• Anonym (Ensam­)
    Äldre 11 Aug 16:14
    2104 visningar
    5 svar
    5
    2104

    Saknar familj - hur planera?

    Jag och min fästman har så smått börjat planera vårt bröllop, men det finns någonting som kastar en för mig ganska stor skugga över planeringen och drömmarna.

    Min mamma gick bort hastigt för några år sedan och min pappa är alzheimers-sjuk med vissa andra medicinska komplikationer ovanpå detta och bosatt på äldreboende i motsatt ände av landet (jag är själv i tidiga trettioårsåldern, så ingen "jättegammal" blivande brud). Min syster och jag drar inte riktigt jämnt pga olika åsikter i fråga om pappas vård och behov bl.a (hon bor i samma område som min far) och jag vill inte gärna ha henne där pga hennes negativa attityd. Min bror och hans fru är konstant panka och bor även de långt borta. Alltså kommer jag, med största sannolikhet, inte ha någon nära familj på mitt bröllop. Släkten har jag inte mycket kontakt med sedan mammas bortgång, det har liksom runnit ut i sanden då hon var familjens sammanhållande punkt. De skulle inte lägga ut pengar på att resa över nästan hela Sverige och fixa boende bara för att gå på mitt bröllop, även om vi inte tycker illa om varandra på något sätt.

    Samtidigt som jag tycker om min blivandes familj och de i hans släkt jag känner är det också jobbigt att tänka på att han delar sin stora dag med människor som känt honom hela hans liv, medan jag inte har någon...(kommer alla tal att handla om honom? Kommer jag att bli bakgrundsfigur på mitt eget bröllop?)...massa konstiga tankar.

    Så, frågan är som följer: hur ska jag tänka kring planering och bröllop för att kunna njuta av dagen och känna att det är vår dag utan att ständigt återkomma till det som saknas? Något vi kan tänka på i fråga om formerna för själva ceremonin (borgerlig men personlig med dikter, musik osv) och festen t ex.  

  • Svar på tråden Saknar familj - hur planera?
  • Äldre 11 Aug 16:27
    #1

    Vad tråkigt med dina föräldrar och din familj. Jag förstår att du känner som du gör. Jag förstår också varför du väljer att inte bjuda in familjen och släkten och det tycker jag du gör rätt i. Vill du inte ha med dom, så ska du inte det.

    Jag förstår hur du tänker kring bröllopet och din blivandes familj, men förhoppningsvis tycker dom bra om dig också? Och kan göra festen till er. Oftast, även om ett tal är från tex din blivandes förälder, så riktar man det ju till brudparet. Alltså er tillsammans. Det är min erfarenhet iallafall. Men du skulle ju också kunna be din blivande prata med sin familj om det, säga att han vill att all fokus på er bröllopsdag ska ligga på er gemensamt. Att det är viktigt för honom/er. Alternativt att ni undanber er alla tal.

    Sedan kanske du har vänner, barndomsvänner? Och du och din blivande har kanske gemensamma vänner? Dom kommer ju också finnas där för er skull. 

    Alla gäster, oavsett vems "sida" man hör till, firar ju brudparet gemensamt på deras bröllopsdag :)

    Vid vigseln så kan ni ju välja att inte ha någon alls som läser dikt eller liknande, alternativt att ni väljer varsin nära vän eller en god gemensam vän. Vigselförrättaren kan ju också läsa något som ni tillsammans valt ut. Musiken väljer ni tillsammans och ni kan ju hyra in någon som sjunger om ni inte känner någon.

    På middagen sedan, så brukar ju familjen sitta med vid honnörsbordet, men det kan ni ju totalt strunta i. Antingen sitter ni själva eller tillsammans med vänner :) Och resten av gästerna kan ni ju blanda. Hans familj och era vänner, så det inte blir så att du tydligt kan se en "klump" av hans familj.

    Men så länge du och din blivande lägger ert fokus på er, att det är er gemensamma dag, så ska du nog se att det kommer bli bra :)

  • AkJ
    Äldre 11 Aug 20:20
    #2

    Håller med daniiel om mycket och tipsar även om att se till så att det inte blir olika sidor i vigsellokalen. Vi gör en skylt: "sätt er var ni vill! Vi är här för att fira att kärleken för oss samman, inte för att ha hans och hennes sida om mittgången" eller liknande ko mer det stå, och skylten ska vara tydligt placerad i vigsellokalen.


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 11 Aug 20:45
    #3
    AkJ skrev 2014-08-11 20:20:28 följande:

    Håller med daniiel om mycket och tipsar även om att se till så att det inte blir olika sidor i vigsellokalen. Vi gör en skylt: "sätt er var ni vill! Vi är här för att fira att kärleken för oss samman, inte för att ha hans och hennes sida om mittgången" eller liknande ko mer det stå, och skylten ska vara tydligt placerad i vigsellokalen.


    Bra tips! :) Vi hade en "kyrkvärd" som hjälpte till att sprida ut gästerna jämnt på båda sidorna i kyrkan :)
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 09:36
    #4

    Förstår att det känns tungt att inte ha familjen där, men samtidigt är det något du måste kunna acceptera. Din bror med fru tycker jag dock att du ska bjuda om du vill ha dem där, även om de oftast är panka. Om du/ni önskar att de ska komma så lämna beslutet till dem och ta det inte "åt dem". Det kan ju hända att de kan lösa det.
    Överhuvudtaget tycker jag den regeln gäller för dina släktingar, om du gärna skulle vilja att de var där, så bjud in! Sen får de själva ta beslutet om de vill närvara eller inte.

    Både daniiel och AkJ har kommit med bra tips tycker jag. Lättaste sättet att undvika känslan av att "det är ju bara hans släkt här" är nog att undvika att sätta dem i klump, både i vigsellokalen och under festen.
    Om ni vill kan ni ju ha tex ett litet ljus eller liknande på en plats i lokalen till minne av din mamma så att det känns som att hon är med på nått sätt ändå.

  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 12 Aug 16:11
    #5

    Tack för era kloka tankar! Det låter så självklar smart att helt enkelt strunta i hans och min sida osv. Jag känner hans familj väl, men tyvärr inte resten av hans släkt, så får be min svärmor att ta upp det. Hon förlorade själv sina föräldrar som ung så hon bör ha viss förståelse för läget.

    Givetvis tänker jag bjuda de släktingar jag vill ha där, kanske har jag fel i fråga om deras prioriteringar också.

    Att ordna en minnesplacering är en jättefin idé, den ska jag definitivt fundera över mer.

Svar på tråden Saknar familj - hur planera?