• brudparet150704

    Färgtema

    Vill ha tips på vad man kan ha för färgtema på bröllopet.

    O sen även om nån vet var man kan köpa små fina påsar som man kan lägga lite godis i o ställa vid gästernas platser.

  • Svar på tråden Färgtema
  • filibustern

    jisses.. finns ju massor av färgteman. :P vi har ju visseligen inget FÄRGtema, men det kommer ju gå i mycke skogsgrönt och träiga färger då vi har skogstema. 

  • Chicita

    Alltså färgtema är inte ett måste, och det är egentligen inget som är sådär "tar du blått så gör du på det här sättet" heller.
    Utan det är tänkt som en hjälp så man smalnar av alla oändliga valmöjligheter och får det lite mindre spretigt.

    Jag skulle ha tittat till mig själv.
    Vilka färger gillar jag och maken, har vi en gemensam favoritfärg och vilken accentfärg skulle kunna vara snygg till den.
    Både jag och maken gillar grönt, och orange är en bra färg till grönt eftersom det lyfter fram den även guld är snyggt till grönt så jag kanske hade lagt till små detaljer i guld.

    Så då hade jag haft vitt som bas (vitt är nästan alltid en basfärg i bröllop och räknas därför inte direkt in som "temafärg" ) och försökt ha texter och dekorationer i grönt, men med små hintar av orange lite här och där. 
    Kanske orange gerbera i vaser på borden..


     


    Nu är inte alla bilder här så bra representationer av vad jag tänker, men bara så du liksom får en idé över hur man kan resonera sig fram till något...


  • cecbj195

    Vi har valt blått (typ kornblått/kungsblått), vitt och detaljer i guld. Vi tittade också på bröllopsguidens färgteman och diskuterade igenom vilka färger som var fina. Till slut valde vi mellan brunt/rosa och blått/vitt/guld och valde som sagt det blå temat eftersom blått är en färg vi båda gillar. Dessutom kände blått som en lättare färg att få till bra.

    En kompis till mig gifte sig för något år sedan och paret tänkte ta namnet Lindblom i efternamn. Därför blev färgtemat lindblomsgrönt. Det är nog bara fantasin som sätter gränser :)

  • Alyllyra

    Jag använde mig mycket av theperfectpalette.com när jag letade inspiration och hittade det perfekta temat där. 

    Men några huvudtankar jag ju vara:
    1. Vilka färger tycker ni om/symboliserar er?
    2. Vilka färger finns i lokalen ni ska vara i?
    3. Vilken "känsla" vill ni förmedla med bröllopet?

    Vi hade bröllopet på en gammal bruksgård, vigseln var i ett stall och festen i en smedja. Så vi ville ha ett lantligt tema som kändes gemytligt. Sen ville jag gärna ha kopparfärg eftersom jag kommer från Falun (koppargruvan) och vi ville inkorporera både Dalatemat (bröllopet var i Dalarna) och en bit av Jämtland där min man kommer ifrån.

    Det slutade med att det blev koppar, ljus- och mörklila samt beige, typ som denna:
    i24.photobucket.com/albums/c31/chrissymarie98/The%20Perfect%20Palette/lav.jpg?t=1313365081

    Det viktigaste med att faktiskt välja ett tema var att det blev lättare att utesluta saker som inte passade in. Plus att många idéer väcktes av associationen som gjordes i våra huvuden gällande just det temat.

  • Förgätmigej

    Vi hade silver och gräsgrönt som färgtema! På borden la vi små vita påsar med silverfärgat och vitt godis från myheart.se, och så tömde jag en matbutik på alla deras mandlar med blåbärsöverdrag för att få in lite lila. Nöjd!

  • Nyfiken gul , nu fru

    Jag kan tipsa om att det är enklare att tänka TEMA .  Då kommer färgen automatiskt 

    Marint tema - blått i flera olika nyanser, sandfärgat, snäckor , beige, 
    Sommar tema - grönt i olika nyanser kanske rosa som accentfärg, gult, murgröna
    Vinterbröllop - silver i olika varianter, guld och brons, accentfärg kanske mörkt grönt eller klarblått/isblått, dekorera med prismor
    "flickdröm/prinsess" -tema -   Alla varianter av rosa/lila, rosetter, gräddfärgat, spetsdukar, volanger, tyll.
    Höstligt tema - rönnbär, orange, gult , brunt ,, mörkt grönt, knallrött. Trollhassel, 
    osv...

     Vad ett tema kan innehålla är ju helt er egen fantasi.  Tycker ni att vinterbröllop symboliserar en klarblå himmel o gnistrande sol får väl färgerna bli isblått och solgult...  det är ju helt upp till er liksom.. 

  • AkJ

    Vi har valt en ljus lila som färg efter ett smycke jag ska ha. Men vi har det inte på särskilt mycket: mitt smycke, sambons slips, omslaget på alla häften, caketoppern, rispåsar. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • daniiel

    Vi valde svart, vitt och rosa (i olika nyanser) som temafärger. Dels för att dottern hemskt gärna ville ha rosa, dels för att jag och maken tyckte det var en helt okej färg och dels för att det var grymt enkelt att hitta det mesta i någon av dom tre färgerna :P Vi har numera anammat rosa som "vår färg" gällande det mesta haha

    Små påsar att lägga godis i är ju inte heller något måste, men det brukar finnas i dom flesta pysselbutiker. Både i fysiska butiker och på nätet. Sök på tex "organzapåsar" på google, så kommer det upp massor :)

  • Himla
    daniiel skrev 2014-08-28 10:22:58 följande:

    Vi valde svart, vitt och rosa (i olika nyanser) som temafärger. Dels för att dottern hemskt gärna ville ha rosa, dels för att jag och maken tyckte det var en helt okej färg och dels för att det var grymt enkelt att hitta det mesta i någon av dom tre färgerna :P Vi har numera anammat rosa som "vår färg" gällande det mesta haha

    Små påsar att lägga godis i är ju inte heller något måste, men det brukar finnas i dom flesta pysselbutiker. Både i fysiska butiker och på nätet. Sök på tex "organzapåsar" på google, så kommer det upp massor :)


    Som jag sagt tidigare er dotter har mycket bra smak, kul att den smittat av sig på er ;) Rosa är bara så härligt!
Svar på tråden Färgtema