• Äldre 20 Aug 10:09
    17522 visningar
    25 svar
    25
    17522

    Min sambo pratar inte med mig! oO

    Jag känner mig helt handfallen, vet verkligen inte vad jag ska göra, och skulle behöva lite hjälp och råd om hur jag ska hantera detta.

    Igår när min sambo kom hem var den första saken han sa en fråga om jag tagit ur tvätten ur maskinen, jag svarade nej och han sa att jag lovat detta, vilket jag bad om ursäkt för , då jag inte kom ihåg detta. Efter det frågade jag om han var sur, vilket jag undrade då han kom hem och med en gång började ifrågasätta saker jag inte gjort när jag varit ledig. Till saken hör att han dagen innan sagt att det inte var någon fara att jag inte tagit tvätten då jag varit ledig, eftersom det var mina lediga dagar (jag har jobbat i ett hela sommaren).

    Hur som helst eskalerade detta till ett bråk om att han blev sur över att jag antog att han var sur, när jag tyckte jag var helt i min rätt att fråga detta. Han menar att om han säger att han inte är sur skall jag släppa det medan jag idrågasätter hur han kan säga att han inte är det när han beter sig på det sättet. Efter ett tag bad han mig att lämna honom ifred, vilket jag inte gjorde (vilket var dumt av mig, jag vet) och efter en stund till så blev han helt plötsligt bara tyst. Han gick och duschade och gick sedan med en gång och lade sig, kl 19. Jag bönade och bad att han skulle prata med mig men han sa inte ett ord. Jag gick och lade mig i förhoppningen om att han skulle prata med mig idag på morgonen, men icke. Åter tystnad. Han svarade inte ens när jag bad honom svara på ifall han ens kom hem idag på kvällen.

    Jag vet inte vad jag ska göra, allt i vårt liv annars är kaos, jag och min sambo har varit varandras fasta punkter där vi kan ha det lugnt, och just nu vet jag inte ens om jag har detta kvar. Känner mig helt slut, men jag måste på något sätt hitta kraft att lösa detta.. Hjälp!

  • Svar på tråden Min sambo pratar inte med mig! oO
  • Äldre 20 Aug 10:32
    #3
    Nightrod skrev 2014-08-20 10:20:11 följande:

    Får man fråga hur du jobbar?
    Du skrev att du jobbat hela sommaren. Är detta allt du jobbat i år?

    Jag tycker det låter skumt att reagera så hårt som han gjorde, men om han arbetar och du går hemma hela dagarna och därav har som uppgift att ta hand om hemmet men inte gör det och bara slappar, så kan detta bara varit droppen som fick flaskan att rinna över kanske.
    Men som sagt, det beror ju på hur ni har allt upplagt



    Jag studerar i grunden, men har jobbat hela sommaren sedan början av juni, förutom att jag jobbat timmar innan dess under våren,  så kan inte tänka mig att det är pga det.... Men han har haft ett tidigare förhållande där hon inte hade någon sysselsättning alls och han fick göra allt ändå trots att han jobbade heltid och mer därtill, så kanske kan vara drför han reagerar så hårt. =/
  • Äldre 20 Aug 10:37
    #4
    Plättis skrev 2014-08-20 10:31:54 följande:

    Det låter helt enkelt som att ni bråkar, inte att det är mer allvarligt än att det går ta sig igenom det. Bråk går ofta i perioder, och när det är stressigt och kaos runtomkring är det lätt att ta ut det på den som står en närmast. Jag och min sambo har också upplevt kaos, skit och elände. Då har vi både klamrat oss fast vid varandra och bråkat så det skallrat i fönstren. 

    För oss är knepet att släppa bråket. Är det något som vi behöver lösa så pratar vi om det när vi är utvilade, mätta och på bra humör. Att bråka om saker när man är trött, hungrig och less (eller på fyllan, en klassiker) gör allt mycket värre än vad det egentligen är. 

    Vad tror du att det beror på? Är det kaoset du skriver om som gör att han är stressad och tillbakadragen? Behöver ni egentid? (Vi bråkar som mest när en (eller båda) av oss är arbetslös(a). Båda två är enstöringar som trivs bäst hemma.) Kan du skicka ett sms och fråga om det är något som är fel? 

    Jag brukar be om ursäkt, även om det inte är jag som gjort fel. När man bråkar gör båda fel, så att be om ursäkt för att man höjt rösten är inte att lägga sig platt på rygg och ge upp. För mig är det även viktigt att påminna min sambo (och mig själv) hur mycket vi betyder för varandra, även om vi bråkar massor. Oavsett vad det gäller så älskar ni varandra, och ett bråk, även om det sträcker sig över lång tid, tar slut. Huvudsaken är att man kommer ut på andra sidan och fortfarande håller i varandra. 


    Jo, jag hoppas det, och jag misstänker kanske lite att min sambo helt enkelt inte orkade mer och därför stängde ute mig eftersom jag inte lät honom vara. Det är mycket med våra respektive familjer, kombinerat med att min sambo har fått en period av sömnlöshet och mardrömmar så han har ingen energi kvar. Min familj är totalt kaos och min mamma kräver enorma mängder uppmärksamhet från mig så jag är helt slut också...

    Jag har bett om ursäkt. Han kom hem igår kväll och hade köpt dricka för att vi skulle "fira till det lite på en tisdagkväll", så jag bad honom komma hem ikväll så vi kunde sätta oss i soffan tillsammans med ett glas dricka och bara se vart det tar oss. Och jag har bett om ursäkt för att jag inte lät honom vara, för det ångrar jag att jag inte gjorde. Det var ganska respektlöst av mig att inte låta honom vara när han bad mig om det.
  • Äldre 20 Aug 10:46
    #6
    Nightrod skrev 2014-08-20 10:43:29 följande:

    Plugagr du hemmifrån? pluggar du nu? Hur mycket studerar du per dag? Hsr fortfarande inte fått någon uppfattning om hur mycket du är hemma.

    Och om du är hemma mycket mer än honom och han har det gamla förhållandet i bagaget så skulle jag inte alls vara förvånad om det spelar in. Finns inget värre än att jobba fulltid när någon går hemma och man ändå får be dem hjälpa till i hemmet. Skulle brinna av på det jag med faktiskt.



    Jag pluggar heltid, inte hemifrån, läser till läkare vilket är en sysselsätning på minst 8-10 timmar per dag, och jag har jobbat hela sommaren under lovet och är nu ledig dryga 2 veckor innan jag börjar plugga igen.
  • Äldre 20 Aug 11:19
    #9
    Ello skrev 2014-08-20 11:06:19 följande:

    Ge honom en kram, säg att du verkligen är ledsen. Säg att det står mat på spisen (om det gör det så klart) och att när han vill prata, så finns du *var du nu finns*.

    Säg också att du förstår att det med tvätten gjorde honom ledsen, men att du inte riktigt förstår om det var det som gjorde honom SÅ ledsen som han verkar vara.

    Och, fråga aldrig om han är sur. Jag blir så jävla lack om jag är sur och någon frågar... Fråga istället hur han mår och om det är något han vill prata om. Kan bli lack om jag inte är sur och någon frågar, för att fråga om någon är sur är i princip som att säga att någon är det, och det kan verka kränkande att någon annan talar om för en vad man känner :)


    Jo jag vet, ändå blir det så att frågan slinker ur mig varje gång... Det är något jag får jobba på, för jag vet att det påverkar honom ganska kraftigt...

    Jag ska nog göra så att jag åker om och handlar lite gott och någon fin mat efter jobbet och överraskar honom lite. En god middag tillsammans efter en stressig tid kanske kan göra susen. =)
  • Äldre 20 Aug 12:42
    #12
    filibustern skrev 2014-08-20 12:18:39 följande:

    tycker det låter lite som att han kanske hade en dålig dag, och så blev det lite fel och så blev det ett bråk. jag och min fästman har också kommit till punkter där den ena, eller båda inte pratar med varann på nästan en hel dag - men låt det vara så då. om jag vore du så skulle jag låta honom vara ifred, men var inte sur tillbaka så att säga, visa lite om tanke utan att vara för på. om du gör middag, säg "var så god, hoppas det smakar bra" och thats it. vänta och se om HAN tar steget att prata. 

    min karl kan vara så att om jag är för på, så blir det lite motsatt effekt, då blir han ännu tystare. så ha tålamod. till slut måste han ju prata med dig. och gör han det och fofrtfarande låter sur - ja men svara med en ickesur ton då, men du behöver ju inte låta överlycklig heller, bara normalt. :) 

    det är mitt erfarenhetsbaserade tips. 



    Tack! Bra tips, och jag har verkligen backat nu under dagen, skickade ett försiktigt sms vid lunch (vi brukar alltid ringa varandra under lunchen) och sa at jag såg fram emot ikväll och att jag planerat något lite extra till maten. =)
Svar på tråden Min sambo pratar inte med mig! oO