• Äldre 8 Dec 19:24
    8573 visningar
    15 svar
    15
    8573

    Resa till Australien- nytt namn gammalt pass

    Hej!

    Har ett problem (eventuellt?) som har att göra med vår bröllopsresa. Jag gifte mig nämligen i september i år och bytte i samband med bröllopet mitt efternamn. Min man och jag bokade en resa till Australien i våras, och efter rekommendationer från bland annat polisen så bokade vi dessa i våra gamla namn. Jag har förstått att det är viktigt att det är samma namn i passet och på flygbiljetten så av den anledningen har vi inte förnyat våra gamla pass.

    Namn på flygbiljett och pass är alltså samma. Har även uppgett samma uppgifter på visumansökan som är på passet. MEN det är ju inte längre mitt riktiga namn. Kan det uppstå några problem i och med att folkbokföringen inte stämmer med uppgifterna i passet? Vad kontrolleras i samband med passkontrollen vid incheckningen i Australien?

    Har verkligen försökt höra mig för i denna fråga, men känns inte som att någon riktigt vet hur det ligger till. Alternativet hade varit att skaffa nya pass och köpa nya flygbiljetter vilket hade kostat oss ca 30 000kr då både jag och min man sitter i samma sits :/

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Resa till Australien- nytt namn gammalt pass
  • Äldre 8 Dec 19:46
    #1

    Nu är jag ingen expert på det här, men både resebolag, polisen (passutfärdarna) och skattemyndigheten brukar rekommendera att man gör som ni har gjort.

    I ert fall skulle jag nog ha sett till att få ut personbevis och ha med en kopia på vigselbeviset så att det framgår att namnbyte har skett i samband med vigsel ifall det uppstår frågor någonstans

  • Äldre 8 Dec 20:23
    #2

    Om de bara kontrollerar passets giltighet och att uppgifterna stämmer med flygbiljett och visum så borde det vara lugnt. Men jag vet ju hur tuffa de är i Australien. Med tanke på att människor nästan kan nekas komma in i landet om namnet är felstavat tänker jag att de borde se hårdare på att efternamnet inte längre stämmer?

    Har även funderar på att ta med papper rörande namnbytet som du säger. Ställs däremot inga frågor om namnet, men de kollar igenom packningen så ställer det kanske till med mer problem än vad det hjälper om vi har med papper med andra identitetsuppgifter än vad vi har angivit vid visumansökan.

    Samtidigt är det ju som du säger. Polisen rekommenderar att man ska resa i sitt gamla namn. Är däremot inte säker på att passkontrollen i Australien är av samma uppfattning :/

  • Äldre 8 Dec 20:24
    #3

    Kan du försöka maila någon i Australien och fråga?


    Alltså kanske konsulatet eller liknande

  • Äldre 8 Dec 20:40
    #4

    Jag skickade ett mail, tror det var till konsulatet, där jag ställde dessa frågor. Men min engelska är knagglig så jag tror inte att hon förstod min fråga. Det jag fick ut av svaret var att informationen på visumet måste vara exakt samma som i passet. Mina frågor i förhållandet till namnbytet fick jag inga svar på.

    Nu är visumet redan godkänt så vågar inte ställa några dumma frågor dit som kan ställa till det för mig :) tänker dock att jag inte kan vara den första som gifter mig och reser i gammalt namn.

  • Äldre 8 Dec 20:46
    #5

    Tror att så länge som du har alla papper med dig så borde det vara lugnt.
    Du behöver ju inte visa fram vigselbeviset mm om dom inte frågar ;) 

  • Äldre 8 Dec 21:08
    #6

    Jag skulle ha ringt Australiensiska ambassaden i Stockholm, men jag tror faktiskt inte att det ska vara nån fara. De må se läskiga ut på TV, men de är faktiskt väldigt förstående i både passkontroll och tull. =)

  • Äldre 8 Dec 21:28
    #7

    Nej så är det ju! Jag behöver inte fladdra med papperna i ansiktet på dem såklart :)) inbillar mig dock att jag kommer se så sjukt skyldig ut när jag går genom kontrollen att de kommer visitera mig och gå igenom alla mina tillhörigheter bara för att. Haha.

    Så är det kanske Sofia :) hoppas på det. Har verkligen försökt hitta ett nummer till ambassaden i Sverige, men man hänvisas vidare. Bland annat till den sidan dit jag försökte maila mina frågor tidigare. Borde kanske göra ett nytt försök, och vara lite mer specifik denna gången.

  • Äldre 8 Dec 22:13
    #8

    Jag hade vigselbeviset i handen när vi mellanlandade i Frankrike och skulle gå igenom gaten och nästan försökte tvinga vakten att titta på dom :P


    Jag var såååå nervös där. Mig viftade dom bara igenom, medan maken fick plocka av sig något lager med kläder så dom kunde kolla för dom tyckte att det såg ut som att han försökte smuggla ett paket under tröjan (tror han hade lagt ett paket näsdukar innanför tröjan bara för att han fick båda händerna upptagna med annat när vi letade oss runt där ;) 

  • Äldre 9 Dec 08:09
    #9

    Haka :) ja ofta är det kanske inte så farligt som man tror. Reste du med i ditt gamla namn då? Minns du om du hade översatt alla papper till engelska eller om det var samma som du fått från Skatteverket?

  • Äldre 9 Dec 09:06
    #10
    Helenah skrev 2014-12-08 21:28:48 följande:

    Nej så är det ju! Jag behöver inte fladdra med papperna i ansiktet på dem såklart :)) inbillar mig dock att jag kommer se så sjukt skyldig ut när jag går genom kontrollen att de kommer visitera mig och gå igenom alla mina tillhörigheter bara för att. Haha.

    Så är det kanske Sofia :) hoppas på det. Har verkligen försökt hitta ett nummer till ambassaden i Sverige, men man hänvisas vidare. Bland annat till den sidan dit jag försökte maila mina frågor tidigare. Borde kanske göra ett nytt försök, och vara lite mer specifik denna gången.


    Ja, jag minns att det var lite bökigt när jag skulle ringa dit. Jag hade nån visumfråga, men nu minns jag inte ens vad det var. Tanten jag fick prata med verkade tycka att jag var dum i huvet som ställde en så dum fråga, det är klart att det inte var nåt problem. 

    Har du testat något av de här numrena? +46 (0)8 613 2900 eller +44 20 7420 3690
  • Äldre 9 Dec 09:45
    #11

    Nej jag har inte lyckat hitta något nummer. Tack Sofia! Ska testa dessa :)

  • Äldre 9 Dec 11:32
    #12
    Helenah skrev 2014-12-09 08:09:12 följande:

    Haka :) ja ofta är det kanske inte så farligt som man tror. Reste du med i ditt gamla namn då? Minns du om du hade översatt alla papper till engelska eller om det var samma som du fått från Skatteverket?


    Jag reste i gamla namnet. :) 


    Vi åkte 2 veckor efter bröllopet så det var på gränsen att namnbytet skulle hinna gå igenom. Så vi bad prästen att vänta någon vecka med att skicka vårt vigselbevis också men vi visste ju inte om hon skulle göra det. Så för säkerhets skull... Jag hade liksom inte ens koll på vad jag hette just då ;) 


    Vi tog bara dom svenska dokumenten. Det blev en sån där "oh shit... tänk om...." typ på morgonen innan vi åkte så vi hade inte tid att fixa på annat sätt ;) 

  • Äldre 9 Dec 23:46
    #13

    Skönt och höra att det inte bara är vi som rör till det namn, resor och papper :) haha.

    Jag ringe idag till flygstolen.se där vi bokat resan och blev mkt lugnad av personen jag kom i kontakt med där. Enligt henne bryr sig tullen överhuvudtaget inte om vad som står i den svenska folkbokföringen, utan det viktiga är att passet är giltigt, att det är jag på passet och att alla handlingar stämmer överens.

    Kan ju tycka det är märkligt att det är viktigare att det står samma namn på dokumenten än att det står rätt namn! Men får väl lita på att det är så det ligger till :)

  • Äldre 10 Dec 11:37
    #14

    Jag jobbar på flygplats och det ENDA vi bryr oss om är att biljetten och passet stämmer överens. I detta fall även visumet.
    Det är ingen som sitter och jämför med vad man heter i svenska folkbokföringen.

    Själv ville jag byta namn efter vigseln, men vänta med att byta pass till det går ut och resa i mitt gamla namn, men det gick inte eftersom jag MÅSTE byta pass efter namnbytet. Suck... Det är inte alls så i Danmark, där jag jobbar. Där byter man pass när det går ut oavsett om man bytt namn eller inte.
    Så nu väntar jag med att byta namn istället!

  • Äldre 28 Apr 22:38
    #15

    Hej.

    Jag tror det borde gå bra så länge det är samma namn på alla era dokument (pass, biljett och visum) Glad

    Australien är fantastiskt, vi var dit januari - februari 2014. Sydney och Perth. Helt amazing. Ha en trevlig resa :)

Svar på tråden Resa till Australien- nytt namn gammalt pass