• Isabelles

    Ekologiskt!

    Hejsan! Jag är lite nyfiken på hur mycket ni tänker på att handla ekologiskt när ni köper mat och dryck? 

    Jag har sett att det börjar komma mer och mer ekologiskt i butikerna och det är så härligt att se. Även på Systembolaget så ser jag hur ekovinerna tar mer och mer plats! Dock så måste jag erkänna att jag är dålig på att köpa ekologiska viner, inte för att jag inte vill utan för att jag inte vet vilka sorter som är bra =( 

  • Svar på tråden Ekologiskt!
  • September2014

    Ekoviner är som tur är inte längre synonymt med sämre kvalitet, det finns många bra viner som är eko! Precis som icke eko-viner är ju det här med ett "bra" vin subjektivt och det är väl mer vad/hur man kombinerar drycken som avgör vad som ger det bästa resultatet. Så nästa gång du är på Bolaget, fråga efter ett vin till det ni ska äta eller utgå från det du brukar gilla typ "jag brukar köpa detta vinet, har du något i den stilen fast eko"?
    Jag jobbar själv på Systemet nämligen och tycker att det är jättekul att fler och fler uppmärksammar sortimentet! 
    En annan märkning som förekommer i bland annat Sydafrika, Argentina och Chile är Fairtrade/Fair for Life som även tillvaratar de sociala aspekterna så som arbetarna i vingårdarnas villkor, lönesättning osv. 

    Hoppas detta hjälpte dig lite! :)

  • Isabelles
    September2014 skrev 2014-08-05 10:01:33 följande:

    Ekoviner är som tur är inte längre synonymt med sämre kvalitet, det finns många bra viner som är eko! Precis som icke eko-viner är ju det här med ett "bra" vin subjektivt och det är väl mer vad/hur man kombinerar drycken som avgör vad som ger det bästa resultatet. Så nästa gång du är på Bolaget, fråga efter ett vin till det ni ska äta eller utgå från det du brukar gilla typ "jag brukar köpa detta vinet, har du något i den stilen fast eko"?
    Jag jobbar själv på Systemet nämligen och tycker att det är jättekul att fler och fler uppmärksammar sortimentet! 
    En annan märkning som förekommer i bland annat Sydafrika, Argentina och Chile är Fairtrade/Fair for Life som även tillvaratar de sociala aspekterna så som arbetarna i vingårdarnas villkor, lönesättning osv. 

    Hoppas detta hjälpte dig lite! :)


    Gud vad bra svar! Det tackar jag verkligen för! :) Jag fick det här tipset av en vän som hon tyckte var bra, du som jobbar på Systembolag, varför måste man beställa sex flaskor? :) www.systembolaget.se/78082
  • September2014

    Systembolaget består av 2 sortiment - Ordinare sortiment som är inköpt av Systembolaget via inköpsavdelningen (ca 90-95% av de produkter du hittar i butikerna), det är dessa som har våra smakbeskrivningar och klocksymboler.

    Det andra sortimentet är Beställningssortimentet (BS) som är leverantörernas sortiment. Där kan de själva lista hur många artiklar de vill, utan specifika krav osv som sedan vid kundbeställningar levereras till butiker. Det är också upp till leverantören hur lite de vill skicka som minst ex 1 flaska, 6 flaskor, 1 låda osv. Många viner i BS kan beställas styckevis medan öl/cider är vanligt med hela kollin. Dessvärre verkar det som den du är ute efter är ett undantag och leverantören har helt enkelt valt att skicka minst 1 kolli (6 flaskor i detta fall) per beställning. :)

  • Alyllyra

    Kul att det kommer mer och mer ekologiskt till Systemet tycker jag. Läste i tidningen häromdagen att försäljningen av ekologiska varor (överlag - inte bara alkohol) har gått upp 30 % under detta året. Det är ju fantastiskt!

    Vi köper väldigt mycket ekologiska matvaror - vi har tur som har ett bra utbud både hos vår närmaste "stora" butik och vår närhandlare - men vi är ganska dåliga på ekologiskt vin. Ekologisk öl brukar gå bättre, där finns det flera sorter som är riktigt goda.

  • Sommaren2015

    Vi tänker mycket på det både för bröllopsplanering och vardag. Vill man ha en lite lyxigare brudskål är detta min absoluta favvis!! 

    109 kronor, biodynamiskt (lite "mer ekologiskt än KRAV" för att beskriva begreppet kort) det är tillverkat i Nya Zeeland enligt champangemetod. Vi ska dock ha "hemmbubblad" hemgjord flädersaft som brudskål :) (så tt alla, även gravida, nykterister och de som kommer köra kan skåla i samma dryck)


     

  • Alyllyra
    Sommaren2015 skrev 2014-08-25 20:56:18 följande:

    Vi tänker mycket på det både för bröllopsplanering och vardag. Vill man ha en lite lyxigare brudskål är detta min absoluta favvis!! 

    109 kronor, biodynamiskt (lite "mer ekologiskt än KRAV" för att beskriva begreppet kort) det är tillverkat i Nya Zeeland enligt champangemetod. Vi ska dock ha "hemmbubblad" hemgjord flädersaft som brudskål :) (så tt alla, även gravida, nykterister och de som kommer köra kan skåla i samma dryck)


     


    Skulle själv inte kalla biodynamiskt "mer ekologiskt än KRAV" eftersom "mervärdet" i biodynamisk odling bygger på astrologi och en antroposofisk världsåskådning som har väldigt lite samband med begreppet KRAV.
  • Sommaren2015
    Alyllyra skrev 2014-08-26 14:30:49 följande:
    Skulle själv inte kalla biodynamiskt "mer ekologiskt än KRAV" eftersom "mervärdet" i biodynamisk odling bygger på astrologi och en antroposofisk världsåskådning som har väldigt lite samband med begreppet KRAV.
    Ja, slarvigt uttryckt av mig. Men biodynamiskt jordbruk ingår ju tex växelbruk som ger mer näring till jorden. Det jag menar är att det inte bara handlar om att inte TILLFÖRA gifter utan även om att ha ett mer hållbart jordbruk. Men bra att du förtydligar!
  • Ullevi
    Isabelles skrev 2014-08-05 10:32:56 följande:
    Gud vad bra svar! Det tackar jag verkligen för! :) Jag fick det här tipset av en vän som hon tyckte var bra, du som jobbar på Systembolag, varför måste man beställa sex flaskor? :) www.systembolaget.se/78082
    Man verkar kunna beställa en flaska väl? Jag måste testa detta! 
Svar på tråden Ekologiskt!