• Äldre 4 Feb 19:23
    8744 visningar
    25 svar
    25
    8744

    Vågar du köpa en sk. Kinaklänning?

    Hittade denna sida.

    www.dailymail.co.uk/femail/article-2909093/Angry-brides-share-bridal-gown-horror-stories.html

    Skräckexempel såklart men lite roligt! ( dock inte för bruden)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-04 19:24
    Frågan är naturligtvis som rubriken lyder

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vågar du köpa en sk. Kinaklänning?
  • Äldre 5 Feb 08:47
    #1

    Ha ha ha kan inte låta bli att skratta lite.
    Men det är ju lite kul att folk ändå inte fattar att det är proffisionellt stylade modeller som har underkjolar som passar perfekt och någon som syr in och syr till så den sitter som vacumförpackade på dem, plus lite redigering. Vissa av dem såg ju inte ens ut som samma klänning men vissa var ju helt klart bra men inte figursydda efter personen som hade dem eller helt enkelt utan underkjol.

    Vi har köpt två omgångar från JJ-house första gången var färgen lite ljusare röd än vad vi trodde men klänningen satt och var jättefin, nu beställde vi brudklänningen därifrån och tjejen valde en redan angiven storlek istället för måttbeställa, lite för stor men inget vi inte kan sy in men i övrigt var den jättefin, klart lite skrynklig efter frakt men det får man ju räkna med.

    Och bra pris, fastän vi fick"dolda" avgifter i tull, men det är ju en självkalrhet.
    En enorm marängklänning, två underkjolar och en brudslöja 5000:- sammnlagt, och damen är supernöjd


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Feb 09:42
    #2

    haha! jag beställde från kina. man blir ju tyvärr lurad av perfektheten på bilderna från sidan, men med tanke på omständigheterna var klänningen fin^^ 

    och hur den satt på mig^^ älskar kjolen - den är sååå fin och riktigt härlig att bära. axelbanden behövs sys in, de var för stor. för övrigt ser jag rätt så fyrkantig ut upptill. men hey - jag kan ju inte se ut som modellerna på bilderna haha! 

  • Anonym (KA)
    Äldre 5 Feb 10:45
    #3

    Har inga problem med att beställa, många bilder i exempel visar på att man i det "mottagna" exemplaret inte har en underkjol, behöver korrigera/passa in kläningen lite bättre och rent krasst - har man inte en kropp som modellen på bilden lär klänningen inte heller sitta som på modellen.

  • Plätti­s
    Äldre 5 Feb 11:42
    #4

    I länken var det många exempel på blivande brudar som provat designerklänningar och beställt kopior från Kina. Det är disaster waiting to happen, och skillnaden mellan en klänning för 20 000 och 2 000 är mer än påfallande. 

    Jag kommer beställa min klänning från Etsy och en säljare i Kina. Men jag förväntar mig inte att klänningen ska se ut exakt som på bilden, utan jag får vad jag betalar för. Det blir ingen kopia, utan säljaren designar och syr upp klänningarna själv. Utifrån vad jag hört tidigare är det bättre att köpa en "original design" än en kopia, då stämmer bilden bättre överens med slutresultatet. Och jag har försökt vara förutseende och lägga in utrymme i budgeten för att kunna fixa till den hos en sömmerska om det skulle vara några problem senare.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 5 Feb 15:33
    #5

    Japp! Jag har beställt min brudklänning från Kina och den ser precis ut som på bilderna. Beställlde en av de färdiga storlekarna för mina egna mått var så nära, enda problemet är att klänningen är 2-3cm för lång framtill så jag trampar på den, men det borde gå att fixa lätt.

  • Äldre 5 Feb 15:39
    #6

    Jag skulle inte våga beställa på nätet från varken Kina eller Sverige! Är alldeles för petig med detaljer och passform och med att den ska vara så smickrande på mig som möjligt osv.. :)

  • Äldre 5 Feb 15:49
    #7

    Nej det skulle jag inte av två anledningar;
    1. Som Pess skriver skulle jag inte beställa över nätet alls. Jag är alldeles för petig och har en rätt speciell kropp så jag MÅSTE få pröva klänningen på kroppen. 
    2. Utan att döma andra, så känner jag att det inte är värt för mig att spara tusenlappar på en så viktig klänning. Om jag lägger 100 000 på en dag, vill jag inte påminnas av bilderna att klänningen var en "dålig kopia".

    Som sagt, det här är inte en pik mot andra, utan hur jag skulle känna själv. 

  • Äldre 5 Feb 15:55
    #8
    kochen93 skrev 2015-02-05 15:49:27 följande:

    Nej det skulle jag inte av två anledningar;
    1. Som Pess skriver skulle jag inte beställa över nätet alls. Jag är alldeles för petig och har en rätt speciell kropp så jag MÅSTE få pröva klänningen på kroppen. 
    2. Utan att döma andra, så känner jag att det inte är värt för mig att spara tusenlappar på en så viktig klänning. Om jag lägger 100 000 på en dag, vill jag inte påminnas av bilderna att klänningen var en "dålig kopia".

    Som sagt, det här är inte en pik mot andra, utan hur jag skulle känna själv. 


    Jag är med dig på att att man inte vill kolla på bilderna och inte tycka att klänningen var så perfekt som den kan vara. Sen är jag allergisk mot kopior i alla dess former, så jag håller med om det också! Jag sparar hellre och lägger pengarna på något som jag kan känna mig så vacker som jag bara kan vara i, och som jag inte behöver känna att jag går runt med en "Wannabe Wang" på mig. :)
  • Äldre 5 Feb 15:56
    #9

    Bör tilläggas att jag nu endast talar om hur jag vill ha det själv, vill någon annan göra annorlunda så är inte jag den som tycker eller tänker något om det! :)

  • Plätti­s
    Äldre 5 Feb 16:52
    #10
    kochen93 skrev 2015-02-05 15:49:27 följande:

    Nej det skulle jag inte av två anledningar;
    1. Som Pess skriver skulle jag inte beställa över nätet alls. Jag är alldeles för petig och har en rätt speciell kropp så jag MÅSTE få pröva klänningen på kroppen. 
    2. Utan att döma andra, så känner jag att det inte är värt för mig att spara tusenlappar på en så viktig klänning. Om jag lägger 100 000 på en dag, vill jag inte påminnas av bilderna att klänningen var en "dålig kopia".

    Som sagt, det här är inte en pik mot andra, utan hur jag skulle känna själv. 


    För mig är klänningen inte det viktigaste på bröllopsdagen, och jag kan inte med gott samvete lägga 10 000 på en brudklänning (som är priset på de klänningar jag fastnat för när jag provat). Den klänning jag bestämt mig för att beställa är som sagt ingen kopia, utan är designad och sydd av en säljare på Etsy.

    Ja, den är billig. Och ja, jag får förmodligen vad jag betalar för, men jag behöver inte hålla andan hela bröllopsdagen och vara rädd för att förstöra klänningen. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vågar du köpa en sk. Kinaklänning?