Inlägg från: Plättis |Visa alla inlägg
  • Plättis

    Vad innehåller vigseln?

    Vi kommer också att vigas borgerligt, och förmodligen ha någon solosång (jag har en fantastiskt duktig släkting) och lite diktläsning. Allsång tycker jag låter supermysigt, men det kan bli spännande att hitta en låt som de flesta kan tänkas sjunga med i som passar  

    Planen för vår vigsel är än så länge det här: 
    1. Gästerna anländer till lokalen. Toastpersonen tar emot dem och visar till terrassen där vi ska vigas. Förhoppningsvis finns det några stolar att sitta på, åtminstone för de äldre gästerna. 
    2. Vigselförrättaren ställer sig på rätt ställe (här vore det kanske bra med en matta eller något som visar var vi ska gå?) och sedan spelas någon musik som visar att vi är på väg.
    3. Jag och min blivande man kommer gående och jag gråter lite. 
    4. Diktläsning av någon som inte gråter, förmodligen Nils Ferlins "mitt hjärta är ditt". Kanske något mer också.
    5. Vigselakt. Här får vi se om vi lyckas skriva egna löften eller om min blivande man vägrar det.
    6. Min släkting sjunger och jag gråter lite till. 
    7. Några ord till av vigselförrättaren. Vi pussas och musik spelas medan vi går därifrån. 
    8. Skriva på papper i avskildhet, kramas och pussas. 
    9. Går ut och möter gästerna för mingel och mera kramar. 
    10. Middag.

    Vi har vigseln på samma plats som middagen och festen, så vi kommer att mingla och eventuellt ha lite lekar och sådant medan vi väntar på att middagen serveras. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    sofj skrev 2015-01-15 10:48:20 följande:

    Tusen tack för alla svar! Nu känns det lite mer klart vad vi har att vänta :) Jag tror att jag kommer att be vigselförrättaren läa n dikt och sedan hoppas jag att mina brorsbarn vill sjunga (de är tonåringar och jätteduktiga). Alla kommer att stå under akten så det kanske är skönt att det inte blir för långrandigt men samtidigt till man ju att det ska ta så lång tid att folk hinner komma i stämning och börja gråta :)


    Tårarna sitter nog mer i gästerna än själva tidsramen Min familj började störtgråta när vi berättade att vi förlovat oss, och det gjorde såklart jag också (släktdrag?) medan sambons familj aldrig fällt en tår så länge jag känt dem.

    Sambon har fortfarande inte hämtat sig från att se min pappa gråta, och vi har varit förlovade i över två år nu. Jag kanske borde förvarna min käre blivande make att det kommer komma tårar på bröllopet också, för båda mina föräldrar är väldigt bra på att visa känslor. 

    För ens egna nervers skull tror jag att det är bra med en ganska kort vigsel, knäna kommer nog darra lite när man står där framme! 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vad innehåller vigseln?