Inlägg från: Anonym (frökenfräken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frökenfräken)

    Utan att se varandra innan...

    Hej alla!
    Min karl och jag gifter oss nästa sommar. Jag har en fråga till alla er där ute som har eller ska gifta er.
    Både min och min älskades önskan är att när jag kommer ner bör altaret med min far så ska det vara första gången han ser mig som brud.

    Men allt eftersom vår planering kommit igång inser jag att det ställer till det för oss. Speciellt med fotograferingen.. men också vår första dans. Min blivande är allt annat än bra på att dansa och vi övar i vanliga kläder men det har jag hört inte är är samma sak.. med en stor vit fluffig klänning blir det ännu svarar. Båda vill bevara första mötet tills vigseln men allt talar emot.

    Hur gjorde/gör ni?
    Några fler som håller lite på spänningen?

  • Svar på tråden Utan att se varandra innan...
  • Anonym (frökenfräken)

    Tack för era kloka tankar..

    Som jag förstått nu kanske vi inte har så mycket till val. Om prästen som viger oss på vår dag vägrar brudöverlämning - ja då får det vara så.

    Vi båda är överens om hur vi skulle vilja ha det. Än så länge har vi tyckt ganska lika angående saker som hör till bröllopet. Och där vi inte är sams letar vi kompromisser som båda kan leva med.

    Min blivande är dålig på att dansa, och du gav mig bra tips men jag tror att skulle jag föreslå dem till honom skulle han nog nästan bli lite besviken. Han vill klara av detta och våra stunder då vi övar är några av de roligaste och mest intima stunder vi haft på länge. Han vill göra detta, mycket för att han vet hur mycket jag älskar att dansa och för att han vet att det är en stor del av mig och min kultur. Han älskar inte att dansa, men att dansa med mig är allt annat än så jobbig som det annars är. Han är fantastisk min blivande.

    Inte alla verkar förstå varför vi vill det vi vill. Den stora anledningen till varför vi vill vänta med att ses är för att det är just så stort och intimt och vackert- vi ska gifta oss. Och genom att mötas först när det är dags i kyrkan omringade av nära och kära är för att en spänning byggs upp.. en längtan efter att ses. Det kommer kännas så äkta och kärleksfullt. Det är allt vi kan drömma om båda två. Jag vet inte om jag kan förmedla känslan med ord. De som förstår de förstår. Men..vi får se mycket verkar vara upp till prästen.

    Skulle det inte bli så är jag övertygad om att det blir bra ändå, ingen enorm avgörande sak. Bara en tydlig bild hos oss båda om hur vi skulle vilja ha det:)

  • Anonym (frökenfräken)

    [quote=4396418][quote-nick]Matrimonium skrev

    Du beskriver så fint att ni vill ses första gången i kyrkan, som en intim och personlig stund för bara er två. Prata med prästen och kolla hur kyrkan är uppbyggd. Oftast finns det ett angränsande rum intill vapenhuset. Där vet jag flera brudar som stått och väntat på sin blivande make. Han har fått gå in helt ensam för att möta sin blivande hustru. Stunden har varit magisk för dem som gjort på detta sätt och de har kunnat gråta av glädje - tillsammans - och sedan gått ut i vapenhuset förberedda för den viktiga stunden.

    Ett brudpar jag vigde bestämde möte i en lång allé i närhethen av kyrkan. Jag fick förmånen att vara med som åskådare. Hon kom i deras fina bröllopsbil och han väntade i andra änden av allén. Hon gick från ena hållet och han (sprang!) från det andra.

     

    [/quote]

    TUSEN TACK förde goda idéerna! Vi vigs i Skara domkyrka hoppandet det finns något liknande där.

    Ett annat alternativ är att min blivande väntar på mig i kyrkan någon timma innan vigseln förutsatt att kyrkan är ledig. Inga av våra gäster, utan prästen. Bara min blivande framme vid altaret och jag går längs altargången för att möta honom för första gången...Och så får fotografen finnas där och fånga vår magiska stund. På det sättet kan vi fota lite porträtt bilder och så innan vigseln så slipper våra gäster väntan evigheter på oss mellan vigsel och festen :)

    Det återstår att se, åh vad vi längtar. Nästa sommar kan inte komma fort nog!

Svar på tråden Utan att se varandra innan...