålt.

    Kanske är det något liknande ni går igenom? Att han får för sig att du vill ha något mkt extrvagantare än vad han tror att ni ha?

  • Plätti­s
    Äldre 22 Jun 22:52
    #2
    +1

    Jag tycker inte det låter som att ni är oense om allt. Ni vill ju trots allt gifta er båda två, det var jag och min sambo inte överens om :P

    Det går kombinera era önskningar och ha en liten enkel vigsel så att ni är gifta när barnet kommer (praktiskt) och sedan ha en bröllopsfest där du får ha en fin klänning, förnya era löften i kyrkan och ha alla nära och kära där. Viktigast är att ni sätter er ner och pratar om vad ni båda vill, och jag har fått tipset att göra det när man är mätt, utvilad och på bra humör. Då blir det inte ett bråk för att man är trött, hungrig eller arg för något annat.

    Vi lyckades komma överens om vad bröllop betydde för oss båda, enas om hur vi ville göra och om strax över en månad är det dags :) Efter två och ett halvt års planering och sex och ett halvt år tillsammans <3


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Jun 11:30
    #3

    Om namnen inte är för långa kan ni väl ta dubbelnamn båda två? Ni har ju båda era skäl för att vilja ha den andres namn.

  • Äldre 24 Jun 11:45
    #4
    Lenblo skrev 2015-06-24 11:30:53 följande:

    Om namnen inte är för långa kan ni väl ta dubbelnamn båda två? Ni har ju båda era skäl för att vilja ha den andres namn.


    Är ju dock bara det ena efternamnet som kommer räknas som efternamn. Det andra kommer räknas som ett mellannamn. Och vad jag har förstått så vill de ju ändå ha samma efternamn när de gift sig, bara att de inte bestämt vems det blir då båda vill heta den andres efternamn.
  • Äldre 24 Jun 11:59
    #5

    Visst är det i Skatteverkets ögon "bara" ett mellannamn. Men på klasslistor, arbetsansökningar, postlådor etc så räknas det i praktiken som ett efternamn. Och det är det som de är ute efter i det här fallet. Sedan kan man ju krångla lite så att båda får namnen i samma ordning.

  • Äldre 25 Jun 17:58
    #6

    alltså  det handlar inte om att du ska få din vilja igenom. Och det handlar inte om att han ska få sin vilja igenom.

    Ni ska ENAS och hitta en lösning som fungerar för er BÅDA.  Därmed får ni båda två finna er i att kanske kompromissa och ta bort saker och lägga till andra saker. 

    Sätt er ner med  papper och penna och diskutera saken. 

Svar på tråden oense om allt!