• Äldre 14 Jan 11:27
    3129 visningar
    16 svar
    16
    3129

    Okej att önska präst?

    Hej!

    Vi planerar att gifta oss i oktober 2015. Kyrkan är redan bokad och jag fick en bekräftelse på det. Eftersom vi gifter oss i min hemstad känner jag två av pästerna som jobbar för kyrkan och undrar nu om det är okej att komma med önskemål om att någon av dem ska viga oss? Eller är det att begära för mycket - vill ju inte göra någon irriterad? Och om svaret är ja, hur långt i förväg bör jag kontakta kyrkan och framföra vårt önskemål?


    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Okej att önska präst?
  • crs
    Äldre 14 Jan 11:37
    #1

    Att önska är ju inte att kräva, och jag skulle säga att ett sådant önskemål är helt rimligt att framföra, och antagligen inte särskilt ovanligt. Det kan ju knappast anses märkligt att brudparet vill bli vigda av någon de känner att de har en bättre relation till. :)

    Jag skulle antagligen framfört det i samband med bokningen av kyrkan. 

  • Plätti­s
    Äldre 14 Jan 11:55
    #2

    Jag tror man kan vända sig direkt till prästen och fråga om de vill viga en, men ring kyrkan och säg att ni önskar att en särskild person ska viga er och fråga hur man går till väga. Vi ska visserligen gifta oss borgerligt, men även där kan man önska vem som ska viga en. Och det hade betytt så mycket mer om det var någon man kände som höll i vigseln  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 14 Jan 12:10
    #3

    Man kan vända sig direkt till prästen och fråga om han kan hålla i vigseln.
    Däremot vet jag inte om det är gratis då på samma sätt elelr om man får betala resor mm


    Live free, ride free
  • Äldre 14 Jan 12:31
    #4

    Tack för alla svar! Jag börjar nog med att ringa till kyrkan, om de sedan tycker att jag ska kontakta någon av prästerna direkt så gör jag det :)


    Nightrod skrev 2015-01-14 12:10:18 följande:

    Man kan vända sig direkt till prästen och fråga om han kan hålla i vigseln.
    Däremot vet jag inte om det är gratis då på samma sätt elelr om man får betala resor mm


    Det blir inga problem med resan eftersom prästerna bor på orten där vigseln ska hållas :)

  • Aniara­4
    Äldre 14 Jan 12:42
    #5

    Det är nog bra att kontakta dem i god tid så de har möjlighet att anpassa schemat, om de är ok med att göra det. Har ni tur är den prästen redan schemalagd det datumet!

  • Äldre 14 Jan 12:47
    #6
    Allrakäraste skrev 2015-01-14 11:27:33 följande:

    Hej!

    Vi planerar att gifta oss i oktober 2015. Kyrkan är redan bokad och jag fick en bekräftelse på det. Eftersom vi gifter oss i min hemstad känner jag två av pästerna som jobbar för kyrkan och undrar nu om det är okej att komma med önskemål om att någon av dem ska viga oss? Eller är det att begära för mycket - vill ju inte göra någon irriterad? Och om svaret är ja, hur långt i förväg bör jag kontakta kyrkan och framföra vårt önskemål?


    Tacksam för svar! :)


    Hej,

    Grattis till det stundande bröllopet!
    Du kan absolut önska en specifik präst.
    Jag har frågat en präst i min hemförsamling medans vi gifter oss i en helt annan kyrka, vilket blir en resa på 36 mil.
    det enda som gäller är att den personen är tillgänglig på er bröllopsdatum.

    Lycka till!
  • Anonym (bra)
    Äldre 14 Jan 13:02
    #7

    Jag hade samma undran. Den präst jag vill ha bor i samma by som vi

  • Äldre 14 Jan 14:06
    #8

    Min kompis ska viga oss och hon är ej härifrån stan utan från Gbg, när jag bokade kyrkan åt oss så skrev jag hennes namn att hon skulle viga. För de vill veta om den har vigselrätt el nått sånt...

  • Äldre 16 Jan 08:56
    #9
    +1

    När man ringer för att boka kyrka kan man lämna önskemål om särskild präst. Det är dock inte säkert att denna önskan blir uppfylld eftersom vi präster har vissa helger då vi tjänstgör, andra helger tjänstgör vi alltså inte. Är man flexibel med tider, alltså om prästen är viktigare än datumet, är det lättare. Är man inte nöjd med den präst man fått, kan man ordna egen präst - däremot har församlingen ingen skyldighet att ordna en annan präst än tjänstgörande. Om man fixar en egen präst så får han/hon göra detta på sin fritid, alltså gratis. Vi har ingen rätt att ta betalt av brudparet, vare sig för själva insatsen eller resan dit.

  • Äldre 16 Jan 10:07
    #10
    Kjell Präst skrev 2015-01-16 08:56:32 följande:

    När man ringer för att boka kyrka kan man lämna önskemål om särskild präst. Det är dock inte säkert att denna önskan blir uppfylld eftersom vi präster har vissa helger då vi tjänstgör, andra helger tjänstgör vi alltså inte. Är man flexibel med tider, alltså om prästen är viktigare än datumet, är det lättare. Är man inte nöjd med den präst man fått, kan man ordna egen präst - däremot har församlingen ingen skyldighet att ordna en annan präst än tjänstgörande. Om man fixar en egen präst så får han/hon göra detta på sin fritid, alltså gratis. Vi har ingen rätt att ta betalt av brudparet, vare sig för själva insatsen eller resan dit.


    Tack för ett bra svar! Då ska jag kontakta kyrkan snarast möjligt och höra om någon av de två prästerna jag känner jobbar just den helgen. Annars är det inte superviktigt att det är någon av dem, mest roligt eftersom jag känner dem :)
  • Äldre 16 Jan 12:13
    #11

    Vi hade önskemål om präst och sa det direkt när vi bokade.


    Eller tja, vi ville ha någon som var duktig på latin då vi ville ha en del av vigseln på latin (nu blev det fader vår :) ) 
    Ja alla präster läser latin, men har man inte använt det sen man studerade och nu snart är pensionär så kanske man inte minns så mycket av det ;) 


    Vi hade också önskemål (eller nästan krav på) vem vi INTE ville ha som präst då jag absolut inte ville ha min konfirmationspräst då jag tycker att han är rent obehaglig. Han är säkert snäll, men det kryper i hela kroppen på mig när jag ser honom och så ville jag ju inte känna det under vigseln...

    Det gick någon vecka och så ringde kyrkoherden upp oss, förklarade att hon skulle vara vår präst och att hon var jättetaggad med vårt tema (medeltid) och redan hade börjat göra undersökningar angående medeltida vigselcermonier 
    Så om man önskar - kan man få jackpott.
    Vi fick den bästa präst vi kunde önska oss :) 

  • Äldre 16 Jan 13:24
    #12
    +1
    Chicita skrev 2015-01-16 12:13:17 följande:

    Vi hade önskemål om präst och sa det direkt när vi bokade.


    Eller tja, vi ville ha någon som var duktig på latin då vi ville ha en del av vigseln på latin (nu blev det fader vår :) ) 
    Ja alla präster läser latin, men har man inte använt det sen man studerade och nu snart är pensionär så kanske man inte minns så mycket av det ;) 


    Vi hade också önskemål (eller nästan krav på) vem vi INTE ville ha som präst då jag absolut inte ville ha min konfirmationspräst då jag tycker att han är rent obehaglig. Han är säkert snäll, men det kryper i hela kroppen på mig när jag ser honom och så ville jag ju inte känna det under vigseln...

    Det gick någon vecka och så ringde kyrkoherden upp oss, förklarade att hon skulle vara vår präst och att hon var jättetaggad med vårt tema (medeltid) och redan hade börjat göra undersökningar angående medeltida vigselcermonier 
    Så om man önskar - kan man få jackpott.
    Vi fick den bästa präst vi kunde önska oss :) 


    Men vilken tur ni verkade ha! Och vad kul att få en präst som verkligen engagerar sig :)
    Prästen som jag allra helst vill ha är en karl som är rolig, lite av en pajas och säkert kan göra själva ceremonin lättsam och få folk att skratta. För jag vill verkligen ha en ceremoni som inte känns så allvarlig, vi kommer förmodligen att göra en high-five med varandra innan vi går ut ur kyrkan ;) 
    Ett stort plus är att prästen spelar trumpet också, precis som jag!

  • Äldre 16 Jan 14:06
    #13

    För fullständighetens skull bara: Alla präster läser INTE latin. Det är nog väldigt få som gör det. Man läser vanligtvis ett språk; grekiska eller hebreiska. Latin ingår inte i utbildningen.

  • Äldre 16 Jan 15:19
    #14

    Åh... det var något nytt.


    När jag frågade om det när jag bokade kyrkan så fick jag till svar att ALLA präster kunde latin, det ingick i utbildningen...

  • Äldre 16 Jan 22:07
    #15

    Oops, de var dåligt underrättade. Inte ett ord latin läser man! Det finns säkert enstaka präster

    som tar latin som något slags specialämne, men jag känner ingen som gjort det. Jag skulle alltså aldrig ha kunnat tillgodose ert önskemål För övrigt läste jag grekiska men har aldrig använt kunskaperna. Så här nio år efter min prästvigning skulle jag inte kunna formulera en mening på grekiska...

  • Äldre 16 Jan 23:20
    #16

    Vilken tur att dom hade en som kunde och som ställde upp då Solig

Svar på tråden Okej att önska präst?