• Äldre 4 May 20:51
    5680 visningar
    7 svar
    7
    5680

    När öppnar man presenterna? Hur informerar man om det?

    Hej!

    Vi ska gifta oss om 3 v och kan inte bestämma oss för om vi ska öppna presenterna på själva bröllopet eller dagen efter hemma hos min fästman. Är det ohövligt att inte öppna presenterna på bröllopet? Majoriteten av våra gäster kommer nog inte kunna komma dagen efter. Dock lutar vi åt det senare alternativet för att inte förstöra feststämningen och ha mer tid åt våra gäster. Vi är i så fall ute i lite senaste laget och funderar på hur man smidigast informerar gästerna om att vi inte kommer öppna presenterna på bröllopet. Kan man på något sätt informera gästerna om det nu eller är det för sent? 

    Tacksam för era tips och tankar. Vi är väldigt osäkra och vill inte göra folk besvikna. 

  • Svar på tråden När öppnar man presenterna? Hur informerar man om det?
  • crs
    Äldre 4 May 21:43
    #1

    Det är väl standard att inte öppna dem på bröllopet? Jag har iaf aldrig varit på ett bröllop där man öppnar presenter under kvällen (eller att någon info utgått om öppningen). Så med tanke på detta skulle jag göra just så, ta det dagen efter, och inte informera om det alls. Om ni vill att någon kommer så kan ni ju bjuda in bara dem. Kan ju vara schyst att ha brudföljet där tex, och kombinera det med brunch. Övriga gäster hade jag helt utelämnat från både öppnade och info om öppnande. Så är det som sagt standard att (i min värld) göra, inget konstigt alls. :) 

  • Äldre 5 May 09:18
    #2

    Helt rätt att inte öppna presenterna under kvällen. Något mer energi-dödande för en fest finns inte.

    Helt rätt även om ni vill öppna dem hemma själva också. Jag har varit på bröllop där det öppnats under brunchen efteråt och det tog flera timmar... Så även detta tycker jag man kan skippa men det är upp till var och en förstås.

  • Plätti­s
    Äldre 5 May 10:44
    #3

    Jag har varit på bröllop där brudparet undanbett sig presenter, men fick det ändå. Så efter middagen innan tårtan öppnade de presenterna de fått. Det kändes jättekonstigt eftersom vi inte hade med oss något (de ville ju inte ha några) och dessutom blev det ett stopp i flytet på kvällen. 

    Om vi får några presenter (vilket vi också undanbett oss) kommer vi öppna dem dagen efter, och sedan ringa och tacka. Jag tror inte det är omöjligt att våra mor- och farföräldrar kanske kommer ge något minne för att de gärna vill, och då vill jag inte att övriga gäster ska känna sig snåla för att de inte gett något. Då blir det bättre att öppna dem dagen efter.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 5 May 11:28
    #4

    Jag måste nog påstå att det beror på hur umgängeskretsen ser ut. I min släkt är det självklart att man öppnar presenter och penga-gåvor mitt framför alla och jag blev jätte chockad när jag fick lära mig att hos sambons familj och släkt så är det rent av skämmigt att göra så, där tackar man först och öppnar sen i sin ensamhet.

    Vi kommer inte öppna något på bröllopet.

  • Äldre 5 May 17:04
    #5

    Tack för tipsen! 

    Jag är sjukt kluven. Min familj blev väldigt chockad när de hörde att vi inte skulle öppna presenter på bröllopet. Mamma antydde tom att hon tyckte det var otrevligt att inte göra det. Samtidigt är min fästmans familj raka motsatsen. Vi står lite i kläm här och vet inte riktigt hur vi ska göra. Man behöver alltså inte skriva ut det långt i förväg om man inte tänker öppna paketen? Tack för snabba svar:) 

  • Äldre 5 May 18:59
    #6

    Vi har undanbett gåvor men det kommer antagligen bli några ändå. Vi skriver inte ut något utan vi kommer i så fall bara ställa undan presenterna/kuverten någon stans där man inte behöver ha dom mitt i ansiktet. Vill någon vara så fräck att fråga om vi inte ska öppna presenterna så vet jag inte riktigt vad vi ska göra. Säga "nej, tack vi kommer göra det hemma sen"? När jag tänker efter så ska jag nog förvana min släkt som är sådär att man ska öppna, om att vi inte kommer öppna för att alla har ju inte samma förutsättningar för att ge fina gåvor eller några alls. Då blir det info till de som jag vet inte kan lägga band på sig, som mormor och morfar, över telefon bara. Typ "jag vet ju hur ni tycker men nu är detta vår dag och vi vill ha det såhär".

  • Äldre 5 May 19:22
    #7

    Jag har varit på bröllop där paketöppningen skett snabbt och privat (typ brudparet - eventuellt med hjälp - river upp paketen medan resten av gästerna är ute på tipspromenad eller annat uppdrag). 


    Och sen kan man ju då typ ställa upp sakerna på paketbordet igen med respektive grattis-kort instoppat i presenten så dom sitter ihop. Och så får alla som vill gå och kika på presenterna.


    Ett annat alternativ är att låta några andra öppna paketen och ställa iordning paketbordet.

Svar på tråden När öppnar man presenterna? Hur informerar man om det?