• Äldre 24 Oct 15:42
    3933 visningar
    2 svar
    2
    3933

    Tal - på scen eller vid bordet?

    Hej!
    Har lite funderingar kring det praktiska kring tal på bröllop. Har bara varit på två bröllop i mitt liv, på det första hölls talen vid borden (dvs, man klirrade i glaset och ställde sig upp) och på det andra fick talaren gå upp och ställa sig på en liten scen. På det sistnämnda hade man även mikrofon och tillgång till projektor. Jag höll inte tal på något av dem, men upplevde väl att den första varianten kändes lite mer avslappnad. Man hamnar närmare brudparet och talar liksom mer med dem än till dem. Samtidigt hände det ju att talaren stod med ryggen åt vissa, och hördes kanske inte lika bra. Ni som varit på fler bröllop eller kanske till och med haft ert eget, hur upplever ni det? För- och nackdelar?
  • Svar på tråden Tal - på scen eller vid bordet?
  • Äldre 24 Oct 16:04
    #1

    Enda gången jag varit med om att talen har hållits från scenen och med mikrofon är när det har varit väldigt stora bröllop med många många gäster.

    Att någon hamnar bakom ryggen på talaren är inget konstigt. Man talar ju till brudparet och inte till alla närvarande (egentligen).

    Finns det mikrofon och anläggning med högtalare osv så kan det finnas en trådlös mick som toastmastern kan hantera och lämna ut till respektive talare även om dom är kvar vid sin plats :) Ett tips för att få det bästa av båda delar :) 

  • AkJ
    Äldre 24 Oct 17:33
    #2

    Vi kommer ha projektor igång med rullande bildspel, gästerna kan själva skicka in bilder under kvällen, men i övrigt så kommer vi uppmuntra våra toastar att ha talen vid bordet, just för att det känns mer familjärt tycker vi. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Tal - på scen eller vid bordet?