Inlägg från: BeatrixKiddo |Visa alla inlägg
  • BeatrixKiddo

    Kalla fötter pga olika syn på barnuppfostran

    Vi håller på att planera ett bröllop inom ett par år och planerar att skaffa barn efter bröllopet. Men nu har jag börjat få kalla fötter på grund av att vi verkar ha olika syn på barnuppfostran.


     


    Jag är ingen extrem curlingförälder, men om jag har råd vill jag gärna skicka barnen på språkresa, hjälpa till med körkort etc i framtiden. Min fästman vill ha som regel att barnen ska betala hälften själv. Hur nu en 15-åring ska kunna hosta upp pengar för en språkresa t ex.


    Det är inte pengarna i sig, utan hans tänkande som oroar mig. För mig är det prio ett att barnen ska ha det bra, sedan får man försöka undvika att skämma bort dem. För min fästman verkar det nästan vara tvärtom, allra viktigast är att aldrig någonsin riskera att skämma bort barnen, sedan är det inte så noga hur de har det. Det enda jag någonsin hört honom säga om hur han vill vara som förälder är att han inte vill skämma bort sina barn.


    Men det som verkligen fått mig att börja oroa mig är när jag sett honom tillsammans med hans brorsbarn. Det känns nästan som om han söker konflikter med barnen och går in och tillrättavisar dem för småsaker eller för sånt som deras föräldrar redan ?tagit tag i?.


    Han tycker att hans bror och fru skämmer bort barnen och att de borde vara mycket hårdare mot dem. Jag tycker tvärtom att de verkar ha en sund syn på barnuppfostran. Om något så skulle de kunna vara ännu mer positiva och uppmuntrande som föräldrar.


    Är det någon som har erfarenhet av samma problem? Och ni som skaffat barn med en partner som har en annorlunda syn på uppfostran, har ni lyckats hitta bra kompromisser? Har ert förhållande hållit? Jag förstår självklart att man aldrig ångrar sina barn, men om ni hade haft ?facit? på hur det skulle bli innan ni bildade familj, hade ni ändå gjort samma val eller hade ni valt en annan partner?  

  • Svar på tråden Kalla fötter pga olika syn på barnuppfostran
  • BeatrixKiddo

    Jo, det är ju inte språkresan i sig jag bekymrar mig om, utan precis som Magenta säger, att vi verkar ha så olika grundsyn. 

Svar på tråden Kalla fötter pga olika syn på barnuppfostran