• Äldre 29 Sep 08:39
    3322 visningar
    7 svar
    7
    3322

    fler som tar varandras namn?

    Hej!
    Jag undrar om det är fler som tänker ta eller har tagit bådas namn, så att båda får dubbelnamn? Både jag och min sambo vill behålla våra egna namn, men jag skulle vilja att vi båda tog den andres namn också, för att ändå visa att vi är en gemenskap. Han påstår dock att killar inte tar tjejens namn. Jag anser förvisso att det spelar väl ingen roll vad andra gör, men det gör det tydligen för honom. Så alltså, någon annan som gjort så, så att jag kan övertyga honom?

  • Svar på tråden fler som tar varandras namn?
  • Plätti­s
    Äldre 29 Sep 11:02
    #1

    Det kan vara bra att veta att det är svårt att genomföra det. Med de nu gällande namnlagarna kan man inte "korsbyta" efternamn. 

    Om du tittar på Skatteverkets blankett för namnbyte i samband med vigsel (länken nedanför) så går det bara att ena parten tar ett mellannamn. Eventuellt kan man ordna det i efterhand, men jag tror det kan bli väldigt svårt. (Och dubbelnamn med bindestreck är helt omöjligt i nuvarande lagstiftning.)

    www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d25800028268/783103%2B783303.pdf

    Att maken tar sin makas efternamn är inte ovanligt, men då handlar det ofta om att hon har ett mycket ovanligare efternamn än honom. Jag och min sambo diskuterade länge hur vi skulle göra, för jag har ett väldigt ovanligt efternamn (men som ingen kan stava till av någon outgrundlig anledning) och han har ett lite vanligare. Just nu är jag ensam om att heta som jag gör, kombinationen av förnamn+efternamn, men när jag tar min sambos namn kommer jag vara en av fyra som heter samma sak. 

    För min sambo är det extremt viktigt att behålla sitt efternamn då han kallats för det hela livet. För mig är inte efternamnet lika viktigt, jag kommer ha kvar kopplingen till min släkt och min familj ändå. Så vi tar hans efternamn när vi gifter oss och jag får välja namn till våra framtida barn istället


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Sep 11:13
    #2

    Att mannen inte tar kvinnans namn stämmer inte, det är nästan lika vanligt i min familj och bekantskapskrets som att hon tar hans - det beror helt på vems namn man tycker låter bättre och vad det finns för familjesituationer i övrigt. Vi kommer ta mitt namn. 

    Vad gäller att ta varandras namn så beror det lite på när ni gifter er, går den nya namnlagen igenom vid årsskiftet ska det bli möjligt att ta "riktiga" dubbelnamn (till skillnad från att lägga till ett mellannamn, som idag) och då bör ni kunna ta varandras, i vart fall om ni har dem i samma ordning, typ om båda heter Andersson-Pettersson. 

    Enklast är nog att helt enkelt ringa skatteverket och fråga!

  • Äldre 29 Sep 11:46
    #3

    men visst ska dom väl ändra den lagen så att man faktiskt kan "korsbyta"? det är då vad jag hört. så att hela familjen kan heta xxxx yyyy, och inte bara den ene av föräldern/partnern?

  • Äldre 29 Sep 12:17
    #4

    Jag googlade lite och trodde att nya namnlagen hade gått igenom, men det har den alltså inte? Vi ska ändå inte gifta oss innan årsskiftet så det är ingen panik. Tanken var att båda skulle ha samma ordning, så att båda heter typ Andersson Pettersson. Det är okej enligt den nya lagen (om den går igenom) men jag var mer nyfiken på om fler hade gjort som jag vill göra. Men om det inte varit lagligt antar jag att det inte är så många;)

  • Äldre 29 Sep 12:32
    #5

    Som lagen är utformad nu kan man enbart ha ett efternamn hur som helst. Lagen kommer däremot förändras i januari 2015 och efter det kan man ha två efternamn som dubbelnamn om man vill (annars får du ex. ha hans efternamn som "mellannamn" nu och ditt som officiellt efternamn). Tycker för övrigt att han bör kunna tänka lite mer modernt än så där (och det kravet tycker jag man kan ställa på någon som älskar en, lite jämställdhet dvs). Varför ska du inte få föra ditt släktnamn vidare bara för att du är kvinna? Vi kommer gifta oss nästa år efter att nya/förändrade lagen träder i kraft och vi har sagt att vi båda kommer ta varandras namn då (två efternamn dvs). Det handlar också om att barnen ska få samma namn i framtiden, annars skulle de enbart få den ena förälderns namn. Och vi kvinnor har helt enkelt samma rätt att föra våra efternamn vidare, punkt. ;)

  • Äldre 29 Sep 12:34
    #6
    Anniina skrev 2014-09-29 12:17:46 följande:

    Jag googlade lite och trodde att nya namnlagen hade gått igenom, men det har den alltså inte? Vi ska ändå inte gifta oss innan årsskiftet så det är ingen panik. Tanken var att båda skulle ha samma ordning, så att båda heter typ Andersson Pettersson. Det är okej enligt den nya lagen (om den går igenom) men jag var mer nyfiken på om fler hade gjort som jag vill göra. Men om det inte varit lagligt antar jag att det inte är så många;)


    ne jag tror inte den har hunnit gå igenom ännu. funderade dock på om min blivande skulle också ta "dubbel"namn. jag kommer behålla mitt nuvarande som mellannamn, då jag för inte så många år sen bytte till det från ett vanligt sonanamn. min blivande kommer också byta från ett sonanamn till ett släktnamn, och så komemr jag heta xxx yyy... tänkte att karln kanske också kunde göra det, men hans tilltalsnamn går inte riiiiktigt ihop med mitt namn.. blir som en liten tungvrickare :P 
  • Em77
    Äldre 29 Sep 16:05
    #7

    Vi har tänkt att båda ska heta bådas namn, alltså likadana dubbla efternamn, och hoppas att lagen hinner gå igenom. Förr var det väl vanligt att bara kvinnor hade dubbelnamn men nu uppfattar jag det som ganska vanligt?

Svar på tråden fler som tar varandras namn?