• vilsen

    Klänning till sommarbröllop GÄST

    Hej! Jag ska på bröllop i sommar, mitt första någonsin, där det är ett par jag aldrig träffat som ska gifta sig (min pojkväns barndomsvän). Jag vet att klädkoden är kavaj, är det någon som har förslag på klänning? Bör den vara under knät? 

  • Svar på tråden Klänning till sommarbröllop GÄST
  • Louise1234

    Är det kavaj som klädkod så är det ändå ganska informellt. Vissa brudpar bryr sig inte om någon har klänning ovanför knät (precis under rumpan är dock väl kort) men vill du vara på den säkra sidan så är en knälång sommarklänning alltid bra :)
    Som du säkert vet är helvitt och helsvart färger att undvika. Själv tycker jag att Asos har superfina klänningar i midilängd, och Bonprix har många fina till ett bra pris (ta dock en storlek mindre från bonprix då de är stora i storleken). Lite tips om du vill handla online :) 

  • FrökenW

    Det här blogginlägget gäller mörk kostym, men skillnaden för kvinnor är inte jättestor och det handlar om just sommarbröllop. 

    www.hannaochjohanna.se/kladkoder/vad-ska-man-ha-pa-sig-pa-ett-brollop-med-kladkoden-mork-kostym/

    Alla klänningarna som föreslås där hade passat utmärkt till "kavaj" också, men efter som det är lite mindre formellt hade tex en blommig bomullsklänning också varit ett utmärkt val. Superkort eller jätteurringat är väl inte att rekommendera, i synnerhet inte om det är en religiös vigsel och/eller lokal, men över knät behöver det inte vara om du inte trivs med det.

    Lindex tycker jag också hade mycket fint nu, men i princip alla kedjor är fyllda med den typen av klänningar nu inför alla säsongens bröllop och examensfester. 

  • FiaGust

    Jag skall gifta mig i sommar och vi har klädkod kavaj på vårt bröllop, jag har gjort en sammanställning om vad som står om kavaj för kvinnor på olika hemsidor:


    Kavaj
    Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Axlarna bör vara täckta i kyrkan.


     


    Vid frågetecken kring ettikett så är Magdalena Ribbing min guru som har svaren på allt. 


    För kvinnor finns det några myter och tabu kring olika färger på klänningen... det sägs att rödklänning skulle betyda att bäraren haft ihop det med brudgummen, detta är en myt som troligen uppstått från att man inte skall överglänsa bruden och därför inte bära färger som drar uppmärksamheten till sig.


    Helvit klänning, eller en klänning som är så ljus att den kan misstas för att vara vit, är ett tabu av ganska uppenbarliga skäl.


    Helsvart klänning är formellt sett en markering av sorg, den kvinna som är svartklädd utan avvikande färg har enligt all gammal tradition sorg efter en nära anhörig. Det är orsaken till att kvinnor ska undvika helsvart klädsel på bröllop eftersom denna utpräglade glädjefest "bryter sorg" sedan alla tider.

    Hoppas det hjälper! Viktigast är att inte klä sig i vitt eller för utmanande så skall det nog gå bra!

Svar på tråden Klänning till sommarbröllop GÄST