• Anonym
    Äldre 11 Sep 17:23
    14452 visningar
    15 svar
    15
    14452

    Kostnad för ert bröllop?

    Marie Malmö skrev 2014-09-11 15:25:11 följande:

    Vigselförrättare brukar inte kosta något. Ni kanske vill ha fotograf? Placeringskort, inbjudningskort och tackkort?

    Vårt kostade i ca-priser:

    Slott (inkl. 3-rätters middag för 48 personer, fri bar, tårta, dekorationer, lokal, personal och övernattning för oss själva): 77 000 kr
    Klänning: 5 200 kr
    Hyra frack: 1 500 kr
    Ringar: Minns inte, men under 8 000 kr för båda
    Bukett: 1 500 kr
    Fotograf: 13 000 kr
    Smink: Gratis (present)
    Hår: 1 000 kr
    DJ: 5 500 kr
    Sångerska vigsel: 1 200 kr
    Placeringskort och tackkort inkl porto: 700 kr

    Totalt ca: 114 600 kr


    Som sagt är vi väldigt enkla..
    Inbjudningskort gör vi själva. Visst, det kostar i material det också. Men det enda som kostar är färg i skrivaren och kuvert och det behöver vi ju ändå i vardagslivet så inget jag räknar in i kalkylen.
    Fotograf? - Blir min far som är bra på fotografering samt sambons kusin som jobbar som detta.
    Placeringskort? - Kommer göra dessa själv genom gafflar och vanliga papper.
    Tackkort - Känns lite väl udda för oss. Bättre att krama om alla extra ordentligt där och då på festen. Att folk får höra att vi älskar dem, tacksamma för att de kom och delade dagen med oss. För oss betyder det mer än ett kort efteråt. Känns mer personligt att ta det direkt.

    Men sen känner jag någonstans att det här kommer bli VÅRT bröllop och inget hämtat från någon tidning, film eller annan mediapåverkan. Många kommer säkert le, skaka på huvudet men samtidigt påpeka att det här var just vårt bröllop. 
    Att sen inte allt går i rosa/rött/champagne-färgat osv.. Det rör oss inget heller eftersom vi inte är så romantiska av oss och skulle vi ha det skulle det mesta kännas tillgjort. 
    Sen är det ju så att alla är olika och alla har sina förväntningar, budgets och teman. 


    Hoppas ni förstår hur jag menar

  • Anonym
    Äldre 11 Sep 17:59
    #8
    Anonym skrev 2014-09-11 17:23:22 följande:

    Som sagt är vi väldigt enkla..


    Antar att du är trådstartaren även om du svarade anonymt nu ;) 


    "Enkelt" är olika från person till person.
    Vissa tycker att "enkelt" är att vara föräldrar och syskon med respektive och äta middag på restaurang efter vigseln i rådhuset där man hade nya jeansen *typ*


    Andra tycker att enkelt är när man gör allt själv, även om det är färgmatchat ända ut i minsta detalj och 3 rätters middag med tårtbuffé.

    Du vet vad du menar med "enkla människor". Men det vet inte alla vi andra om du inte specificerar vad du är ute efter. ;) 

    Något som kan vara bra att veta är att vissa människor kan bli rätt upprörda, arga, ledsna och besvikna av ett överraskningstema.
    Alltså det behöver inte alls bli så för er :)  Men det kan vara bra att veta om att det kan finnas en sådan risk. 
    (blir man arg och upprörd så är det troligtvis för att man känner sig "snuvad på konfekten" så att säga. För om man hade vetat att det var ett bröllop så skulle man valt en annan present, andra kläder osv, så nu sitter man och känner sig dum, och det är "ert fel" att man känner sig dum).
    Och även - folk prioriterar oftare ett bröllop än en födelsedagsfest även om man fyller jämt. Så ni kan tappa en del gäster som skulle ha kommit på vigseln, men som inte lägger så mycket energi på att få ledigt, råd att resa eller vad det nu kan vara för "bara" en födelsedagsfest.
    Och åter... det behöver inte bli så för er. Men det är bra att veta hur det har blivit för en del andra...

    Under åren jag har varit här på BT så har jag sett en del här som har skrivit i form av gäst på andras bröllop där dom saknat tack-korten efteråt och uttryckt att det har känts snålt... även det bra att veta.

    MEN... ni känner era gäster bäst :)
    Och ni är dom enda som kan planera ert bröllop.
    Ser fram emot att läsa mer om hur det går med frieri och planering.
    Lycka till :) 

  • Anonym
    Äldre 12 Sep 08:45
    #10

    Kostnaden för vårt bröllop är allt mellan

    15 000 - 300 000 beroende på hur man vill räkna

  • Anonym
    Äldre 12 Sep 09:40
    #12
    Nightrod skrev 2014-09-12 09:08:31 följande:

    Kan NÅGON fixa det där med automatisk anonym,,,


    Ja det hade varit bra, jag har också drabbats av det någon gång. 


    (tror man måste maila supporten dock)

Svar på tråden Kostnad för ert bröllop?