• MrsMarley

    Kostym till kvinna ?

    Hej alla snälla,

    En fråga,, vi ska på bröllop om några månader och klädkoden är mörk kostym.

    Nu har jag aldrig klänningar eller kjolar på mig för att jag passar inte i det, det är inte mig och jag känner mig jätte obekvämt helt enkelt. Nu har jag varit ute och letat, jag gjort mitt bästa men jag hittar inget som känns bra.

    Nu köpte jag en fin figursydd svart kostym till mig själv. ..jättefint och jag känner mig bekväm i det. En fin kavaj, en fin svart tillhörande byxa och svart med grå linne.

    Tror ni brudparet skulle blir sur för det ? Det är ju " mörk kostym "....

    Vad hade ni gjort?

    MrsMarley

  • Svar på tråden Kostym till kvinna ?
  • Sofia2015

    Jag hade absolut inte blivit sur över det! För mig är det viktigast att mina gäster är bekväma och trivs på mitt bröllop, och om du aldrig har klänning så vore det ju bara konstigt om du helt plötsligt skulle dyka upp i en.
    Jag skulle säkert tycka att det var kul om du kom i klänning, men jag skulle inte bli sur om du kom i kostym, så länge du såg någorlunda uppklädd ut. =) 

  • Aniara4

    Jag tror det kan tolkas som att du driver med dem, som en politisk markering, eller som att du är okunnig... Beror ju på vilka inbjudarna (och övriga gäster) är förstås, det kan ju funka. Men om du som kvinna har kostym är det risk att du ser mer business ut än festklädd. Helsvart klädsel är inte heller optimalt på bröllop - ska man vara riktigt strikt ska inte ens männen ha svart kostym utan mörkblå eller mörkgrå eller liknande, och de har ändå en vit skjorta och en färgglad slips som bryter av.

    Mer korrekt skulle vara att ha ett par tjusiga byxor i siden eller nåt annat blankt och festligt material, gärna lite fladdriga, och så något festlig och fin top till det. Det måste inte vara kjol, men det måste vara fint och uppklätt!

    Men som sagt, det kan funka beroende på sammanhanget och om det är en klädstil som kommer naturligt för dig - och om du blingar upp klädseln ordentligt! Och framför allt skulle det vara extremt oartigt om någon annan kom med synpunkter på din klädsel, inbjudare eller gäst. Tanken är att gästerna ska klä sig festligt, och du har gjort en ansträngning och gjort dig så fin du kan i något du fortfarande känner dig bekväm i, det ska vara gott nog.

  • jennifer88

    Har du blivit bjuden på bröllopet så vet säkert din vän om hur du är - och har antagligen ingenting emot att du kommer i kostym, om du känner dig osäker kanske det går att fråga?  

  • litenkaka

    Förmodligen känner de dig och vet vad du gillar menar tycker kostym på en kvinna på ett bröllop känns skittråkigt. Hellre då ett par smala snygga brallor i lite blankare tyg, en snygg ärmlös blus/topp som bryter av (inte mörk) och en kortare dräktjacka med lite kortare ärm och snyggt snitt. Och snygga smycken. Det är fest, inte en konferens...

Svar på tråden Kostym till kvinna ?