• Rin

    Gravid, hur gör vi nu?

    En vän till mig hamnade i samma situation. De hade trott att det skulle ta mycket längre tid att bli gravida, men det gick på första försöket. Hon var i åttonde månaden på bröllopet. 
    Efteråt har hon sagt att hon ångrar det jättemycket. Hon deppade ganska mycket över utbudet på klänningar. Egentligen hade hon tänkt gifta sig i svart men det blev svårt nog att hitta en mammaklänning hon gillade. Hon säger också att hon knappt minns något av sitt eget bröllop eftersom hon var så fruktansvärt trött. Att hon inte kunde ha några andra skor än slitna ballerina pga foglossningar  var hon inte heller superglad över. Eller hur ont hon fick i ryggen under vigseln för att hon behövde stå upp på ett stengolv i nästan en timme. Jag vet också att hon tyckte det var tråkigt att inte kunna ta ett glas vin, inte så mycket för vinet i sig, hon dricker väldigt lite i vanliga fall, men för att det var tråkigt att känna sig begränsad på sitt eget bröllop, att behöva avstå från saker på en dag när man vill kunna fira utan att tänka på något annat.
    Nu behöver det ju inte alls bli så för er, och det fanns så klart massor med saker som hon var nöjd med också.
    Som andra har sagt går det givetvis att gifta sig när man är gravid, och ha ett stort bröllop också. Men det kräver rätt mycket planering. Framför allt är det väldigt mycket saker som är svårt att veta i förväg. Du kommer inte att veta exakt hur mycket du kommer att gå upp, och var, vilket gör det väldigt svårt att skaffa klänning i god tid. Du kan inte veta ifall du kommer att få foglossningar, och hur illa. Du vet inte om du kommer att bli väldigt trött etc.

    Jag skulle föreslå att ni sätter er ner och går igenom de viktigaste punkterna för er. Vad måste ni ha för att ni ska vara nöjda med ert bröllop? Går de att kombinera med graviditet? Om det t.ex. är jätteviktigt för er att ha en spexig dans, eller ostbuffé med massor med opastöriserade ostar, tja, då kanske ni ska vänta. Men om det viktigaste är en högstämd ceremoni, eller att hela er släkt kan komma, då är det kanske lite lättare.

Svar på tråden Gravid, hur gör vi nu?