• Äldre 1 Apr 21:40
    7672 visningar
    3 svar
    3
    7672

    Om hela familjen ska byta Efternamn??

    Jag och min sambo gifter oss i sommar och vi har bestämt oss för att byta efternamn helt!
    Vi vill ta hans mammas efternamn (Hans föräldrar är skilda), då vi knappt ändå har kontakt med hans fars sida.

    Vi har också två barn som heter min sambos nuvarande efternamn. 
    Hur fungerar det om vi allihopa ska byta efternamn?

    Ska min sambo byta efternamn först? Och gör det något om han har fyllt i hindersprövningen med sitt nuvarande efternamn?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Om hela familjen ska byta Efternamn??
  • Äldre 2 Apr 00:17
    #1

    För det första kan ni nog inte byta till ett gemensamt efternamn förrän ni är gifta. Det betyder att hindersprövnigen ALLTID görs i ens nuvarande efternamn. På Skatteverket finns blankett också för namnbyte och där kan man också välja om man vill ta ett helt nytt namn. Den blanketten skickade vi in ihop med hindersprövnigen men man kan också skicka den separat. Hur den såg ut angående barns efternamn minns jag inte. Tänkte inte på det eftersom vi inte har barn. Kolla på Skatteverkets hemsida efter info och om du inte blir klokare, ring dit!

  • Äldre 2 Apr 08:40
    #2

    Detta står på blanketten för byte av namn vid giftemål:


    Gemensamma barns efternamn


    Observera att ett barns efternamn inte ändras automatiskt


    om föräldrarna ändrar namn. Om ni vill att


    barnet ska byta efternamn måste ni gemensamt


    anmäla detta till Skatteverket. Blankett Anmälan -


    Namnändring (SKV 7630) kan då användas. Det


    finns mer information om barns namn på


    Skatteverkets webbplats www.skatteverket.se.


    Live free, ride free
  • Äldre 2 Apr 11:16
    #3

    Hej!

    Vi har precis samma situation. Hela familjen ska byta efternamn till min pappas efternamn. Jag har varit i kontakt med skatteverket och enligt dem så ska jag byta mitt efternamn före vigseln. Sen anmäler min man att han vill ha mitt efternamn i samband med vigseln. Barnens byte kan göras så snart mitt nya efternamn är klart. Vill man inte att de ska få nytt namn före vigseln så gör man det efteråt. Barn som är över 12 år måste samtycka.

    Jag har fått skriftligt svar från skatteverket att det inte spelar någon roll om jag bytt efternamn efter att hindersprövningen är gjord. De går på personnummer och kontrollerar i sina system. Lycka till!

Svar på tråden Om hela familjen ska byta Efternamn??