• Äldre 18 Feb 14:54
    7693 visningar
    14 svar
    14
    7693

    Guldring tillsammans med ring i vitguld

    Hej!
    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite. Vi gifter oss i sommar, men i hemlighet, så jag har ingen att bolla mina ringfrågor med. Den blivande maken tycker inte så mycket i frågan. Jag har en enkel slät förlovningsring i rödguld. Till det tänker jag mig en slät vigselring med tre infällda diamanter (en för maken och de andra två för barnen). Men jag kan inte bestämma mig för om vigselringen också ska vara i rödguld eller om jag ska ta den vitguld. Jag tycker att vitguld gör sig så bra med diamanter, men det verkar kräva lite mer skötsel.

    Jag har kollat igenom alla härliga bilder i ringtrådarna men hittar inte så många som har en av varje sort. Jag blir lite rädd att jag ska tröttna. Det kanske är mer klassiskt att ha samma metall i båda ringarna. Hur tänker ni?

    Jag funderar också på att (om det blir vitguld) låta bli att rodiera (heter det så?) ringen. Jag var hos en guldsmed som visade en behandlad och en obehandlad ring och jag tyckte inte det var så stor skillnad.  Jag tror jag blir tokig av alla dessa funderingar snart, och så inte kunna prata med någon om det
    /Li

  • Svar på tråden Guldring tillsammans med ring i vitguld
  • Äldre 18 Feb 15:17
    #1

    Jag har sett flera som har en ring i rödguld och en i vitguld, jag tror att det bara är en smaksak.

    Jag är inne på att ha ring i vitguld eller liknande och om jag har förstått det rätt så gör rhodineringen att vitguldet håller sin färg längre. Jag har hört att man kan behöva om-rhodinera vitguldsringar ibland då färgen kan bli lite gulaktig eller gråare efter ett antal år. Har även sett vänners vitguldsringar bli annorlunda i färgen efter några år.

    Det finns andra alternativ som ser ut som vitguld men som inte ändrar sin färg. Jag och min blivande funderar t. ex. på att ha ringar i palladium.

  • Äldre 18 Feb 16:19
    #2

    Tack för ditt svar SaraJ! Jag har också funderat på palladium och det får nog bli nästa fråga till guldsmeden .

  • Äldre 18 Feb 17:23
    #3

    Jag tycker att det är extra snyggt när smyckena liksom berättar en historia.
    Din rödguldsring representerar en del i ditt liv, en ring i vit metall (oavsett vad du väljer) representerar en annan del av ditt liv precis som stenarna skulle representera er också.

    Mina ringar matchar, men ändå inte...
    Jag har två rödguldsringar i samma modell. Men jag har text på utsidan av dom och inte samma text på båda. I min vigselring finns även en grön och en vit diamant infällda i texten som har en specifik symbolisk mening för mig och maken Glad

  • Äldre 18 Feb 18:04
    #4

    jag kommer ta en ring i vitt guld (om jag nu bestämmer mig för att ta en vigselring) och min förlovningsring är i titan och gult guld - verkligen olika material. 
    men jag kan inte tänka mig att byta ut min förlovningsring. som chicita säger - det berättar en historia. den här titanringarn ville  min fästman ha, han valde den. och jag gillar den! så varför byta ut? visst - blir lite krångligt med val av ring, då den tar upp typ all plats på fingret, men en tunn tunn ring får nog plats :P 

  • Äldre 18 Feb 19:35
    #5

    När sådana här frågor dyker upp så brukar jag tänka på svärmors händer.
    Hon har nog 2 ringar på varje finger i princip, förutom tummarna och där är det inte prat om att matcha...

    Det är en bronsring som hon köpte på ett museeum i Tyskland när hon var på jobbresa dit, det är en vitguldsring med diamant som hon fick av mig och maken efter vår bröllopsresa 2.0 (1.0 fick lov att avbrytas - har skrivit om det här förut ;) ) för att hon hade ställt upp så väldigt mycket på oss, både med pengar så vi tog oss hem från första bröllopsresan, men innan, under och efter bröllopet...
    Tja och så är det ju hennes förlovningsring och vigselring, och någon som hon fick när hon gick ut skolan (tog realexamen)  osv. 


    Det är vitguld, rödguld, brons, pärlor, diamanter, släta, mönstrade osv.

    Men det ser väldigt fint ut ihop och passar henne så väl. Och hon bär liksom en stor del av sin historia på sina händer :) 

  • Äldre 19 Feb 08:43
    #6
    +1

    Stort tack för era svar! Ni har hjälpt mig!
    I går slog det mig att jag redan när jag tog studenten valde örhängen av både rött och vitt guld (och lite stenar). Och när vårt första barn kom fick jag också en ring där halva är rött och halva är vitt guld som möts runt en sten i mitten. Om jag gillat kombinationen i tjugo år så är det väl inte jättestor risk att jag ska tröttna, tycker jag .  Tack igen!

  • Goc
    Äldre 19 Feb 14:47
    #7

    En fördel med att ha en i rött och en i vitt (har själv det) är att man kan i princip välja vilka smycken man vill i övrigt - silver, rött guld, vitt guld... allt matchar med ringarna på fingret Skrattande

  • Äldre 19 Feb 22:04
    #8

    Åh jag som älskar kombinationen rött guld och diamanter! Tycker det är så klassiskt och vackert! :D påtal om din kommentar om att diamanter gör sig bra med vitguld, de gör de självklart med ;) Kommer själv välja allt i vita metaller, så jag inte klär det minsta i rött/gult guld! Roséguld kan funka sommartid när jag är brun! Och på händerna kan jag väl ha rött/gult guld, men inte nära ansiktet tyvärr! Men jag älskar ju vita metaller med stenar, så det är inget jag är det minsta ledsen över, lite tråkigt på alla fina rödguldssmycken man fått i present bara:)

    Hur som helst, detta skulle inte handla om vad jag gillar eller inte gillar, ville egentligen bara skriva att blandningar kan vara hur läckert som helst! Det ser väldigt personligt ut, tycker jag. Och nej, har du gillat det i 20 år lär du väll inte tröttna imorgon :) Stort plus är ju valmöjligheten för matchningar som det välkomnar! 

    Lägg gärna upp bilder på din ring och det du funderar över! Alltid kul att se! :)

  • Äldre 20 Feb 09:38
    #9

    Jag har nog i princip bestämt mig för vitguld. Jag pratade lite med guldsmeden och han tyckte inte jag skulle ta en ring i palladium eftersom jag har en förlovningsring i rödguld. Tydligen är palladium mjukare än rödguld vilket innebär att den ena ringen kommer att slita onödigt mycket på den andra. Det verkar ju dock finnas hur många åsikter om detta som det finns guldsmeder . Det blir nog en orhodierad vitguldsring, men jag har ännu inte bestämt hur många stenar det ska vara. Jag tänkte ju en lite större i mitten med två små runt. Det springer dock iväg lite i pris (jag vill helst inte lägga mer än 3000 på ringen)  så jag får fundera på om jag bara ska ta en sten till och börja med för att sedan fylla på med flera efterhand. Jag ska absolut försöka lägga upp en bild när jag väl bestämt mig. Men vi har inte riktigt bestämt datum ännu (förutom under sommaren), så det dröjer nog ett tag till

  • Äldre 20 Feb 10:06
    #10

    Platina är mycket bättre än vitguld om man vill ha en ljus metall?

  • Äldre 20 Feb 12:19
    #11

    Japp, Platina är ett toppenmaterial. Dock lite utanför min budget, tyvärr!

  • Äldre 20 Feb 12:50
    #12

    Nåt som liknar denna skulle jag vilja ha. Men runda, infällda stenar. Bilden kommer ganska långt ner....

  • Äldre 20 Feb 12:57
    #13
    Lisen skrev 2015-02-20 12:50:22 följande:

    Nåt som liknar denna skulle jag vilja ha. Men runda, infällda stenar. Bilden kommer ganska långt ner....


    Det kommer nog bli jättefint! Hur ser din röd-gulds ring ut? Jag skulle också gärna ha en ring i rödguld och en i vitguld egentligen så att man kan matcha till allt som någon skrev tidigare men jag passar inte alls i rödguld så jag får nöja mig vitguld eller liknande metaller. :)
  • Äldre 20 Feb 14:35
    #14

    Ja, jag hoppas det. Min rödguldsring är helt slät och helkupad, så jag antar att  vigselringen måste vara lite mer kupad än den på bilden. Kanske tänkte jag också att den skulle vara lite smalare. Men det beror på om det går att få hållfasthet i den då, med tanke på stenarna. Min förlovningsring är inte så hög eftersom vi var ganska fattiga studenter när den inhandlades

Svar på tråden Guldring tillsammans med ring i vitguld