• blivandefruw

    Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?

    Som rubriken lyder, vad är egentligen okej att skippa på mitt bröllop? Vi har satt en budget på ca 50 000:- för 60 gäster. Mat och alkohol ska vi bjuda på. Jag vill givetvis lägga fokus på ringar, alkohol och mat. Min klänning och skor har jag redan köpt. Nu till min fråga.. Till vardags sminkar jag mig med eyeliner och mascara och lite färg på läpparna, och trivs bra med det. Har alltid håret utsläppt och har inte en enda blomma hemma i brist på intresse. Känner press från omgivningen hur allt "ska vara". Är det okej att jag gifter mig i min vardagssminkning som jag känner mig fin i? Är det okej att jag lockar håret och gör mig fin i tiara istället för att se ut som en ananas framför min blivande man? Och är det okej att jag skippar blommorna helt och hållet? Och kan gästerna komma i korta klänningar? Vill absolut inte ha ett krystat bröllop. Jag vill att vi tillsammans med våra gäster skapar en oförglömlig fest utan att folk ska känna sig stela. Jag har mina egna åsikter men behöver lite tips och råd för att inte uppfattas som "slapp". Snälla brudar, hjälp!

  • Svar på tråden Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?
  • Nyfiken gul , nu fru

    Jag som är gift för andra gången kommer med ett motsatt tips

    Glöm inte bort det du faktiskt VILL ha på din dag! 

    I ivern att skala ner bröllopet till det man själv är tenderar många många gånger att bli något som faktiskt INTE är vad man faktiskt vill....  

    bara för att man inte gillar blommor och smink betyder inte det att man måste vara nedtonad 

    Bara för att man inte vill ha marängklänning betyder det inte att man måste vara "nerklädd" i en sommarklänning från HM

    Bara för att man vill ha en enklare fest betyder inte det att man måste dra paralleller till kräftskiva eller skolavslutning... 

    osv... 

    Det är ert bröllop - er viktigaste dag med er i centrum för er kärlek. Låt det synas!  Gör det som ni faktiskt vill ha på er dag.  Vill du glänsa i lockar och tiara så gör det, vill du glänsa i röda naglar och en jättebukett rosor så gör det , 

    Huvudsaken är att du kan titta på dom bitar ni ska ha i ert bröllop och känna att det är ert förstahandsval  och inte bara en massa kompromisser. 

  • blivandefruw

    Måste bara inflika lite att jag har en brudklänning med släp för 12000:-, inte en vardagstunika, får känslan av att folk tror det nu.

  • Lenblo
    Plättis: Du kan väl ha pappersblommor från från en ordbok så har han en pappersblomma av färgade bokblad med liten stil. Då ser det mer ut som en lätt mönstrad blomma.
  • thdb

    Vi kommer inte heller ha något klassiskt bröllop by the book. Dels är det inte vår stil, dels har jag jobbat som servitris på alldeles för många stela och uppstyrda bröllopsfester för att veta att jag inte vill ha det så.

    Jag kommer troligtvis ha en rosa klänning (balklänning), göra brudbuketten själv av mest grönt/trädkvistar och lite vita blommor, fixa hår och smink själv osv. Dessutom skippar vi sittande trerättersmiddag och smäller till med en grillbuffé och efterföljande dessertbuffé istället för tårta. Det är vårt bröllop och vi betalar, därför har inte en endaste person med att göra hur vi ska ha det. Om de vill ha ett bröllop på sitt vis får de gifta sig själva. ;)

    Stå på dig, det är er dag!

  • ellendellen90

    Just nu är vi inne på att gifta oss på midsommarafton så det kommer ju att styra stilen ganska mycket. Vill ha en riktigt fin krans istället för en bukett och samma för brudtärna/tärnor. Tänker att jag kanske ska satsa på ett riktigt snygg kuvertväska istället kanske från något "riktigt" märke. Har alltid gillat de från YSL... 

    Fantasin sätter gränser. Tycker väl att det viktigaste är att man själv är nöjd och sen är det lite strunt samma vad alla andra tycker. 

  • Plättis
    Lenblo: Det var mitt förslag, men han var inte helsåld. Vi gifter oss först till sommaren, så vi har gott om tid på oss att fundera och bestämma oss. Jag älskar levande blommor, så det kommer inte bli en uppoffring för mig att ha några rosor i handen  

    Och en bukett pappersblommor kan man kanske ge sig själv i födelsedagspresent? Oskyldig
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Lenblo
    Plättis: Några vackra rosor i en hållare av blad från ordböcker? Den här sortens hållare, så det inte ser ut som om du glömt att plocka av tidningspappret runt buketten. Glad Maken matchar såklart blommorna och inte hållaren. Klart du kan ge dig själv en bukett som födelsedagspresent, men när ska du ha den?

  • Plättis


    Om jag inte har dem på bröllopet tänkte jag ha dem som ett litet stilleben i sovrummet, bara för att de är så makalöst fina! Måste prata mer med min sambo, jag föreslog att man skulle sticka in några gröna kvistar för att få mera liv i den. Han verkade inte övertygad, tyvärr.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Lenblo

    Makalöst fina var ordet. Men vill du ha mer liv i den tror jag du behöver mer färg än de gröna kvistarna. Lite antikfärgning också skulle nog mjuka upp den ordentligt.

    Book Page Flower Bridal Bouquet in Neutral Colors

  • Vinterbrud08
    Precis som alla har sagt innan så ska du/ni göra precis som ni själva vill, för det är ju eran dagGlad

    Och jag blir så glad av att alla har så mycket fina tips att komma med. Mitt tips gäller blommorna, och det är att köpa någon av dom färdiga buketterna som ofta finns , dom kostar några hundra lappar och brukar vara helt fantastiskt fina.Solig
  • Daisydoll

    Du ska inte behöva känna press från någon. Som andra har skrivit tidigare så är der din/er dag. Självklart gör ni som ni vill.

    Vill du lägga en "vardaglig" makeup är der helt i sin ordning av den anledningen att du vet att du kommer att trivas med ditt utseende och kommer känna dig bekväm med det. Och angående håret, kolla på bilder, det finns hur många vackra brudar som helst med nedsläppt lockat hår och tiara. Du kommer inte att bli "nerklädd" till din klänning. Snarare tvärt om, då du känner dig bekväm

Svar på tråden Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?