• Linngb­g
    Äldre 4 Mar 15:45
    4605 visningar
    12 svar
    12
    4605

    smoking ELLER mörk kostym?

    Hej,
    Jag och min underbara sambo ska gifta oss i september i år och har börjat fundera på vad vi vill ha för klädkod. Efter lite dividerande kom min sambo fram till att han vill ha smoking. Dock känns det lite mycket begärt att alla manliga gäster som inte har en smoking (vilket antagligen är majoriteten) ska lägga pengar på att hyra en. Som lösning på detta har vi tänkt att skriva smoking ELLER mörk kavaj på inbjudan för att gästerna ska förstå att det är helt ok med mörk kostym, men att det är minimikravet. Tycker ni att det är ok eller blir det för rörigt för gästerna?

    Jag kanske ska tillägga att det för oss inte spelar lika stor roll vad damerna har på sig. De som kommer brukar klä sig snyggt och en "finklädd" dam räcker gott och väl, det är herrarna vi vill ska vara lite mer enhetliga då vi av erfaranhet vet att det kan spreta lite med hur finklädda de faktiskt är...

  • Svar på tråden smoking ELLER mörk kostym?
  • Äldre 4 Mar 16:00
    #1
    +1

    Varför inte låta din blivande vara den finast klädda mannen på bröllopet?


    Han kan mycket väl ha smoking och så sätter ni klädkod Mörk Kostym till resten av gästerna :) 

  • Anonym (lotti­s)
    Äldre 4 Mar 16:42
    #2

    Förvirra inte gästerna med två klädkoder. Skriver ni mörk kostym så ÄR det minikravet, ni ska inte behöva förtydliga det.

  • Äldre 4 Mar 17:50
    #3

    Hoppar på lite med en till fråga. Om man tänker sig att det för karlarna räcker med mörk kostym men man vill att damerna ska komma smoking klädda. Hur gör man då?

  • Äldre 4 Mar 18:02
    #4
    Eriikah skrev 2015-03-04 17:50:24 följande:

    Hoppar på lite med en till fråga. Om man tänker sig att det för karlarna räcker med mörk kostym men man vill att damerna ska komma smoking klädda. Hur gör man då?


    Det är alltid svårt att ha flera klädkoder.
    Men lättast är väl att skriva typ:
    Klädkod: Mörk kavaj, gärna aftonklänning för damerna
  • Äldre 4 Mar 18:36
    #5
    Chicita skrev 2015-03-04 18:02:05 följande:
    Det är alltid svårt att ha flera klädkoder.
    Men lättast är väl att skriva typ:
    Klädkod: Mörk kavaj, gärna aftonklänning för damerna
    Ja kanske det, det enda jag egentligen är ute efter är att tjejerna inte ska se ut som att dom tog "en gammal trasa som hängde i garderoben". Den va fin för 10år sen men inte nu, det ska synas att dom klätt upp sig
  • Äldre 4 Mar 19:21
    #6
    Eriikah skrev 2015-03-04 18:36:26 följande:
    Ja kanske det, det enda jag egentligen är ute efter är att tjejerna inte ska se ut som att dom tog "en gammal trasa som hängde i garderoben". Den va fin för 10år sen men inte nu, det ska synas att dom klätt upp sig

    Men det kan dom fortfarande göra. Alla går inte ut och köper en aftonklänning, utan då kanske dom rotar fram någon ur garderoben som dom hade för 10 år sen Flört

    Det finns de som har 2-3 finklänningar eller dräkter som dom alternerar mellan och det finns andra som köper nytt till varje tillfälle.
    Vill du absolut att folk ska gå och handla något nytt så får du nästan skriva det, även om jag inte rekommenderar det.


     

  • Anonym (lotti­s)
    Äldre 4 Mar 19:23
    #7

    vett-och-etikett.com står det att om man önskar extra fin klädsel är det korrekt att skriva Mörk kostym/Aftonklänning.

  • Äldre 4 Mar 20:07
    #8

    Inte tänker jag tvinga folk att handla nytt det är dumt. Men ja mörk kostym blir det nog då finns det iaf en klädkod att rätta sig efter.

  • Äldre 4 Mar 20:31
    #9

    Vi har på vår inbjudan följande: smookning/mörk kostym med flyga samt långklänning för damer.

    Vi är nöjda och har inte fått några frågor än iaf! :)

  • Linngb­g
    Äldre 5 Mar 10:53
    #10

    Chicita, det hade vi faktiskt inte tänkte på :) men min blivande vill gärna att våra best men (han ska ha två, jag en och en tärna) ska ha smoking de med. tänker att gästerna kanske känner sig "underklädda"? men det kanske bara är sånt man inbillar sig. bra tips iallafall, tack!

    Lottis, skriver man mörk kostym så är det ju inte minimikravet utan faktiskt den klädel som önskas. en gäst bör inte komma i smoking eller frack till ett bröllop där klädkoden är mörk kostym eftersom man då inte följer den. det är iallafall så jag har förstått det :)

  • Äldre 5 Mar 16:13
    #11
    Linngbg skrev 2015-03-05 10:53:28 följande:

    Chicita, det hade vi faktiskt inte tänkte på :) men min blivande vill gärna att våra best men (han ska ha två, jag en och en tärna) ska ha smoking de med. tänker att gästerna kanske känner sig "underklädda"? men det kanske bara är sånt man inbillar sig. bra tips iallafall, tack!


    Skulle tippa på att det är om ni har några som är väldigt inlästa på vett och etikett som i så fall kanske kan känna så.


    Men bruden är ju traditionellt ofta väldigt överklädd. Det är många som väljer en prinsessklänning med enorm kjoldel och så har dom kavaj som klädkod liksom.

    Så om någon mot förmodan skulle uttrycka förvåning, så säg att det är brudgummens dag också och att han har lika stor rätt som bruden att vara finare än alla andra Flört

    Kör ni på den linjen så kanske ni ska satsa på något snäppet under smoking för era marskalker. Det går ju att "pimpa" en mörk kostym med en fin brokadväst och smokingskjorta exempelvis. På så sätt blir ert bröllopsfölje en "buffert" mellan er och gästerna.


    Jag har varit på bröllop där klädkoden var "sommarfin" (gillar inte hemsnickrade koder egentligen ;) ) och brudgummen bar frack. Ingen tyckte det var konstigt :) 

  • Aniara­4
    Äldre 6 Mar 18:18
    #12

    Jag tycker som Chicita, även om brudgummen enligt traditionell etikett ska klä sig på samma nivå som gästerna tycker jag gott att han kan få klä upp sig lite extra han med. Bruden behöver ju inte följa klädkoden utan kan vara hur överklädd hon vill, så då kan väl han också få glänsa lite!

    Det är dessutom en bra lösning på läget där han gärna vill ha frack (eller smoking) men det känns orimligt att begära det av gästerna.

Svar på tråden smoking ELLER mörk kostym?