• RainbowGG

    Behöver hjälp med inbjudan!

    Jag har verkligen ingen aning om vad vi ska skriva i våra inbjudningskort. Jag har läst och läst i flera trådar om hur det förekommit "hemska" missförstånd, att man tyckt brudparet varit snåla med inbjudan, att folk inte känt sig välkomna eller ens avsedda i inbjudan. Så helt förståeligt så får jag ju nästan hjärtklappning när jag nu sitter och försöker komma på hur jag ska skriva. Så därför ber jag om hjälp här.
    Därifrån vi vill beställa korten går det inte att "individ-anpassa" korten - dvs alla korten kommer ha samma text och inte adressera individuella människor.
    Det gör inte så mycket tänker jag, eftersom vi bjuder hela familjer. Men vi vill ju såklart inte skicka 7 kort till en och samma familj bara för att alla verkligen ska känna sig inbjudna. De "barn" som inte bor hemma längre får såklart egna kort skickade till sin adress. Men hur skriver man här för att visa att alla i hemmet är bjudna? Tänk på att det som sagt inte går att skriva "här med inbjuder vi Sven, Nicklas, Annelie, Stefan och Björn" i och med att det minsta antalet kort som går att beställa är 10 och dessa 10 blir med samma text.

    Bröllopet är väldigt informellt, eller det tycker jag iallafall. Vigseln är vid kl 14 och därefter ska vi bjuda på buffé i församlingshemmet, efter maten blir det en liten tipsrunda och efter det blir det tårta. Det är en enklare buffé och inget jätte lyxigt. Vi vill heller inte att folket ska stanna hela natten eller ens in på småtimmarna eftersom vi ska städa upp själva efteråt samt att det verkligen inte är oss att hålla igång och vara sociala så länge. Det är därmed ingen "fest" vi tänkt oss. Hade det varit lite tidigare på dagen så hade jag skrivit "och därefter bjuder vi på lunchbuffé i församlingshemmet", men nu känns det som att det blir knas att skriva lunch vid kl 15-15.30 tiden? Så hur skriver vi att det dels inte är fest, dels att det är informellt och dels att de ska sticka innan de blir hungriga igen (för vi bjuder inte på något mer efter tårtan)?

    Behövs det mer information så fråga på.
    När jag läser igenom min text så ser jag att det kanske låter som att jag är otrevlig och motvillig, hälften av detta stämmer ;) Hade det varit upp till endast mig hade vi gift oss borgerligt med bara våra föräldrar som vittnen, ätit middag på något halv-fint ställe och sedan åkt hem och krupit in under ett täcke i soffan resten av dagen. Jag blir närmast bitter av all press :)

  • Svar på tråden Behöver hjälp med inbjudan!
  • crs

    Jag tänker såhär:

    1. Inkludera alla genom att skriva typ Familjen Jonsson på kuvertet. Då riktar det sig till alla. 
    2. Skriv i inbjudan "efter ceremonin bjuder vi på mat och tårta". Då bör ingen förvänta sig att det bli bröllopsfest, utan just bara mat och tårta. :)

  • AnnaHJ

    Kan man inte skriva "sen lunch" då? Det är ju lite tidigt för middag vid 15-15.30, låter ju mer som sen lunch Glad

  • RainbowGG
    crs skrev 2015-02-16 17:31:20 följande:

    Jag tänker såhär:

    1. Inkludera alla genom att skriva typ Familjen Jonsson på kuvertet. Då riktar det sig till alla. 

    2. Skriv i inbjudan "efter ceremonin bjuder vi på mat och tårta". Då bör ingen förvänta sig att det bli bröllopsfest, utan just bara mat och tårta. :)


    Ja, det lät onekligen mycket enklare än vad jag fått det till i mitt huvud :) tack, jag ska tänka på det
  • RainbowGG
    AnnaHJ skrev 2015-02-16 18:18:09 följande:

    Kan man inte skriva "sen lunch" då? Det är ju lite tidigt för middag vid 15-15.30, låter ju mer som sen lunch


    Ja det kan man kanske? För jag tycker precis som du, att det är ganska tidigt för "middag"
  • Chicita

    Vi skrev "Fam Larsson" (eller tja vilket efternamn dom nu hade då) på kuverten.


    Inuti så skrev vi Välkomna (för det fanns fler familjer än singlar - och även om vi inte skrev ut det så räknade vi med att dom singlar som ville skulle få ta med en +1 för vi visste ju inte om alla hade eller skulle hinna få en partner) 

    Vad gäller vad du ska skriva om mat och tårta så skulle jag nog skriva typ "Efter vigseln bjuder vi på mat, mingel och tårta i församlingshemmet" eventuellt med tillägget "innan vi åker vidare och njuter av dagen på tu man hand" om du vill vara övertydlig på att dom inte ska tro att det blir någon fest efteråt Glad

  • Aniara4

    Går det inte att beställa inbjudningskorten med en tom rad för namnet/namnen? Så gjorde vi, sen skrev vi in namnen för hand.

  • Lenblo

    Håller med Aniara4. Ett annat sätt att vara tydlig är att skriva att det vid svar ska anges hur många barn man tar med sig.

  • tesselessan

    Vi kommer nog att skrivas alla i familjens namn på kuvertet när vi skickar det och själva inbjudan är neutral. och sen som Lenblo skrev: att i rvsp ska de skriva hur många som kommer (tänker att det lämpar sig till de som inte är familjer eller lite nya förhållanden också. 

Svar på tråden Behöver hjälp med inbjudan!