• Pess

    Det går inte att stoppa blodiga diamanter.

    Ellendellen90, du som verkar insatt i ämnet, finns det några diamanter med garanti mot detta? Om man köper från stora, erkända juvelerare likt Tiffany's eller Cartier, kan man vara säker på att man kan bära dem med gott samvete?

  • Pess
    ellendellen90 skrev 2015-02-07 10:29:33 följande:
    Jag tror att många av det absolut största smyckestillverkare har egna rutiner. Men samtidigt så är kritiken mot Kimberley ganska ny och den började väl komma för ett par år sedan när diverse människorättsorganisationer gick ur. Många tillverkare förlitar sig ganska blint på att Kimberley fungerar. Det finns diamanter som är fair trade och som då oftast inte ens kommer från Afrika eftersom det är i princip omöjligt att kontrollera stenarnas ursprung i Afrika. 

    Du kan läsa mer på jeweltreefoundation.org/. Det är en organisation som jobbar med fair trade märkning av diamanter. Vad gäller de stora smyckestillverkare så måste man nog våga vara kritisk på sina hemsidor skriver de förmodligen att de köper in diamanter enligt rådande internationella överenskommelser men de är kanske inte så medvetna om hur många hål som finns i de rådande internationella överenskommelserna. 

    Skickar med några länkar till tillverkare både i Sverige och utomlands som jobbar med fair trade diamanter. De två längst ner är Svenska.
    credjewellery.com/
    brilliantearth.com/
    elindesign.se/
    tittib.com/
    Tack för all information! Stort att dig att sprida detta! Det är absolut en viktig fråga som bör tas i åtanke innan man beslutar sig för vilken sten man väljer!
  • Pess

    Jag läser också till jurist faktiskt, blir inspirerad av dina inlägg, kan tänka mig att senare under utbildningen fördjupa mig mer i liknande frågor! :)

Svar på tråden Det går inte att stoppa blodiga diamanter.