• Äldre 26 Oct 21:10
    19781 visningar
    23 svar
    23
    19781

    "Roligare" buffémat, tips tack!

    Hej!


    Vi vill ha buffé på vårt bröllop och vill INTE servera kallskuret och potatissallad.


    Jag önskar därför gärna tips och förslag på buffémeny där grejerna har en röd tråd mellan sig . Alltså att det ska gå att kombinera de flesta rätter. Vi vill gärna ha med vegetariska/veganska alternativ, men även kött alltså. Vi kan absolut tänka oss att kombinera både kalla och varma rätter och gillar "plockig" mat, men alltså går den typiska svenska kallskurna buffén bort (det är inte dålig eller tråkig mat alls, så ingen behöver känna sig dömd:) Vi vill bara inte servera det!)

    Vet ni vilket öl och vin som passar vore det också skoj! =) 

    Vi har en ganska begränsad budget och kommer vilja göra mycket själva, men kommer ha en kock på plats som även kommer kunna göra vissa grejer under dagen.

    Vi kommer servera förrätt och efterrätt också (Förmodligen blomkålssoppa med någon typ av skink-chips (typ) och någon brownie med hallonsås) för att underlätta för toastmaster/madame. 

    Tack snälla om någon vill och kan komma med lite råd i detta:)

  • Svar på tråden "Roligare" buffémat, tips tack!
  • Äldre 27 Oct 06:50
    #1

    Roligt med buffé=) Det kommer vi också ha.
    När kommer bröllopet äga rum? Personligen låter jag alltid årstiden styra... (Dels priset på råvarorna och dels "känns det mer rätt")

    Med fantasi går det att göra mycket spännande och rolig mat på förhållandevis billiga råvaror. tex kyckling i olika marinader (köp på dig fryst när butikerna har extrapris), sallader går att variera i det oändliga, portionspajer (i aluminiumform), potatisbakelser, olika såser, baka eget fint bröd, smaksätt smörgåsmargarinet...Fläskytterfilé är också en billig men tacksam råvara!

    Att komponera bufféer är nåt bland det roligaste jag vet=)
    STORT Lycka Till!

    Ps, Kom ihåg att just med buffé "kan det inte bli fel"... I vårt fall passar det för mitt stora matintresse samt att vi har en "hungrig släkt" som INTE skulle nöja sig med en köttbit á 150g i mitten på tallriken;) 

  • Äldre 30 Oct 20:19
    #2

    I slutet av sommaren i början av hösten. Allt är väl egentligen inte bestämt då det hänt lite oplanerade "saker" :)

    Har du mer specificerade förslag? Just kycklingfilé och minipajer är väl rätt vanligt, så jag tänker antingen andra rätter eller annorlunda tillagningssätt (som passar ihop). Tack för dina förslag annars:)

    Jo, vi har varit på ett bröllop där maten (buffén) var "fel". Dvs smaklös, fantasilös och för lite. Jättejobbigt var det. Jag hoppas brudparet var nöjda, för det är huvudsaken. Men jag vill gärna ha en röd tråd i vår buffé och ha olika dryck som passar olika rätter. :)

  • Äldre 30 Oct 20:44
    #3

    Vi hade en sån buffé som du inte vill ha, så jag vet inte om jag ska berätta om den ;)  Tänkte bara flika in att vi bjöd på Morotssoppa till förrätt och brownie till efterrätt, så lite samma upplägg. Det fungerade bra :) 

  • Äldre 30 Oct 22:13
    #4

    Åh vad roligt:) anledningen till att vi vill ha blomkålssoppa är för att det är typ enda soppan jag bemästrar utan att misslyckas. Jag älskar att laga mat men soppa är inte min starka sida;)

    Brownie är min favorit när min "styvmor" gör den och den är perfekt att frysa.

    Gjorde ni något själva?

    Hade ni toastmaster, i så fall, hur var upplägget? Gick det bra?

    Vad var dt för morotssoppa? Det lät spännande!

  • Äldre 31 Oct 13:11
    #5

    Om jag skulle haft buffe skulle jag nog valt någon annan mat kultur där den typen av ätande är mer vanligt. I Sverige har vi smörgåsbord och i Libanon och Turkist har man meza eller varför inte tapas. 

    Jag hade nog valt koreansk mat för att det är något jag tycker väldigt mycket om. Smakerna är nya men inte för främmande för de flesta och det kan vara kul för alla att pröva något nytt. 

    Det finns ju ganska gott om Libanesiska restauranger i Sverige, den maten passar dessutom väldigt bra för vegetarianer då det finns falafel och olika grönsaksröror. Nu när jag tänker på det börjar jag nästan tycka att det vore en bra ide för mitt eget bröllop också. Alla i våra familjer älskar libanesisk mat. 

  • Äldre 31 Oct 14:42
    #6

    Vi gjorde all mat, inklusive matbröd, efterrätt och tårtan, själva, mest jag och min mamma. Då var kallskuret bra eftersom det inte behövde värmas på dagen och så kunde vi frysa in det mesta av det vi lagade så vi gjorde klart det några veckor i förväg :)  Har man anlitat någon att laga maten, exempelvis cateringfirma, så är det ju deras jobb att fixa så maten håller sig varm. Det enda på vårt buffébord som var varmt var potatisgratäng och kokt potatis. Jag tyckte det fungerade bra trots att vi gifte oss sista helgen i september. Men vi serverade ju soppa först, så den var ju varm. Potatisgratängen gjorde vi inte själva, förresten ;)  

    Kommer skriva mer om vår mat på min blogg i helgen, så du får gärna kika in där :)

    innehosina.wordpress.com 

  • Äldre 31 Oct 20:28
    #7

    Vi körde buffé, från början var det meningen att det skulle bli lite italienska smaker men sedan blev det ett hopkok av "saker vi tycker är gott" :)
    Något som i alla fall är väldigt trevligt och som går att variera på hur många sätt som helst är couscous/bulgur, på vår buffé gjorde vi en tabbouleh.

  • Äldre 2 Nov 07:56
    #8

    Självklart kan det bli fel om inte maten är bra tillagad eller inte räcker... Jag syftade mest på att på en buffé hittar alla något de gillar och Ni som brudpar plockar ihop sånt som Ni gillar=)
    Man kan tänka på olika sätt i upplägget, antingen som Ni med en röd tråd tex bestäm er för en eller ett par råvaror som sen tillagas på olika sätt?!
    Eller så brainstormar Ni och sätter helt enkelt ihop sånt Ni gillar?! Det är ju så olika vilken "status" man vill maten ska ha...

    Men en sak vet jag, bäst och godast blir det om maten är genomtänkt och att den som lagat den "lägger sin själ" i det också. Recept kan i bland vara bra som grund, men frispela!! Provsmaka och improvisera! Det kan tyckas lätt för mig som fd kock att säga, men var inte rädd! Lovar att gästerna kommer känna att maten är tillagad med själ och hjärta!

    LYCKA TILL! 

  • Äldre 3 Nov 14:31
    #9

    Jag gillar mexikansk mat väldigt mkt så jag kommer med ett förslag med mexikotema :)

    Pulled pork-piroger - fläskkarré är billigt och pirogerna går bra att göra långt innan och frysa in

    Mexicanskt ris m tex saffran för att ge det en rolig färg - här kan man blanda in lite olika ingredienser utefter vad man känner och det är en billig utfyllnad på buffébordet

    Böngryta med bbq-smak - vegetariskt och lättlagat. "såsen" kan man göra i förväg och bara blanda ner bönerna när det hela värms upp

    Nachoschips

    Guacamole 

    Grillade majskolvar

    Quesadillas med ost och grönsaker

    Ensiladas med kyckling, yoghurt och sambal olek

    Sallad och bröd

    Annars kan du även gå in och hämta inspriation från Göteborgs restaurangskola. De har lite roliga buffémenyer: 
    gbgrestaurangskola.se/index.php/menyer/buffe

  • Äldre 4 Nov 14:59
    #10

    Vi kommer köra på catering, en klimatanpassad variant så det är mycket närproducerat och mycket vegetariskt i den. Kyckling är det kött som kommer vara i den. Sedan rotfruktsbiff, soppa och matiga sallader. På så vis kan alla, kött och icke-köttätare, ta det de gillar och kombinera ihop det som de vill :) 

Svar på tråden "Roligare" buffémat, tips tack!