• Äldre 9 Sep 13:49
    4906 visningar
    3 svar
    3
    4906

    Allergi



    Som det ser ut just nu verkar jag vara allergisk mot guld. 

    Jag har just nu en ärvd ring som ändå ska bytas ut så det är ingen jätte stor ko på isen. Men eftersom fästmanen har en ring i guld vill jag också ha det. Jag har bara haft ringen i ett par månader men har sedan tidigare ganska jobbig nickelallergi. Ringen är ifrån 1905, förmodligen 18 eller 24 karat. Men man blir ju ändå osäker på hur dom blandade metaller förr. 

    Ville mest höra om det är någon annan som haft samma eller liknande problem? 
    Vilka metaller kan tänkas funka istället, kan man ha platinum eller vitt guld?
    guld, allergi
  • Svar på tråden Allergi
  • Äldre 9 Sep 14:04
    #1

    Vitt guld är sämre. Även om dom har reglerat hur mycket nickel som får finnas i smycken så är nickel en sak som kan användas i vitguld för att få den riktigt vita färgen så att säga...

    Ju renare guld destå bättre.
    Jag har också nickelallergi och rent guld (eller tja, rent och rent, men minst 18 karat, gärna 24) är det enda jag tål. Och även om det ofta är dyrare att köpa från svenska guldsmeder så är det ofta värt det då dom inte har riktigt samma regler på legeringar utomlands.

    Kirurgiskt stål använder jag i alla andra smycken annars.

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 14:56
    #2
    Chicita skrev 2014-09-09 14:04:55 följande:

    Vitt guld är sämre. Även om dom har reglerat hur mycket nickel som får finnas i smycken så är nickel en sak som kan användas i vitguld för att få den riktigt vita färgen så att säga...

    Ju renare guld destå bättre.
    Jag har också nickelallergi och rent guld (eller tja, rent och rent, men minst 18 karat, gärna 24) är det enda jag tål. Och även om det ofta är dyrare att köpa från svenska guldsmeder så är det ofta värt det då dom inte har riktigt samma regler på legeringar utomlands.

    Kirurgiskt stål använder jag i alla andra smycken annars.


    Tack. Jag har örhängen i kirurgiskt stål och det funkar bra. Silver har jag inte heller problem med. 

    Men jag kommer förmodligen se mig om efter en platina ring. 
  • Äldre 17 Sep 14:51
    #3

    Idag har jag varit hos en läkaren som konstaterade att jag med stor sannolikhet faktiskt har utvecklat ett guldallergi. Det känns lite tråkigt eftersom min framtida ring inte kommer att matcha min fästmans. Men samtidigt känns det ganska bra, jag tycker ändå att vita metaller är snyggare och det är väl kanske dels därför jag inte fått någon reaktion tidigare eftersom jag extremt sällan använder guld. 

    Som det ser ut nu kommer vi att vänta ett tag med en ny ring till mig, vi ska flytta och kommer då att behöva köpa en del nya möbler och min bil behöver snart en ny kamrem. Soffa och att kunna tas sig till och från Universitetet utan att behöva ta bussen går före min ring. Men när det blir dags kommer den förmodligen att inhandlas på etsy eller hos vanbruun. 

Svar på tråden Allergi