• Kostnad för ert bröllop?

    Tor 11 sep 2014 10:27 Läst 11095 gånger Totalt 15 svar
    Tor 11 sep 2014 10:27

    Hej alla där ute!

    Kom på en crazy idé att jag ska fria till min sambo nästa år!
    Jag har gjort en plan på ganska mycket så jag är ganska förberedd..

    Men jag tänkte höra vad ert bröllop kostade, allt som allt?

    Finns det fler här som inte lägger ut så stora pengar/omkostnader på sitt bröllop utan håller det enkelt och är lyckliga över det? 

  • Tor 11 sep 2014 10:33 #1

    Har du tittat så ser du att det finns MASSOR med trådar om budget.
    Till vänster finns ett fält med olika forumsrubriker, klickar du på den som heter "Ekonomi och budget" så finns det flera trådar om just vad folk har för budget för sina bröllop


    Live free, ride free
  • Tor 11 sep 2014 10:36 #2

    Åh, tack för det!


    Blev just medlem så har inte utforskat alla olika knappar/sidor

  • Plätti­s
    Visa endast
    Tor 11 sep 2014 11:13 #3

    Det finns exempel på allt från 15 000 till 200-300 000 här på forumet. Och jag tror alla är lika lyckliga, oavsett prislappen i slutänden

    Jag och min karl vill inte behöva betala av bröllopet i resten av vårt gemensamma liv, så budgeten hamnar på det vi lyckas spara ihop i förväg. Lättast är att göra en budget (det finns ett budgetverktyg på gamla.brollopstorget.se som är helt okej) och sedan se vad det hamnar på. Man lägger fokus där man vill. Antingen är det viktigt med klänningen, eller med maten, eller att bjuda så många som möjligt. 

    Man får rätta mun efter matsäck, om man inte har fantasisummor att leka med får man pyssla själv eller ha en enklare tillställning med färre gäster.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Tor 11 sep 2014 13:49 #4

    Det finns så oändligt många saker som påverkar prislappen. 


    Nu tror jag inte att budgetverktygen finns kvar på bröllopstorget (du kan testa gamla.brollopstorget.se) och logga in med samma användare som här om du inte hittar verktygen under startmenyn.
    Annars kan du gå in på brollopsguiden och använda deras planeringsverktyg (bland annat budget).
    Så länge du inte skriver in några fantasisummor (exempelvis - ska ni ha catering så får ni nog räkna på ca 300:- per gäst exempelvis och inte 100:- per skalle och tårta kan vara allt från 20:- per bit upp till 60:- per bit) så borde du få rätt bra koll på vad ERT bröllop skulle kunna tänkas kosta :) 

  • Tor 11 sep 2014 14:29 #5

    Satt och gjorde en egen budget.. Men vet inte om jag fått med mig allt. Men som sagt så är det ju kvar ett bra tag innan vi ska gifta oss och kan därför inte uppskatta alla kostnader eller utgifter.

    Klänning: 
    Kostym: 
    Skor:
    Ringar: 
    Vigselförrättare: 
    Hyra av bil som ska transportera oss
    Lokal 
    Mat: 
    Alkohol:
    Dekoration: -
    Musik: 
    Blommor:
    Tårta: 

    Har jag glömt något?

    Nu är vi enkla människor och kommer hålla bröllopet enkelt. Hela alltihopa kommer bli en överraskning för alla tror att de ska på 30-årsfest.. Ja, vi kommer att kombinera 30-årsfest (sambon som fyller) med bröllopsfest. Vi resonerar så att det är samma folk som kommer att komma på båda tillställningarna och varför då inte slå två flugor i en smäll...

  • Tor 11 sep 2014 15:25 #6

    Vigselförrättare brukar inte kosta något. Ni kanske vill ha fotograf? Placeringskort, inbjudningskort och tackkort?

    Vårt kostade i ca-priser:

    Slott (inkl. 3-rätters middag för 48 personer, fri bar, tårta, dekorationer, lokal, personal och övernattning för oss själva): 77 000 kr
    Klänning: 5 200 kr
    Hyra frack: 1 500 kr
    Ringar: Minns inte, men under 8 000 kr för båda
    Bukett: 1 500 kr
    Fotograf: 13 000 kr
    Smink: Gratis (present)
    Hår: 1 000 kr
    DJ: 5 500 kr
    Sångerska vigsel: 1 200 kr
    Placeringskort och tackkort inkl porto: 700 kr

    Totalt ca: 114 600 kr

  • Tor 11 sep 2014 17:23 #7
    Marie Malmö skrev 2014-09-11 15:25:11 följande:

    Vigselförrättare brukar inte kosta något. Ni kanske vill ha fotograf? Placeringskort, inbjudningskort och tackkort?

    Vårt kostade i ca-priser:

    Slott (inkl. 3-rätters middag för 48 personer, fri bar, tårta, dekorationer, lokal, personal och övernattning för oss själva): 77 000 kr
    Klänning: 5 200 kr
    Hyra frack: 1 500 kr
    Ringar: Minns inte, men under 8 000 kr för båda
    Bukett: 1 500 kr
    Fotograf: 13 000 kr
    Smink: Gratis (present)
    Hår: 1 000 kr
    DJ: 5 500 kr
    Sångerska vigsel: 1 200 kr
    Placeringskort och tackkort inkl porto: 700 kr

    Totalt ca: 114 600 kr


    Som sagt är vi väldigt enkla..
    Inbjudningskort gör vi själva. Visst, det kostar i material det också. Men det enda som kostar är färg i skrivaren och kuvert och det behöver vi ju ändå i vardagslivet så inget jag räknar in i kalkylen.
    Fotograf? - Blir min far som är bra på fotografering samt sambons kusin som jobbar som detta.
    Placeringskort? - Kommer göra dessa själv genom gafflar och vanliga papper.
    Tackkort - Känns lite väl udda för oss. Bättre att krama om alla extra ordentligt där och då på festen. Att folk får höra att vi älskar dem, tacksamma för att de kom och delade dagen med oss. För oss betyder det mer än ett kort efteråt. Känns mer personligt att ta det direkt.

    Men sen känner jag någonstans att det här kommer bli VÅRT bröllop och inget hämtat från någon tidning, film eller annan mediapåverkan. Många kommer säkert le, skaka på huvudet men samtidigt påpeka att det här var just vårt bröllop. 
    Att sen inte allt går i rosa/rött/champagne-färgat osv.. Det rör oss inget heller eftersom vi inte är så romantiska av oss och skulle vi ha det skulle det mesta kännas tillgjort. 
    Sen är det ju så att alla är olika och alla har sina förväntningar, budgets och teman. 


    Hoppas ni förstår hur jag menar

  • Tor 11 sep 2014 17:59 #8
    Anonym skrev 2014-09-11 17:23:22 följande:

    Som sagt är vi väldigt enkla..


    Antar att du är trådstartaren även om du svarade anonymt nu ;) 


    "Enkelt" är olika från person till person.
    Vissa tycker att "enkelt" är att vara föräldrar och syskon med respektive och äta middag på restaurang efter vigseln i rådhuset där man hade nya jeansen *typ*


    Andra tycker att enkelt är när man gör allt själv, även om det är färgmatchat ända ut i minsta detalj och 3 rätters middag med tårtbuffé.

    Du vet vad du menar med "enkla människor". Men det vet inte alla vi andra om du inte specificerar vad du är ute efter. ;) 

    Något som kan vara bra att veta är att vissa människor kan bli rätt upprörda, arga, ledsna och besvikna av ett överraskningstema.
    Alltså det behöver inte alls bli så för er :)  Men det kan vara bra att veta om att det kan finnas en sådan risk. 
    (blir man arg och upprörd så är det troligtvis för att man känner sig "snuvad på konfekten" så att säga. För om man hade vetat att det var ett bröllop så skulle man valt en annan present, andra kläder osv, så nu sitter man och känner sig dum, och det är "ert fel" att man känner sig dum).
    Och även - folk prioriterar oftare ett bröllop än en födelsedagsfest även om man fyller jämt. Så ni kan tappa en del gäster som skulle ha kommit på vigseln, men som inte lägger så mycket energi på att få ledigt, råd att resa eller vad det nu kan vara för "bara" en födelsedagsfest.
    Och åter... det behöver inte bli så för er. Men det är bra att veta hur det har blivit för en del andra...

    Under åren jag har varit här på BT så har jag sett en del här som har skrivit i form av gäst på andras bröllop där dom saknat tack-korten efteråt och uttryckt att det har känts snålt... även det bra att veta.

    MEN... ni känner era gäster bäst :)
    Och ni är dom enda som kan planera ert bröllop.
    Ser fram emot att läsa mer om hur det går med frieri och planering.
    Lycka till :) 

  • Tor 11 sep 2014 23:27 #9

    Jag gjorde också alla kort själv, men lät någon trycka dem för att slippa hålla på att skriva ut själv.

  • Fre 12 sep 2014 08:45 #10

    Kostnaden för vårt bröllop är allt mellan

    15 000 - 300 000 beroende på hur man vill räkna

  • Fre 12 sep 2014 09:08 #11

    Kan NÅGON fixa det där med automatisk anonym,,,


    Live free, ride free
  • Fre 12 sep 2014 09:40 #12
    Nightrod skrev 2014-09-12 09:08:31 följande:

    Kan NÅGON fixa det där med automatisk anonym,,,


    Ja det hade varit bra, jag har också drabbats av det någon gång. 


    (tror man måste maila supporten dock)

  • Sön 14 sep 2014 22:21 #13

    allt beror på vad man själv lägger för värdering i ordet "enkelt" 

    jag var på ett intimt hemligt bröllop med brudparet, två vittnen och fyra vänner - middag på fin resturang senare.  150.000 kr kostade kalaset.... 

    Hade själv ett kyrkbröllop med  35 gäster , klänning, fin bil, resturangmiddag, hotellnatt osv - och det gick på 8900 kronor...   

    så allt är relativt och allt beror på vad är beredd att göra själv,, vad du kan få hjälp med och hur mycket kontakter du har . 

  • Mån 10 nov 2014 20:43 #14

    Jag och min man gifte oss i hemlighet på en fjäll i våras :)
     Vi berättade för våra föräldrar och syskon för de var dom vi ville ha med på våran vigsel.
    Prästen hade inga problem med att bli skjutsad på skotern upp på ett fjäll och hålla vigseln där :)

    Allt var helt underbart och precis som VI ville ha de. De vart lite funderingar att vissa missade vårat bröllop osv men vi fick ju precis som vi ville ha det och de är ju de viktigaste! :) De var ju VÅRAN dag.

    Vi la inte ner nå mycke pengar på vårat bröllop men vi ville inte ha nå större och dyrare bröllop heller.

    Sen så hade vi nu ett halvår senare våran bröllopsfest med våra vänner, och nästa år åker vi på bröllopsresa. Det är så kul att sprida ut allt de roliga :)

    En sak som jag är så glad för är att vi hade tagit ledigt en vecka efter bröllopet, vi åkte som sagt inte på bröllopsresa då men att bara få vara ledig ilag och smälta allt de underbara man varit med om är så viktigt tycker jag.

  • Anonym (Anony­m)
    Visa endast
    Mån 24 nov 2014 10:10 #15

    Jag såg att du inte hade med kostnad för hyra av porslin och bestick. Det är en så tråkig extrakostnad som man lätt glömmer av. För oss kommer det gå på ca 6 000 kr för 80 pers när vi ska hyra detta...

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll