• Äldre 7 Jun 17:44
    5870 visningar
    10 svar
    +1
    10
    5870

    Sambons pappa går ej med på att vi ska ta mitt efternamn

    Dilemma!

    Min blivande mans far har tjurat ihop ordentligt över att han väljer bort sitt efternamn och tar mitt. Anledningen till att vi tar mitt är att det är ovanligare än honoms. Men han far är av den äldre generationen och lever fortfarande i det tänket att man SKA ta mannens efternamn:(. Får huvudbry av detta :(. Blir så ledsen och besviken då allt helt plötsligt handlar om svärfar och inte oss och vårt bröllop! Hur ska jag komma under fund med detta?

    Hjälp tack! :)

  • Svar på tråden Sambons pappa går ej med på att vi ska ta mitt efternamn
  • Aniara­4
    Äldre 7 Jun 17:46
    #1

    Är den blivande maken själv helt säker på hur han vill göra?
    I så fall får faktiskt svärfar ta ansvar för att hantera sina känslor själv.

  • Äldre 7 Jun 18:49
    #2

    Ja han är säker :) lättare sagt än gjort med svärfar :(. Riktigt tjurig över detta!

  • Äldre 8 Jun 00:33
    #3
    +3

    Han kan ju ha en åsikt, men i slutändan har han ingenting att säga till om. Så det handlar inte om huruvida han "går med" på det eller inte. Det är inte hans beslut att ta. Lår honom sura. Ett efternamn är en stor och viktig del av ens identitet och där ska man inte låta sig påverkas. Jag tycker din blivande ska ta sig ett snack med sin pappa och få honom att förstå att han inte ska lägga sig i.

  • crs
    Äldre 8 Jun 06:29
    #4

    Han lär väl vänja sig med tiden. Gör som ni vill och låt honom hållas, så lär han väl acceptera det efter ett tag. :) Ni får kanske stå ut med lite pikar ett tag bara, om han är den typen. Men låt inte honom påverka ert val, det är ju faktiskt inte något han alls har att göra med.

  • Äldre 8 Jun 08:30
    #5

    Tack ska ni ha för uppmuntran! :) behövdes:) det är spmni säger, vårt beslut inte honoms! :)

  • Liv
    Äldre 31 Aug 17:35
    #6

    Men vad ska han göra liksom?! Diskutera det inte med honom mer. Byt ämne om han säger nåt.

  • Äldre 31 Aug 19:33
    #7
    Liv skrev 2015-08-31 17:35:05 följande:

    Men vad ska han göra liksom?! Diskutera det inte med honom mer. Byt ämne om han säger nåt.


    Be sambon att säga åt honom att han faktiskt inte har med detta att göra över huvudtaget och kan hålla sina känslor för sig själv.

    Här har vi ett liknande problem med en rejält surande svärmor över att vi kommer välja mitt efternamn istället för karlns. 
    Där är det dessutom svärfar som bytt till svärmors efternamn när de gifte sig (precis som det blir för oss mao), så fattar inte varför hon tycker det är konstigare å dummare att göra så nu?
  • AVC
    Äldre 31 Aug 19:57
    #8

    Jag håller med om att det är helt ert beslut om villet namn ni ska ta. Ni ska ju bilda en egen familj. Kanske känns det jobbigt för den familjemedlemmen, att ni distanserar er genom att inte ta det namnet? Istället för att vara hård kanske ni istället ska ta ut honom på en egen middag och visa att ni tycker om honom även om ni inte har samma namn. ;) Alternativt är han baar knäpp och då är det väl bara att låta saken vara, göra det ni vill, förklara men inte ge utrymme för diskussion. Trist. Jag håller tummarna att han tar förnuftet till fånga och inte saboterar bröllopet mer...

  • AVC
    Äldre 31 Aug 20:00
    #9
    Carolinee skrev 2015-08-31 19:33:47 följande:

    Be sambon att säga åt honom att han faktiskt inte har med detta att göra över huvudtaget och kan hålla sina känslor för sig själv.

    Här har vi ett liknande problem med en rejält surande svärmor över att vi kommer välja mitt efternamn istället för karlns. 

    Där är det dessutom svärfar som bytt till svärmors efternamn när de gifte sig (precis som det blir för oss mao), så fattar inte varför hon tycker det är konstigare å dummare att göra så nu?


    Fattar inte varför folk ska lägga sig i!! Värre blir det om/när man får barn, det är bara att förbereda sig på hur man ska svara redan nu. ;P
  • Äldre 31 Aug 20:28
    #10
    AVC skrev 2015-08-31 20:00:27 följande:
    Fattar inte varför folk ska lägga sig i!! Värre blir det om/när man får barn, det är bara att förbereda sig på hur man ska svara redan nu. ;P
    Ja vi har barn redan å där är svärmor också med totalt onödiga åsikter å lägger sig i också ;) Har inte träffat eller hört av henne nu på 9-10 månader pga hennes sätt..
Svar på tråden Sambons pappa går ej med på att vi ska ta mitt efternamn