• Äldre 29 Sep 07:48
    2215 visningar
    7 svar
    7
    2215

    Ångest - vilken stad ska vi gifta oss i?

    Hej,

    Rubriken kanske låter lite fånig men sanningen är att denna fråga har blivit en riktigt stor grej för mig och fästmannen. Vi planerar bröllop och har halvt om halvt spikat datum (dvs, vi har 2 datum som vi kan tänka oss) men ingen kyrka är bokad än. Anledningen till att ingen kyrka är bokad är för att vi inte kan bestämma oss för om vi ska gifta oss i hans hemstad, min hemstad eller någon helt annanstans. För att ytterligare göra frågan besvärlig så har jag väldigt bra kontakt med min släkt och skulle kunna tänka mig att bjuda alla, framför allt mina gamla mor- och farföräldrar, medan fästmannen inte alls vill bjuda någon från sin släkt utom sin farmor. Alla är över 80 år och skulle förmodligen klara av en vigselakt men att resa närmare 85 mil för att närvara på en vigsel är inte att tänka på.
    Vi pratade om detta igår fram och tillbaka men kom inte fram till någon bra lösning, det känns tungt i hjärtat eftersom vi vet att folk kommer att bli ledsna. Finns det någon där ute som har samma dilemma som vi?

  • Svar på tråden Ångest - vilken stad ska vi gifta oss i?
  • Himla
    Äldre 29 Sep 08:34
    #1

    Oj vad svårt! Det handlar om väldiga avstånd, men kan den äldre generationen inte flyga till bröllopet?

  • Äldre 29 Sep 13:28
    #2

    Jag ville väldigt gärna gifta mig i min hemort, men det föll på att jag inte kunde hitta någon plats som matchade det vi sökte (vigselplats + lokal). Det fanns däremot i min makes hemort, som också råkar vara där vi bor. Så då gifte vi oss här eftersom det var här vi kunde få den typen av bröllop som vi ville ha. Ett tips är alltså att se vart det är lättast att få den typ av bröllop ni vill ha. 

    I vårt fall var det bara jag som hade äldre släktingar vid liv. Jag bjöd dem men eftersom det var en bit att åka kom de inte. Vi pratar cirka 6 mil för de som bodde närmast. De kände helt enkelt att de inte orkade, och så tror jag ofta det kan vara när man är lite äldre. Det kanske helt enkelt är lite jobbigare för oss än för dem, ibland. 

    Hoppas ni hittar en lösning som känns bra för er!

  • Plätti­s
    Äldre 29 Sep 14:05
    #3

    Kan ni inte ha ceremoni på två ställen? Om du vill ha med hela din familj, ha en ceremoni där. Och om ni vill ha sambons farmor med er kan ni ha en liten ceremoni med henne (eller filma den och ta med er en bit av tårtan och fira bara med henne). Huvudsaken är väl att alla som är viktiga för er får känna sig inkluderade och att ni båda blir nöjda?


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 30 Sep 12:20
    #4

     


    Himla skrev 2014-09-29 08:34:43 följande:

    Oj vad svårt! Det handlar om väldiga avstånd, men kan den äldre generationen inte flyga till bröllopet?


    Som svar på din fråga Himla, jag tror tyvärr inte att det är ett alternativ, i alla fall inte för min morfar som är hjärtsjuk och det känns ju i så fall tråkigt att mormor kan komma men inte morfar.


    snowstars skrev 2014-09-29 13:28:39 följande:

    Jag ville väldigt gärna gifta mig i min hemort, men det föll på att jag inte kunde hitta någon plats som matchade det vi sökte (vigselplats + lokal). Det fanns däremot i min makes hemort, som också råkar vara där vi bor. Så då gifte vi oss här eftersom det var här vi kunde få den typen av bröllop som vi ville ha. Ett tips är alltså att se vart det är lättast att få den typ av bröllop ni vill ha. 

    I vårt fall var det bara jag som hade äldre släktingar vid liv. Jag bjöd dem men eftersom det var en bit att åka kom de inte. Vi pratar cirka 6 mil för de som bodde närmast. De kände helt enkelt att de inte orkade, och så tror jag ofta det kan vara när man är lite äldre. Det kanske helt enkelt är lite jobbigare för oss än för dem, ibland. 

    Hoppas ni hittar en lösning som känns bra för er!


    Kanske är det som du säger, Snowstars, att de gamla själva inser att de inte orkar resa för att vara med på bröllopet och lättare accepterar det än vad vi gör. En inbjudan kommer alla "gamlingarna" att få hur som helst just för att de ska veta att vi ändå skulle önska att de närvarar. Känns som sagt som att det kommer att bli ledsna miner hur vi än gör, kanske får vi välja det som känns minst jobbigast.


    Plättis skrev 2014-09-29 14:05:33 följande:

    Kan ni inte ha ceremoni på två ställen? Om du vill ha med hela din familj, ha en ceremoni där. Och om ni vill ha sambons farmor med er kan ni ha en liten ceremoni med henne (eller filma den och ta med er en bit av tårtan och fira bara med henne). Huvudsaken är väl att alla som är viktiga för er får känna sig inkluderade och att ni båda blir nöjda?


    Jo vi har funderat på någon liknande lösning. Att ha vigseln på ett ställe med endast familjen och sedan bjuda hem vänner och släkt på separata middagar och fester. Just med "gamlingarna" så känns det bra på det sättet att det blir lugnast för deras del och inte en heldag med först vigsel och sedan middag. Det tråkiga är ju att de missar just den viktigaste biten, vigseln.

  • Äldre 30 Sep 12:43
    #5

    Om du vill bjuda många ur din släkt och det underlättar för dom äldre (även övriga) om ni då har vigseln i din hemstad, medan han inte vill bjuda in just någon alls från sin släkt, varför vill han då ha vigseln i sin hemstad?

    Bor ni i en tredje stad nu så att säga? Hur långt har era familjer till staden ni bor i nu? Det kanske kunde vara en kompromiss om inte annat, att ingen av er "får ha" bröllopet i sin hemstad. 

  • Äldre 30 Sep 13:48
    #6
    daniiel skrev 2014-09-30 12:43:07 följande:

    Om du vill bjuda många ur din släkt och det underlättar för dom äldre (även övriga) om ni då har vigseln i din hemstad, medan han inte vill bjuda in just någon alls från sin släkt, varför vill han då ha vigseln i sin hemstad?

    Bor ni i en tredje stad nu så att säga? Hur långt har era familjer till staden ni bor i nu? Det kanske kunde vara en kompromiss om inte annat, att ingen av er "får ha" bröllopet i sin hemstad. 


    Vi kom ganska snabbt fram till att det skulle vara tråkigt om hela min släkt närvarande medan hans förmodligen inte ens skulle tacka ja om de blev inbjudna. Och visst, nu kanske min sambo låter superegoistisk men jag tycker själv att det skulle kännas konstigt så därför lutar vi nu åt att strunta i att bjuda in fastrar, morbröder, kusiner osv utan hålla det litet. Men de äldre vill vi gärna ha med. Dock är alla äldre på min sida i livet medan han bara har kvar sin farmor av de äldre. Så av den anledningen utesluter vi inte hans hemstad som ett alternativ.

    Vi bor faktiskt i en tredje stad nu :) Dock är det inte ens en timmes bilresa till min hemstad så det skulle ju nästan kännas som om vi gifte oss i min hemstad haha. Vi tittar dock på andra städer, typ att gifta oss i fjällen eller någonstans halvvägs mellan våra städer. Just för att det inte ska bli "orättvist". Men hur gör man då, blir det inte inte otroligt mycket jobb från vår sida om vi väljer en helt okänd stad där vi inte har några kontakter?
  • Himla
    Äldre 30 Sep 15:46
    #7

    Vi har kollat genom en del ställen sedan mannen som bokade kyrkan dag efter han friade ändrat sig igen o igen haha. Bla kunde man hyra ett helt vandrarhem o då skulle vi inkvarterat långväga gäster där...

Svar på tråden Ångest - vilken stad ska vi gifta oss i?