• Äldre 9 Feb 12:13
    4789 visningar
    3 svar
    3
    4789

    Egna löften borgerlig vigsel?

    Hej,

    Jag har spanat runt lite här för att se förslag på löften vid borgerlig vigsel, som jag förstår det är det inte lika strikt som i kyrkan. Men jag skulle ändå vilja ha något som uttrycker ungefär samma sak.

    Jag har börjat spåna på ett eget, men det känns svårt!

    Behöver lite input alternativt om någon har ett färdigt förslag. Glad

    "XX idag tar jag dig att bli min lagligt vigda make/hustru.
    Inför dessa vittnen vill jag tilllkännage min kärlek och hängivenhet till dig.
    Jag vill finnas vid din sida genom livets alla dagar, bra som dåliga.
    Jag vill dela din glädje och torka dina tårar och stötta och hjälpa dig när du behöver det.
    Jag vill uppleva livets små och stora ögonblick med dig.
    Men främst vill jag älska dig så länge vi båda lever.
    Jag väljer dig, den person som jag vill spendera mitt liv med."

    Några förslag eller tips?

  • Svar på tråden Egna löften borgerlig vigsel?
  • Äldre 9 Feb 14:08
    #2
    Plättis skrev 2015-02-09 13:41:05 följande:

    Jag skulle också gärna ha egna löften, men min sambo har sagt att han vägrar... Det vore kul att skriva om den kyrkliga så att den inte är lika "gudig", och få med några strofer som passar oss. Om jag lyckas övertala min sambo att ens svara "ja" när vigselförrättaren frågar honom om han vill gifta sig med mig är jag nöjd, än så länge lutar det åt att han tänkt nicka till svar Tyst

    Hela poängen med att skriva egna löften är ju att det ska spegla just er som par. Det är nog bra att tänka på att hålla det kort, man kommer nog vara nervös utan att ha ett A4 att memorera eller läsa upp  

    Många av de saker du skriver är olika formuleringar på samma sak. Det skulle gå koka ner till två eller tre meningar som har samma betydelse, men som går att komma ihåg utantill. 


    tack för input! Helst hade jag velat att vi hade varsina löften men som det nu är så tvivlar jag på att min kära sambo kommer gå med på den idén.

    Har skrivit om det lite, men fortfarande kanske samma tjat?

    "XX idag tar jag dig att bli min lagligt vigda make/hustru.
    Inför dessa vittnen vill jag tillkännage min kärlek och hängivenhet till dig.
    Jag vill stötta och hjälpa dig när du behöver det
    Jag vill finns där: dela din glädje i medgång, och torka dina tårar i motgång.
    Jag vill uppleva livets små och stora ögonblick med dig.
    Men främst vill jag älska dig så länge vi båda lever.
    Jag väljer dig, den person som jag vill leva mitt liv med.

    Jag vill ha det kort, men inte för kort. Absolut inte för långt, vill ju inte tråka ut de som ska lyssna med att traggla på flera minuter.

    Klart ni ska ha några löften, men det borde ju gå att bara skriva om de befintliga på ett smart sätt? blir ju inte många ord.
Svar på tråden Egna löften borgerlig vigsel?