• Anonym (Tärna­n)
    Äldre 23 Jan 08:59
    6380 visningar
    12 svar
    12
    6380

    Brudföljet får betala allt själv?

    Hej! Vill bara skriva av mig lite så här i bröllopsplaneringen x2. Håller nämligen på att planera mitt eget bröllop samtidigt som jag planerar väninnans bröllop. Jag ska vara brudtärna på väninnans bröllop och jag kan inte låta bli att tycka att de är lite snåla. Jag ska betala klänningen själv, jag får själv välja vilken klänning jag vill men den ska vara en specifik färg och knälång. Sen ska bruden såklart godkänna den också. För det första använder jag sällan klänning, för det andra gillar jag inte alls att visa mina ben men det struntar jag i nu. Känns roligt att få vara hennes brudtärna men kan ändå inte sluta irritera mig lite över att jag måste betala allt själv. Jag menar, en femhundring kan man väl bidra med åtminstone? Kan köpa en väldigt billig och enkel klänning men jag ska ändå gå där i kyrkan, vill också känna mig fin och uppklädd.

    Sedan fick jag höra att han som ska vara marskalk också måste betala kläderna själv. Brudparet räknade med att han skulle använda samma kostym som han hade när han tog examen för flera år sedan, skjorta och fluga ska han också betala. Kanske inte några stora summor att betala för varje person men fortfarande, är det inte snålt? Frågar man inte som brudpar om man får bidra åtminstone?

    Jag och min fästman planerar som sagt bröllop och jag kan inte ens tänka mig att brudföljet ska betala sina egna kläder när vi som brudpar sätter krav på färg och form. Men visst, alla är vi olika och tycker olika. Jag kommer inte nämna något åt brudparet då jag inte vill förstöra något. Undrar bara lite hur andra tänker kring detta, är det så vanligt att brudföljet betalar sina kläder själva? Att man som tillfrågad tärna/marskalk endast ska vara tacksam och känna sig ärofylld? ????

  • Svar på tråden Brudföljet får betala allt själv?
  • Äldre 23 Jan 09:15
    #1
    Anonym (Tärnan) skrev 2015-01-23 08:59:02 följande:

    Hej! Vill bara skriva av mig lite så här i bröllopsplaneringen x2. Håller nämligen på att planera mitt eget bröllop samtidigt som jag planerar väninnans bröllop. Jag ska vara brudtärna på väninnans bröllop och jag kan inte låta bli att tycka att de är lite snåla. Jag ska betala klänningen själv, jag får själv välja vilken klänning jag vill men den ska vara en specifik färg och knälång. Sen ska bruden såklart godkänna den också. För det första använder jag sällan klänning, för det andra gillar jag inte alls att visa mina ben men det struntar jag i nu. Känns roligt att få vara hennes brudtärna men kan ändå inte sluta irritera mig lite över att jag måste betala allt själv. Jag menar, en femhundring kan man väl bidra med åtminstone? Kan köpa en väldigt billig och enkel klänning men jag ska ändå gå där i kyrkan, vill också känna mig fin och uppklädd.

    Sedan fick jag höra att han som ska vara marskalk också måste betala kläderna själv. Brudparet räknade med att han skulle använda samma kostym som han hade när han tog examen för flera år sedan, skjorta och fluga ska han också betala. Kanske inte några stora summor att betala för varje person men fortfarande, är det inte snålt? Frågar man inte som brudpar om man får bidra åtminstone?

    Jag och min fästman planerar som sagt bröllop och jag kan inte ens tänka mig att brudföljet ska betala sina egna kläder när vi som brudpar sätter krav på färg och form. Men visst, alla är vi olika och tycker olika. Jag kommer inte nämna något åt brudparet då jag inte vill förstöra något. Undrar bara lite hur andra tänker kring detta, är det så vanligt att brudföljet betalar sina kläder själva? Att man som tillfrågad tärna/marskalk endast ska vara tacksam och känna sig ärofylld? ????


    Jag anser att om man har krav på brudföljet att de skall ha vissa svåra färger eller den sorters kläder som man normalt inte har så skall man givetvis betala detta för dem.
    Jag kommer inte ge en krona till vårt brudfölje, men sedan har de valfri klädsel sålänge det följer våra färgkoder, och de är gråskala och brunksla så det finns garanterat kläder till dem i deras garderob, Brudtänas klänning kommer vi dock betala eller hjälpa till med då hon har det lite tight och har aldrig den sortens klänning som hon vill ha på bröllpet.


    Live free, ride free
  • Äldre 23 Jan 10:39
    #2

    Vi betalar mina två tärnors klänningar och marskalkernas slipsar då jag vill ha en specifik färg. Marskalkerna får ta vilken kostym dom vill sen och tärnorna och jag letar tillsammans klänning som alla är nöjda med :)

    Skulle personligen inte heller vilja lägga massa pengar på en tärnklänning som bruden bestämt hur den ska se ut och jag inte kan återanvända, så begär inte det av mina tärnor heller :P

  • Anonym (Betal­ar)
    Äldre 23 Jan 11:28
    #3

    Vi kommer betala marskalkarnas slipsar och tärnornas klänningar. 
    Två av mina tärnor kunde tänka sig att betala klänningarna själva även fast jag bestämt men den tredje kunde knappt tänka sig att betala själv även om hon skulle få välja helt själv. Så nu betalar jag klänningarna och bestämmer vilken dom ska ha. 

    Det är alltså väldigt olika det där med om man tycker det är okej att betala själv eller inte. En del ser det som en självklarhet att betala själv och andra tycker det är en självklarhet att brudparet står för allt. 

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Jan 13:00
    #4
    +1

    Vi hade inget brudfölje, men min allmänna känsla är att om man har specifika krav på brudföljets klädsel så bör man betala för det. Ju mindre krav desto mer "ok" tycker jag att det är att man låter brudföljet betala själv.

    Tycker dock inte att det är rimligt att betala en kostym åt marskalken, förutsatt att det är en "vanlig" kostym som gäller. Det borde ändå de flesta ha eller kunna låna. Om man har krav på t.ex. smoking eller frack som inte alla har tycker jag däremot att man ska erbjuda sig att betala för att hyra det.

  • Äldre 23 Jan 13:51
    #5

    Vi hade temabröllop och "krav" på färg.... Eller tja kläderna till mina tärnor skulle innehålla något grönt, dom behövde inte vara gröna. Och marskalkernas kläder skulle matcha varandra. Alltså dom fick välja färg och sen fixa kläder utifrån det.


    Vi talade om att vi inte hade råd att stå för allt, men vi kunde bidra med 500:- per person (vilket räcker relativt långt när man syr själv och det inte behöver vara siden och sammet liksom).
    Alla 4 avböjde bidrag.


    Så då köpte vi halsband till dom och tärnorna fick även sminkning av samma tjej som sminkade mig.


    Rent generellt bör man ta hänsyn till brudföljets ekonomi och låta dom komma i vad dom vill bara dom följer klädkoden om man inte har råd att bidra ekonomiskt till deras kläder.
    Eller vara beredd på att bidra. 
    Ju högre krav man har - destå högre bidrag.

  • Äldre 23 Jan 14:40
    #6

    Vi köpte tärnornas klänningar eftersom att jag ville välja dem själv, sedan ordnade vi slipsar åt marskalkarna så att de matchade både varandra och min blivande make. Kostym köpte de själva men vi frågade innan så att det var okay, vilket båda tyckte det var.

  • Äldre 28 Jan 10:21
    #7

    Våra får betala själva. Vi har ett färgtema på bröllopet (rosa/grön) men ingen specifik nyans, och de får välja nyans och modell själva. Båda har helt ok inkomster, så jag skäms inte för det. Jag förväntar mig att de väljer klänningar de tycker om och kommer att använda även efter bröllopet. Marskalken kommer använda en kostym han redan har, vi har inte ens börjat prata om slipsar/flugor där, men han kommer vilja betala själv om jag får gissa.

  • Aniara­4
    Äldre 29 Jan 12:59
    #8

    Som jag uppfattar det är det kutym att betala om man har specifika krav på vad brudföljet ska ha på sig.

    En faktor är om det är ett plagg de kommer att ha användning för vid andra tillfällen och hade kunnat tänka sig att köpa även om de bara skulle vara gäster.
    En kostym utan alltför detaljerad specificering kan väl ses som ett plagg man ändå skulle ha eller skaffa. Möjligen kan det vara hyggligt att stå för en slips eller fluga om brudparet vill att den ska vara i nån särskild färg. Med klänningar kan det vara lite mer flytande gränser. Vill man att en tärna ska ha en klänning av en typ/färg hon aldrig skulle ha valt själv och aldrig kommer att använda igen bör man betala för den. Men sen kan ju gränsen vara lite flytande för vad som kan anses vara en "användbar" klänning.

    Sen skadar det ju heller aldrig att hellre vara lite mer generös än att vara mer mån om sin egen rätt, och så tycker jag TS verkar tänka. Se den andres perspektiv och ta med dens ekonomi i beräkningarna. Om en tärna/marskalk har ont om pengar och man har möjlighet att hjälpa till med deras kläder kanske man kan göra det även om man inte måste.

  • Aniara­4
    Äldre 31 Jan 18:59
    #9

    Några fler synpunkter?

  • Äldre 1 Feb 10:57
    #10

    Min tärna sa direkt att vi inte behöver betala något för henne av de hon ska ha på sig/ göra med håret (hon ska till samma frisör som mig). Men jag kommer nog betala håret åt hon

  • Anonym (betal­ar inte)
    Äldre 8 Mar 18:42
    #11

    Jag har 3 tärnor och kan omöjligt betala deras klänningar. Men dom såg det som en självklarhet både att dom skulle betala själva och att jag fick bestämma vilka jag ville ha. Däremot satte vi en budget på max 1500 kr per klänning . En sömmerska sydde dom specifikt till oss och kommer att gå att sälja för samma pris sedan om det skulle vara så!

  • Äldre 8 Mar 22:16
    #12

    Vi har valt att betala tärnornas klänningar ( har tre st) och för mig och min blivande tvekade vi aldrig. Om vi vill att de ska ha på sig något så är det vi som ser till att det blir så. Kommer även att hyra smooking till marskalkerna då vi inte vill att färgen eller modellen skall avvika från varandra.

Svar på tråden Brudföljet får betala allt själv?