• Förväntasfull2015

    Vigsel utomlands eller på Arlanda?

    Vi behöver lite hjälp

    Vi reser utomlands på en fredag och lördagen hade vi hoppas på att kunna viga oss. Har läst att det är mycket pappergöra med att viga sig utomlands och funderar därför på att viga oss hemma i Sverige men att ha en liten cermoni utomlands då det är endast vi och våra barn närvarande.

    Ingen av oss är medlem i Svenska Kyrkan, är det ändå en präst som håller i "kyrlig välsignelse" utomlands? Uppfattar det så när jag läser här: www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Andra alternativet är att viga oss på Arlanda dagen innan avresan... Isf kommer en följdfråga, eftersom det är bara vi i familjen som är närvarande (2 vuxna och 2 barn) vid vigseln, måste vi hyra VIP-rummet (lär inte få vara i kapellet) eller kan man viga sig vart som helst inne på Arlanda? Hur hittar man en vigselförättare på kort varsel, vigseln är om 3 månader!!!

    Behöver alla tips som går att finns nu, lite tid att planera :D
  • Svar på tråden Vigsel utomlands eller på Arlanda?
  • tesselessan

    Det finns väl ett vigselkapell på Arlanda där det är tänkt att man ska gifta sig. Vi kollade lite på det själva för vi tyckte det vore en rolig idé men på Landvetter men  gillade inte att det kostade runt 7000 kronor. 

    Man kan ju gifta sig på svensk ambassad och konsulat också, om man inte vill vara i kyrkan. Men det beror ju på vart man ska åka. 

  • FruJuni2015

    Några jag känner gifte sig papper på kommunhuset några dagar innan dom åkte. Men räkna vigseln i thailand som sin bröllopsdag. Dom gjorde så bara för det vart lättare med alla papper.

  • Förväntasfull2015

    Kapellet får vi inte tillgång till då ingen av oss är medlem i svenska kyrkan. VIP-rummet finns men de är svindyrt också.

    Enklast vore det att gifta sig på svensk mark då det är så mycket papper att fixa om man gör det på riktigt utomlands.

    Har funderat på att vigaoss i kommunhuset och ha en liten ceremoni på stranden men då är det lurigt att hitta någon vigselförrättare som utför detta, vet inte om präster tar på sig att ge en kyrklig välsignelse om man inte är medlem i kyrkan???

    Vi reser till Cypern så vet någon hur de funkar tar jag tacksamt emot alla tips.

  • Allrakäraste

    Det finns ju en tråd här på BT där man kan ställa frågor till en präst (tror den heter "Fråga prästerna"?) men annars kan du ju ringa er närmaste kyrka och fråga så får du svar snabbt. Men en fundering från min sida är om det måste vara en präst som viger er/utför en kyrklig välsignelse om ni nu valt att inte vara medlemmar i svenska kyrkan? Missförstå mig inte, jag lägger ingen värdering i ert val :)

  • Förväntasfull2015
    Allrakäraste skrev 2015-02-15 21:22:56 följande:

    Det finns ju en tråd här på BT där man kan ställa frågor till en präst (tror den heter "Fråga prästerna"?) men annars kan du ju ringa er närmaste kyrka och fråga så får du svar snabbt. Men en fundering från min sida är om det måste vara en präst som viger er/utför en kyrklig välsignelse om ni nu valt att inte vara medlemmar i svenska kyrkan? Missförstå mig inte, jag lägger ingen värdering i ert val :)


    Jag tänkte mest höra om någon annan varit i samma sits, och hur de gjorde

    För vår del behöver det inte alls vara en präst, men läste på svenskan kyrkans hemsida att de utförde kyrklig välsignelse för demmsom gift sig borgligt i Sverige innan, men de framkommer inte om någon måste vara medlem i kyrksn. En vigselförrättare funkar annars minst lika bra

    Vet inte hur man gör en vigfsel utomlands, tex på en strand, då vi bara är vi 4 i familjen.... Hittar bara info hur andra gjort som haft med sig halva släkten och arrangerar det lika mycket som hemma... Hur få till det mysigt på så få, hur hittar man en bra fotograf och vart köper man blommor. Mycket som snurrar
Svar på tråden Vigsel utomlands eller på Arlanda?