• Äldre 18 Feb 15:14
    9183 visningar
    10 svar
    10
    9183

    Kuvertavgift - formulering?

    Jag måste vara lätt galen som startar en tråd på ämnet "kuvertavgift" men här kommer den i alla fall Flört Den handlar dock inte om kuvertavgiftens vara eller icke vara, det har redan diskuterats fram och tillbaka i ett antal tidigare trådar. För oss kommer den att VARA just för att vi inte vill ha en massa ljusstakar, tavlor och blomvaser i bröllopspresenter. Istället vill vi be om en kuvertavgift. Men hur formulerar man detta snyggast i inbjudan?
    Rakt upp och ner att vi ber om en kuvertavgift? Eller be om ett bidrag till bröllopsfesten/bröllopsresan? Sätts in på kontonummer eller i ett kuvert i form av kontanter?

  • Svar på tråden Kuvertavgift - formulering?
  • Äldre 21 Feb 18:17
    #1

    Hej!

    Skönt att det är någon mer som tänkt ha kuvertavgift, men vi har också svårt med formuleringen och summan.
    När man försöker prata med folk om detta så får man så blandade reaktioner. 

    Vi tänkte väl försöka skriva något i stil med att vi istället för presenter vill ha ett bidrag till bröllopet och ange ett kontonummer. 

    Hur mycket hade ni tänkt ta i kuvertavgift?

  • Äldre 21 Feb 19:10
    #2

    Om ni inte vill ha en specifik summa, skulle det bästa vara att ni säger att ni vill ha present i form av pengar som gästerna kan lämna i ett kuvert alternativt sätta in i ett konto.

  • baller­ina
    Äldre 21 Feb 20:02
    #3

    Om ni vill ha en specifik summa som kuvertavgift så skriver ni helt enkelt ut det, det blir tydligast så. Exempelvis "Kuvertavgift: 200kr. Insättes på kontonr: xxxxx senast x/x, märk med ditt namn".

    Men om ni ber om en valfri gåva så kan ni hellre skriva "vi tar gärna emot ett litet bidrag, valfri summa, på kontonr xxxxx."

    Jag personligare vill inte ha några kontanter, så om jag skulle vara i din situation så skulle jag skriva att de gärna får sätta in på kontot för att slippa hanteringen av kontanter.

  • Äldre 22 Feb 19:18
    #4
    ballerina skrev 2015-02-21 20:02:07 följande:

    Om ni vill ha en specifik summa som kuvertavgift så skriver ni helt enkelt ut det, det blir tydligast så. Exempelvis "Kuvertavgift: 200kr. Insättes på kontonr: xxxxx senast x/x, märk med ditt namn".

    Men om ni ber om en valfri gåva så kan ni hellre skriva "vi tar gärna emot ett litet bidrag, valfri summa, på kontonr xxxxx."

    Jag personligare vill inte ha några kontanter, så om jag skulle vara i din situation så skulle jag skriva att de gärna får sätta in på kontot för att slippa hanteringen av kontanter.


    Det var bra förslag, ska man inte skriva något om att man inte vill ha några presenter, så det inte uppfattas som man vill ha båda?
  • baller­ina
    Äldre 22 Feb 20:38
    #5

    Jag skulle skriva det också, bara för att vara tydlig :)

  • Äldre 22 Feb 22:55
    #6
  • Plätti­s
    Äldre 23 Feb 09:18
    #7

    Vi skrev så här: 


    "Eftersom vi redan bott ihop i så många år innan bröllopet har vi redan allt vi behöver. Därför undanber vi oss presenter och hoppas att ni istället vill betala en kuvertavgift à 300 kr per person.
    Kuvertavgiften sätts in på konto 8420-2, XXX XXX XXX-X. Kom ihåg att ange namn eller ett meddelande som visar vem du är!"

    Det kan vara lite knepigt att be om bidrag, för då har man ingen aning om vad man får förrän efter bröllopet. Vissa tycker att det räcker med en hundralapp, andra kanske ger mycket mer.

    För att vi skulle kunna räkna med någon form av budget i förväg satte vi en fast summa. Som det tog EVIGHETER att komma fram till/enas om Tungan ute 

    Den totala kuvertavgiften per person för oss är 550 kr, plus omkostnader för personal och allt runtomkring. Men skulle vi be om 550 kr per gäst vet jag på rak arm flera gäster som skulle tacka nej. 300 kr per person var lagom mycket för oss för att kunna få ihop bröllopsmiddagen för 60 gäster utan att bli ruinerade, och utan att känna oss snåla och kräva våra gäster på pengar.

    Min svärmors första reaktion när vi berättade att vi satt datum för bröllopet var "Visst har ni kuvertavgift?", så förhoppningsvis tänker resten av våra gäster likadant som henne Och en del presenter kommer nog komma i alla fall, typ från far- och morföräldrar som gärna vill ge ett minne.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Feb 18:28
    #8
    Plättis skrev 2015-02-23 09:18:46 följande:

    Vi skrev så här: 


    "Eftersom vi redan bott ihop i så många år innan bröllopet har vi redan allt vi behöver. Därför undanber vi oss presenter och hoppas att ni istället vill betala en kuvertavgift à 300 kr per person.
    Kuvertavgiften sätts in på konto 8420-2, XXX XXX XXX-X. Kom ihåg att ange namn eller ett meddelande som visar vem du är!"

    Det kan vara lite knepigt att be om bidrag, för då har man ingen aning om vad man får förrän efter bröllopet. Vissa tycker att det räcker med en hundralapp, andra kanske ger mycket mer.

    För att vi skulle kunna räkna med någon form av budget i förväg satte vi en fast summa. Som det tog EVIGHETER att komma fram till/enas om Tungan ute 

    Den totala kuvertavgiften per person för oss är 550 kr, plus omkostnader för personal och allt runtomkring. Men skulle vi be om 550 kr per gäst vet jag på rak arm flera gäster som skulle tacka nej. 300 kr per person var lagom mycket för oss för att kunna få ihop bröllopsmiddagen för 60 gäster utan att bli ruinerade, och utan att känna oss snåla och kräva våra gäster på pengar.

    Min svärmors första reaktion när vi berättade att vi satt datum för bröllopet var "Visst har ni kuvertavgift?", så förhoppningsvis tänker resten av våra gäster likadant som henne Och en del presenter kommer nog komma i alla fall, typ från far- och morföräldrar som gärna vill ge ett minne.


    Det var bra skrivet. Hur tänkte ni när ni valde summa?
  • Äldre 24 Feb 20:33
    #9

    Tack för alla tips! Lenblo, den där tråden hade jag helt missat den var ju toppen :)


    Vi lutar åt att ta en bestämd summa förmodligen 350 kr och då är det ju helt klart smidigare att skriva något i stil med det ni skrev Plättis. För den nivån på kuvertavgiften kommer vi då att inte bara bjuda på mat utan även ha öppen bar och såklart undanbe oss presenter. Jag skulle bli väldigt tveksam om jag blev bjuden till ett bröllop där jag både förväntades betala kuvertavgift PLUS present. I min värld är det antingen eller :)

  • Plätti­s
    Äldre 24 Feb 20:44
    #10

    Planering: 200 kändes som att det inte skulle räcka för att få ihop till middagen, och 400 kändes för mycket Hela kuvertavgiften var definivt för mycket för en del av våra gäster.

    Allrakäraste: Det är bara att låna min formulering om den passar er Och det brukar vara antingen present eller kuvertavgift som gäller. Magdalena Ribbing har skrivit en del om det ifall man vill ha en professionell åsikt.

    Och vi kommer ha några drinkbiljetter per gäst och sedan betalbar, för utifrån våra gäster vet vi att öppen bar inte skulle sluta på ett bra sätt. Jag har varit tveksam till alkohol över huvud taget, men min sambo har lovat att prata med dem jag oroar mig mest över. Annars kommer min bror agera bouncer och sätta dem i en taxi hem.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Kuvertavgift - formulering?