• Äldre 20 Aug 10:26
    2604 visningar
    15 svar
    15
    2604

    Inbjudningar

    Om man som vi ska gifta sig den 4/7-15, när ska man skicka ut inbjudningarna??
    O hur långt innan bör dom svara att dom kommer??

    Det är såå många frågor som snurrar i huvudetGlad

  • Svar på tråden Inbjudningar
  • Äldre 20 Aug 11:08
    #1

    Vi bor utomlands så för enkelhetens skulle gav vi dem då vi var hemma och hälsade på till julen. Gifter oss nästa helg.

    Många menar att det är för tidigt, men jag anser att om man får en inbjudan och är intresserad av att gå, då svarar man på en gång. Vi påminde en person om att svarsdatumet var passerat, så inga stora problem alltså.

    Vanligtvis är det cirka 3 månader. Men jag tycker det är alldeles för sent, speciellt om man ska gifta sig på sommaren. Och jag har aldrig förstått poängen med "save the date", då kan man lika gärna skicka ut inbjudningarna på en gång istället.

  • Äldre 20 Aug 11:57
    #2

    Om man som ni ska gifta er under sommaren när folk kanske har semester kan det nog vara klokt att skicka ut inbjudningarna lite tidigare än 3 månader innan (kanske 5 vore lagomt?) På så sätt kan det bli enklare för gästerna att planera sin sommar.

  • Äldre 20 Aug 13:28
    #3

    När vi va bjudna på bröllop sist (mitten av aug-12) så fick vi inbjudan i början av Mars o svar skulle nog in i mitten av Juni. O nu ska vi gifta oss 4/7 v27.

    Om vi skickar ut inbjudningarna i början av Februari o vill ha svar i början av Maj kan det väl bli bra?? El hinner dom slarva bort inbjudningarna el glömma ringa då??Obestämd

  • Äldre 20 Aug 13:49
    #4

    Jag tycker också att det där är lite klurigt. 


    Vi kommer nog satsa på save the date kort ca 7 månader innan bröllopet. Det är mest för att min familj är så utspridda i landet och många utav mina vänner har både barn och djur. De krävs med andra ord en del planering för många utav dem.


    Sedan tänkte vi satsa på att skicka ut inbjudningarna ca 3 månader innan bröllopet. O.S.A får de göra senast en månad innan datumet så man hinner göra klart sista med maten osv. 


    Tänker att man kanske får anpassa sina inbjudningar beroende på hur situationen ser ut för gästerna. Har de mycket som måste lösas, resor, barn/djurvakt mm så kanske man får vara ute i god tid. Jag vet tillställningar där inbjudningarna har kommit sent och vissa har fått tacka nej då det inte hinner fixa och lösa det praktiska, (i detta fall) djurvakt plus lång resa.  Därav tar vi det säkra före det osäkra och förbereder dem i god tid med kanske en lite klurig gåta eller liknande. Gör save the date till en rolig grej :) 

  • Äldre 20 Aug 20:53
    #5

    Hej 150704! Vi har samma datum som er!

    Eftersom jag inte verkar kunna hålla roliga nyheter som hemligheter vet många om att vi ska gifta oss och när. För de som inte invigda i planerna tänkte vi förvarna i samband med julkortet.

    Själva inbjudningarna vill vi skicka ut ganska tidigt för att gästerna skall kunna planera in vårt bröllop i sina semesterplaner!

    Man skulle kunna tro att inbjudningarna skall skickas i dagarna så som jag pysslar nästan varje vaken minut när ungarna har gått och lagt sig!

  • Äldre 21 Aug 07:57
    #6

    Hej linda79!!

    Va kul!! GrattisGlad!
    Var nånstans ska ni gifta er? Vi ska gifta oss i Månsarp(utanför Jönköping) där jag är uppvuxen.

    Jag kan inte heller vara tystSkäms. Så min mamma o syster vet om det o två av mina vänner. En av dom ska vara värdinna.

    Hur ska ni skriva på julkortet?? O hur tidigt ska ni skicka ut inbjudningskorten o när har ni tänkt att ni vill ha svar??

    Jag pysslar också för fulltGlad. Kan ju inte riktigt låta bliFlört!!

    Ska ni göra era inbjudningskort själva el ska ni beställa dom??
    Vi vet inte riktigt än, men det lutar åt att en kompis till oss ska hjälpa oss.

    Här har jag börjat skriva ner allt, från vem som ska vara brud/brudgum tärna näbb präst sjunga fota o hålla i serveringen.
    Skrivit ner alla romantiska låtar som vi tycker om o som ska brännas på cd.
    Vilka låtar/psalmer vi vill ha på vigseln.
    Ringt o bokat plats för middagen(som vi ska äta med våra familjer). Efter vigseln ska vi ha en lättare lunch för 95 inbjudna släkt o vänner. 

    Lycka till så ses vi här inne

  • Äldre 21 Aug 10:29
    #7

    Hej brudparet

    Å vad roligt att ni ska gifta er i Månsarps kyrka:)
    Vi har tänkt att gifta oss i järstorps kyrka 6/6 o ha festen på Tokeryds herrgård
    Oj vad duktig du är som pysslar hinner inte det :/ hemma o föräldrar ledig. 
    Vi har räknat med 40st
    Har du några tips så blir jag jätte glad :)

  • Äldre 21 Aug 12:13
    #8

    Åh va roligt att ni har samma datum som oss!! jag tänkte skicka ett save the date i november/december någon gång. i samband med julkortet låt ju jätt' smart! Sedan tänkte jag skicka inbjudan senast mars eftersom de ska ända till USA. Vad har ni gjort för pyssel än så länge? jag tänkte pyssla jag med men fick total idé torka när jag skulle börja

  • Äldre 21 Aug 12:16
    #9

    Vi tänker såhär.
    Vi skall gifta oss 2015-08-06 och vi kommer INTE ha "save the date" då vi inte förstår grejen med det alls.

    Våra inbjudningar kommer vi skicka innan jul, för det är väldigt många som tidigt på året redan börjar planera in sin sommarsemester, specielt under julens sammankomster och vinterns kyla.


    Live free, ride free
  • Äldre 21 Aug 12:19
    #10
    NannZ skrev 2014-08-21 12:13:39 följande:

    Åh va roligt att ni har samma datum som oss!! jag tänkte skicka ett save the date i november/december någon gång. i samband med julkortet låt ju jätt' smart! Sedan tänkte jag skicka inbjudan senast mars eftersom de ska ända till USA. Vad har ni gjort för pyssel än så länge? jag tänkte pyssla jag med men fick total idé torka när jag skulle börja


    http://www.brollopstorget.se/forum/thread/4060089-ge-mig-bilder-pa-ert-pyssel-infor-den-stora-dagen

    Bara köra på att pyssla :)
    Live free, ride free
  • Äldre 21 Aug 19:15
    #11

    Grattis till er med!

    Vi ska gifta oss i den kyrka där jag är döpt och konfirmerad. Inte så mycket för att jag känner mig bunden till den kyrkan utan mer för att den är fin och pampig samt att lokalen som vi ska vara i efteråt ligger på gångavstånd.

    Tänkte göra något roliga av julkortet. t.ex. låta barnen hålla i en skylt där det står något i stil med: psst...mamma och pappa ska gifta sig den 4 juli. Mer information kommer senare. Spara datumet!

    Inbjudningarna skickar vi nog ut i mars och osa i mitten av juni...kanske.
     
    Jag ska göra det mesta av dekorationer och pappersmaterial själv. Får se om jag klarar av det eller ej. Temat är vitt och grönt. Idén för hur inbjudningskort, placeringskort, program (vigsel och fest), servettringar och gästgåva är klar. En del av inbjudningskorten är påbörjade. Det ska stansas fjärilar, embossa stämplar och vikas papper. Ska kalla in en syster när produktionen skall sättas igång.

    Övrigt som är klart är; kyrka, lokal, fotograf, toastmaster, funderar på att lägga till en så att de kan dela på uppgiften.

    Vad ska ni bjuda på på buffén?

    Vi funderar på buffé själva men har inte riktigt hittat vad vi vill ha. Tänkte först göra maten själv men blir nog något färdigt. Tårtorna vill jag göra själv...om jag bara kan övertala blivande maken att gå med på moussetårta istället för prinsesstårta.

  • Äldre 21 Aug 22:18
    #12
    Nightrod skrev 2014-08-21 12:16:46 följande:

    Vi tänker såhär.
    Vi skall gifta oss 2015-08-06 och vi kommer INTE ha "save the date" då vi inte förstår grejen med det alls.

    Våra inbjudningar kommer vi skicka innan jul, för det är väldigt många som tidigt på året redan börjar planera in sin sommarsemester, specielt under julens sammankomster och vinterns kyla.


    Här står det ganska bra förklaring till varför en del brudpar väljer att skicka "save the date"-kort:


    http://www.brollopstorget.se/artiklar/1.1451945-skicka-kort-om-save-the-date

    Så till exempel i ert fall skulle det fungera bra med "save the date"! :)

  • Äldre 22 Aug 06:17
    #13
    GladHejGlad!

    Har alltid velat gifta mig i Månsarps kyrka. Den är otroligt vacker och jag är konfirmerad där o alla våra tre barn är döpta där av min konfapräst så nu ska han få viga oss.
    Oj va långt du kommit i pysslandet!!
    Jag har mest bara skrivit ner allt i ett block än så länge.

    Det va meningen från början at vi bara skulle haft ett litet bröllop för bara våra familjer(sammanlagt med oss fem=16 st). Men vi har mycket släkt o vänner som vi ändå ville skulle få vara med på ett hörn. Så då fick jag tips här inne på BT att vi kan bjuda till globröllopSolig!

    Så då har vi efter det bestämt att vi bjuder släkt o vänner (blir "bara" 95 stObestämdFlört)på vigseln (först va det tänkt 7 sorters kak/tårtmingel) men det är många som åker långt så nu har vi  kommit fram till at vi ska bjuda på smörgåstårta 2 finare sorters kakor o bröllopstårta. För att efter ett par timmar smita iväg med våra familjer upp till Tabergstopp o äta en finare middagGlad.

    Erat julkortstips va ju kanon!! Får vi låna det??

    För att det inte ska bli så mycket jobb så har vi inte tänkt att göra bordsplacering o något festhäfte till lunchen utan dom får sätta sig va dom vill
    Men vi ska ju duka o göra iordning fint i församlingsgården är det ju tänkt.
    Eller har du något tips på hur man kan förenkla ett litet festhäfte så det inte blir för mycket jobb??

    Hörs här inne!
  • Äldre 22 Aug 06:18
    #14
    Allrakäraste skrev 2014-08-21 22:18:30 följande:

    Här står det ganska bra förklaring till varför en del brudpar väljer att skicka "save the date"-kort:

    www.brollopstorget.se/artiklar/1.1451945-skicka-kort-om-save-the-date

    Så till exempel i ert fall skulle det fungera bra med "save the date"! :)


    Saken är den att hade någon skickat ett "save The date" utan att jag vetat vad det handlade om hade jag inte bokat det datumet, snarare tvärt om sett till att jag var upptagen den dagen med något annat

    . Att skicka "save The date for our wedding" or helt ok. Men då kan man ju lika gärna skicka ett inbjudningskort. Jag anser att det är väldigt oartigt att be någon boka upp en helg utan att berätta exakt vad det rör sig om.
    Live free, ride free
  • Äldre 22 Aug 08:06
    #15
    Nightrod skrev 2014-08-22 06:18:19 följande:
    Saken är den att hade någon skickat ett "save The date" utan att jag vetat vad det handlade om hade jag inte bokat det datumet, snarare tvärt om sett till att jag var upptagen den dagen med något annat

    . Att skicka "save The date for our wedding" or helt ok. Men då kan man ju lika gärna skicka ett inbjudningskort. Jag anser att det är väldigt oartigt att be någon boka upp en helg utan att berätta exakt vad det rör sig om.
    Fast jag förstår det som att det vanligaste är att man skriver det sistnämnda, alltså "boka in det här datumet för då gifter vi oss". Trenden kommer ju från USA och där betyder "save the date" just att man ska se till att inte boka in annat för då vankas det bröllop!
    Annars håller jag med dig, skulle jag bara få ett kort att jag skulle boka in ett visst datum utan att veta exakt för vad  skulle nog den stackaren som skickat kortet få ett antal samtal och sms från mig med frågor ;)
Svar på tråden Inbjudningar