• Pess

    Bjuda gästerna på resa och övernattning, eller bidra?

    Om man gifter sig utomlands, ev är bosatt där, bör man kanske, åtminstone, hjälpa till med resekostnaderna, samt se till att boende är ordnat för gästera, för, i alla fall, en natt?

    Tänker jag fel? Man vill ju gärna att så många som möjligt ska kunna komma och att inte släktingars och vänners ekonomi ska avgöra vilka som kan närvara!

    Om den blivande bruden samt brudgummen kommer från olika delar av landet känns det nästan mest schysst att ha bröllopet utomlands, (så vida brudparet inte har en självklar plats som känns mest rätt!) så man inte har det närmast den enes anhöriga och därmed utesluter den andres? Eller bör man återigen hjälpa till med resekostnader?

    Om man t ex. är boende på annan ort pga studier och ingen känner något speciellt för platsen och det skulle bara kännas konstigt att ha bröllop där.

    Vad är en rimlig summa att stå för i dessa fall?

  • Svar på tråden Bjuda gästerna på resa och övernattning, eller bidra?
  • Pess

    Tack allihopa för era utförliga svar, det uppskattas! Känns skönt att alla lyckats lösa det så bra! Det är ju inte ens nära på att vara "på gång" för oss än, men bröllopsnörd som jag är så vill jag liksom vara ganska klar med hur man ska sköta allt! 

    Som ni säger så blir ju resa automatiskt problematiskt för många av olika anledningar, ålder, sjukdom, jobb, ekonomi, barn(?) och andra saker kan ju ställa till det.

    Att be dem komma istället för att ge presenter är ju ett bra alternativ! Och att kontakta något hotell! Drömmen är ju att kunna bjuda alla, på allt, champagnen flödar och tårtan tar aldrig slut, plus att ha ett drömbröllop, drömring, drömresa, drömallt... haha.. Vi får se, är vi duktiga med sparandet kanske vi kan få allt det där! Men så länge jag får drömprinsen kommer jag vara världens lyckligaste i alla fall! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Bjuda gästerna på resa och övernattning, eller bidra?