• Äldre 10 Apr 16:41
    10688 visningar
    31 svar
    31
    10688

    Förlovningsring? Varför så olika?

    För att ge en kommentar på det Nightrod skrev, så är det ju inte så i Sverige heller att man måste fria två gånger, en gång för förlovning och en gång för äktenskap. Det beror nog på vad syftet med förlovningen är, är det så att den som friar enbart frågar efter att vara förlovad i ett x antal år, för att kanske aldrig, eller kanske långt efter, ta nästa steg, så är väl "Vill du förlova dig med mig?" en passande fråga. Är det så att personen friar för att denne har äktenskap i åtanke inom det närmsta året/åren, så passar det sig ju bättre att på en gång fråga "Vill du gifta dig med mig?". Och så får man en ring (Där och då, eller som väljs ut tillsammans), för att senare tillsammans välja ut en vigselring att komplettera förlovningsringen med, alternativt byta ut den till. :) 

  • Äldre 11 Apr 00:10
    #17

    ... Och för att svara ang diamantfrågan, så får man göra precis som man vill. Har jobbat i butik för en känd, svensk smyckesdesigner som säljer mycket vigselringar, i  Stockholm, och vissa kunder valde att ha stora stenen till förlovningen, och en slät-/alliansring till vigseln, och andra valde att göra tvärtom!

    Min sambo har någon specifik enstensring som han antingen fantiserat ihop, eller spanat in någonstans, i åtanke, som han tänkt överraska mig med när han "pop the question", jag kommer sedan få välja min vigselring själv, som även den kommer vara en solitär, då jag är så himla ivrig på att få välja ut någon av mina favoritringar att få köpa... så jag kommer få två solitärer :) Haha. Kanske blir att komplettera med en alliansring senare, om det känns viktigt, annars tycker jag det ser fint och cleant ut med bara en, så det kanske stannar där... kanske om nog många frågar om jag bara är förlovad och jag känner att jag inte orkar svara fler gånger att jag önskar mig en allians som komplement ;) 

  • Äldre 14 Apr 20:02
    #23

    Kan vara säkrast att hinta ändå, om man har någon speciell typ av ring i åtanke, trots eventuell svensk tradition, som Lenblo pratar om.. ;) Det finns många killar som vill ge tjejen det där överraskningsmomentet med att gå ner på knä och räcka fram ringen som ska ta henne med storm.. :) Talar av egen erfarenhet då jag jobbat i smyckesbutik dit många killar kom för att överraskningsköpa en ring till sina flickvänner! :) 

  • Äldre 12 May 14:21
    #28

    Word sistah! ;) fint sagt i det sista stycket! :)


    Lenblo skrev 2015-05-12 13:38:48 följande:

    Är det inte snarast så att de flesta verkligen undviker att ge någon en slät ring - just för att alliansringar brukar vara släta? Det är ju en symbol, inte att han satsat så mycket pengar på dina smycken att han "sviker sin investering" ifall han går. Trots allt så ligger överlåtelsen i hjärtat och inte i plånboken.

    Skulle jag kräva diamanter i samma storlek som vår överlåtelse skulle vi inte ha några pengar kvar att leva för.


Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?