• Beslutsångest......

    Ny på Bröllopstorget Ny på Bröllopstorget
    Tor 21 aug 2014 10:15 Läst 3030 gånger Totalt 5 svar
    Tor 21 aug 2014 10:15

    Hjälp!

    Jag och min blivande man planerar bröllop sommaren 2015 och vi kan inte bestämma oss var eller hur vi ska ha, hur mycket pengar vi ska lägga osv...
    Vi har två små barn och vill helst slippa mecka med för mycket själva och har inte så mycket gynnsamma kontakter...

    Vi har bokat två lokaler nu, en lokal utanför Göteborg där man får fixa med allt, det finns endast möbler. Annars fin lokal, kostar dock 15000kr att hyra...
    Ett annat ställe är en jättefin restaurang i Göteborg vid vattnet, man betalar du kuvert per person ca 1100kr, men behöver då inte fixa me nånting i princip.
    Dock kostar ju drickat desto mer och gästerna får efter middagen betala drinkar själva, men i går ganska många glas i kuverten.

    Hur ska man tänka? Vad har ni för tips??

    Snälla kom gärna med tips o råd, vi har beslutsångest :/

    Har tänkt en budget runt ca 100 000kr, men så hör man vissa som haft riktiga budget bröllop hemma hos sig eller någon och på så vis kommit mycket billigare undan, vet dock inte om d ger sån romantisk känsla...
    Vi tänker oss ca 65-70 personer.

    Nu måste vi ge besked till de ställen vi bokat snarast.....:/

    // En något förvirrad själ med beslutsångest...

  • Tor 21 aug 2014 13:00 #1

    jag tycker ni ska sätta er ner med papper och penna och verkligen utforma ert bröllop.

    Vad vill ni absolut inte vara utan på ert bröllop?

    Vad kan ni tänka er att strunta i helt å hållet?

    Vart går gränsen för att fixa och mecka själv? (en tom lokal innebär väldigt mycket jobb med både duka, hyra in catering mat, dekorera, städa osv)

    Hur mycket vill ni betala för att slippa jobbet?

    Hur mycket vill ni betala överhuvud taget?

    Försök få ner tankarna på papper och se vad ni kommer fram till helt enkelt.

    Många poster kanske ni stryker med glädje och andra poster kanske får kosta mer än ni tänkt er.

    Och att få ner priserna går också väldigt bra, ta tid på er och jämför priser oavsett vad det handlar om.

    Jag har varit på kyrkbröllop där det varit smashing, glamour, många gäster och det andats lyx men kostat under 50.000

    Jag har varit på enkla stillsamma borgerliga bröllop med bara brudparet och 5 inbjudna vänner där notan slutat på 200.000...

    Allt är därmed relativt och allt beror på vad man vill betala för saken och hur mycket eller lite jobb man vill lägga ner.

  • Tor 21 aug 2014 14:53 #2

    När vi började planera för vårt bröllop började vi med att printa ut en klassisk checklista och en budgetlista från nätet. Sedan började vi bocka av budgetlistan. För mig var vissa saker viktiga och för honom var andra saker viktiga. Det gäller att man ser till vad båda vill. 


    Jag ville ha häst och vagn min sambo ville åka en lite häftigare bil. Vi har nu bokat båda delarna. 


     


    På det viset fick vi fram vad vi båda ansåg var viktigt och vad som var mindre viktigt. Vi fick ett hum om vart vi skulle lägga vår budget och med det se när och om det var genomförbart.


    När vi satt med detta så kom ett tema smygandes även om vi inte pratade om vad vi skulle ha för tema så formades det lite utav sig själv. Och utifrån det valde vi hur och var vi ville ha vigseln och festen. Vad som passade temat helt enkelt. 


    Mitt tips är alltså att ni sätter er ner. Kikar på listor som finns på nätet eller i bröllopstidningar och börja forma därifrån. Då tror jag att bitarna kommer falla på plats ganska fort :)

  • Tor 21 aug 2014 16:54 #3

    Tack snälla för era tips!

    Bra råd att skriva ut en check och budget lista som man sedan bockar av.

    Vi får helt enkelt sätta oss ner och ta en rejäl funderare på vad vi egentligen prioriterar, och skriva ner allt.

    Det är inte lätt alltid med dessa I-lands bekymmer

  • Tor 21 aug 2014 17:42 #4

    Spana nog igenom lokalerna, jag spenderade all ledig tid i en vecka att maila och ringa runt till alla i staden där jag bor för att hitta ett så bra alternativ som möjligt. :)

  • Fre 22 aug 2014 12:01 #5

    Vad är viktigast? För mig är det kläderna, ringen och känslan av att det är vår dag. Skulle inte spendera en förmögenhet på middagen men ändå ha en härlig fest. Tänk igenom noga VAD ni vill lägga pengar på...

Endast gruppmedlemmar kan skapa trådar i gruppen.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll