• Äldre 20 Mar 22:30
    18284 visningar
    11 svar
    +1
    11
    18284

    Rolig information om varje gäst i programmet

    Vi vill skriva en liten rolig information om varje gäst i festprogrammet. Men hur gör man med dom gäster man inte känner så bra? Tex flickvän till en kusin, farmors nya karl, solistens sambo osv? Hur har ni andra löst det?

  • Svar på tråden Rolig information om varje gäst i programmet
  • Äldre 20 Mar 23:27
    #1

    Är det bara några få ni inte känner så bra så kan ni ju faktiskt ställa frågor om dom (till dom som känner dom). Är det många ni inte känner så skulle jag nog skippa den typen av presentationer.


    Det är inte kul att bli presenterad som "XX sambo" eller "den sjukskrivne" eller "den arbetslöse" eller "*valfritt yrke"-utövare.... 

  • Äldre 23 Mar 08:46
    #2

    Vi har likadant, frågat runt lite om folk som känner de som vi inte känner så väl. Har frågat typ som "hur skulle du beskriva XX?"
    Sen har vi gjort egna med typ "ser alltid med ett leende på läpparna var hen alltid går".
    Har bara skrivit nån rad om varje eftersom det inte ska bli för mycket information i häftet. Blir långt och det roliga försvinner om det blir för långt enligt vår mening. 

    Hoppas ni får ihop det såsom ni vill ha det :)

  • Äldre 24 Mar 22:55
    #3
    +1

    Jag försöker hitta saker om varje person som kan leda till bra samtalsämnen vid bordet. Till exempel har jag flera kompisar (som inte känner varandra) som har back-packat i Nya Zeeland, det är ju en typisk sak som kan leda till att de har något att prata om, men som de själva kanske inte för på tal utan anledning..
    Dessutom hjälper beskrivningarna oss att göra bordsplacering, man kan para ihop människor som man annars inte hade tänkt på, rolig liten bonus :)

    Vi har typ 11 månader tills vi ens ska skicka ut inbjudningarna, men genom att ha påbörjat beskrivningar om gästerna (preliminär gästlista) har vi över ett år på oss att komma ihåg små anekdoter som vi upplevt med de olika gästerna... jämfört med att börja tre dagar innan det måste gå till tryck, då blir det svårare att hinna tänka ut saker :)

    Angående att inte ha koll på vissa människor: jag har till exempel aldrig träffat min kusins fru, och jag känner att det vore konstigt om jag då ger en stor beskrivning av henne. Däremot vet jag att de varit på många olika resor eftersom vi får vykort ibland, och då har jag skrivit ungefär "gift med XX, med vilken hon rest till YY och ZZ". Jag tror varken att de eller andra gäster tycker att det är konstigt att vissa gäster har kortare beskrivningar (särskilt inte de som är ingifta i släkten), det är ganska naturligt att man har mindre koll på dem (även om man såklart kan känna dem hur bra som helst också). Men i detta fall kan hennes bordsgrannar se resor som ett naturligt samtalsämne =)

  • Äldre 25 Mar 09:21
    #4
    emchan skrev 2015-03-24 22:55:12 följande:

    Angående att inte ha koll på vissa människor: jag har till exempel aldrig träffat min kusins fru, och jag känner att det vore konstigt om jag då ger en stor beskrivning av henne. Däremot vet jag att de varit på många olika resor eftersom vi får vykort ibland, och då har jag skrivit ungefär "gift med XX, med vilken hon rest till YY och ZZ". Jag tror varken att de eller andra gäster tycker att det är konstigt att vissa gäster har kortare beskrivningar (särskilt inte de som är ingifta i släkten), det är ganska naturligt att man har mindre koll på dem (även om man såklart kan känna dem hur bra som helst också). Men i detta fall kan hennes bordsgrannar se resor som ett naturligt samtalsämne =)


    Då har du i alla fall med en liten beskrivning av henne.Glad

    Tänk om du bara hade skrivit:
    Gift med XX


    eller:
    Tycker om att resa, har bland annat varit i YY och ZZ 
    (vilket beskriver henne som driftig och berest och inte som "bihang till XX" som man kan känna sig som, sen beror det ju på om ni skriver ut "gift med / sambo till" på alla personer, då blir det ju inte utpekande för just henne Glad )

    eller - som man sett några gånger här inne och som jag själv råkat ut för i liknande form:
    Gift med XX, Arbetssökande / sjukskriven

    Bara man tänker på hur man skriver och försöker skriva i liknande stil som man gör om dom andra gästerna så är det ju inga problem Glad
    Men det kan vara trist om alla har fått beskrivningar på 2-3 meningar och så kommer "jag" och läser "gift med XX" om mig själv... Eller ännu värre det där hatade "arbetssökande / sjukskriven" som vissa lägger med när dom inte ens har ett yrke att slänga med Skrikandes

    Det kan ju annars vara väldigt lätt att ringa upp kusinen och säga "hej, hur skulle du beskriva din fru med ett par ord för folk som inte känner henne?" 

  • Äldre 25 Mar 10:09
    #5
    +1
    Chicita skrev 2015-03-25 09:21:08 följande:

    eller - som man sett några gånger här inne och som jag själv råkat ut för i liknande form:
    Gift med XX, Arbetssökande / sjukskriven

    Det kan ju annars vara väldigt lätt att ringa upp kusinen och säga "hej, hur skulle du beskriva din fru med ett par ord för folk som inte känner henne?" 


    Absolut kan man göra research om personerna =) Har som sagt gott om tid tills det är dags för slutlig version, så till dess kan det ligga lite på is... vore ju knas att ringa runt med research ett drygt år innan man ens bjudit in dem, haha =) Med lite tur hinner jag ju till och med träffa henne innan det är dags!

    Att skriva ut någon som arbetssökande/sjukskriven är ju hemskt! Inte för att det är något att skämmas över, men det blir ju en elak ton! Jämför med "sjuksköterska som för tillfället söker ny tjänst", eller bara "sjuksköterska" så kan de andra fråga "vart jobbar du" och så kan personen svara "just nu är jag sjukskriven/söker nytt jobb"

    Mitt mål är att ingen ska känna sig "nerpratad" utan att lyfta fram små roliga minnen kombinerat med allmän "fakta"... och samtidigt hålla det så kort som möjligt.. men jag tycker överlag att det är roligare att lyfta fram intressen än yrke =)
  • Äldre 25 Mar 10:33
    #6

    Låter som en bra ide! Blev inspirerad själv. Bästa är väl att samla in information genom andra som känner personerna mer eller ta kontakt med personerna direkt utan att berätta vad det rör sig om.

  • Äldre 25 Mar 10:43
    #7
    emchan skrev 2015-03-25 10:09:44 följande:
    Mitt mål är att ingen ska känna sig "nerpratad" utan att lyfta fram små roliga minnen kombinerat med allmän "fakta"... och samtidigt hålla det så kort som möjligt.. men jag tycker överlag att det är roligare att lyfta fram intressen än yrke =)
    Mycket sunt resonemang Solig
  • Äldre 25 Mar 14:00
    #8

    Sådana beskrivningar brukar vara roliga att läsa och uppskattade av gästerna om de är välskrivna. Jättebra att börja i god tid. Jag hade tänkt ha med det i vårt häfte, men eftersom vi började planera ganska sent, räckte inte tiden till, vi fick klara oss utan. Vi blev gifta ändå

  • Äldre 26 Mar 11:55
    #9

    När vi var på ett bröllop för något år sedan hade brudparet skrivit ihop korta fyndiga meningar om varje gäst. Eftersom jag personligen inte kände dem så bra på den tiden blev jag glatt överraskad när jag läste min beskrivning:


    "Sambo till A. Trumpetspelande pitean (=pitebo) som är en snäll vinbjudare när bruden låst sig ute".

    Min sambo beskevs ungefär såhär om jag inte minns fel:


    "Klasskamrat till brudgummen. Sambo till K. Uppsalabo som flyttat till Luleå och saxat till sig kärleken." (Min sambo spelar saxofon därav saxandet)

    Det behövs inte så mycket mer än två möjligtvis tre meningar så att gästerna får ett hum om hur de andra känner brudparet och kanske någonting kul som man kan ha som första samtalsämne.

  • Äldre 26 Mar 19:06
    #10

    Vi kommer bara skriva tex "Brudens farbror. Gift med X." som beskrivningar av våra gäster. Det är väl OK om vi har så pass tråkiga beskrivningar av alla gäster?

  • Äldre 26 Mar 19:37
    #11
    sarahannae skrev 2015-03-26 19:06:30 följande:

    Vi kommer bara skriva tex "Brudens farbror. Gift med X." som beskrivningar av våra gäster. Det är väl OK om vi har så pass tråkiga beskrivningar av alla gäster?


    Det viktigaste är att ingen känner sig utanför av en beskrivning. Glad
    Att enbart skriva ner hur folk är släkt är ju en sak. Det är ju värre om 55 av 60 gäster (bara ett exempel) får roliga presentationer, kanske på rim... Där det står att dom är trevliga, bäst på att grilla eller har tågluffat jorden runt. Och dom andra presenteras som "Antons fru", "Johannas flickvän" eller "brudens jobbarkompis".


    Jag har suttit i ett par trådar här och hjälpt till med gästbeskrivningar (tror att om man söker på det ordet - gästbeskrivning eller kanske gästpresentation, så får man upp trådarna). Men även via PM hjälpt de som försökt hitta på roliga beskrivningar. Och det är verkligen inte lätt när man får typ 30 ord per person som beskriver de flesta gästerna och så "Antons fru, arbetslös" för dom andra...

    Det finns riktigt grova "fail's" när det gäller presentationer. Nu kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen, för det var så länge sen. men en vän till mig blev beskriven ungefär så här:


    Psyksjuk proffsvabbare  (skulle betyda nybliven mamma som annars jobbar som sjuksyster på en psykmottagning).

    Inget är "fel" egentligen. Men för alla som ska ha beskrivningar av gästerna så kan det vara bra att låta någon / några korrekturläsa så man inte har tänkt helt tokigt någonstans Flört

Svar på tråden Rolig information om varje gäst i programmet