• Plättis

    Inbjudan och drama

    Vi hade samma situation bland våra vänner, fast det var min sambo som satt inne med informationen och inte visste vad han skulle göra av den. Han sa inget till sin kompis, men bröt ihop en kväll och berättade för mig. Det tog kanske ett och ett halvt år, eller om det var ännu längre, innan han berättade för kompisen till slut. Han ville ge "skurken" chans att berätta det själv istället för att skvallra. 

    Om jag bara utgår från vad jag tycker, så är sanningen alltid att föredra. Våra vänner har gjort slut nu, de har gått vidare och verkar vara lyckligare på varsitt håll. Att hålla inne med sanningen skadar dig mer än vad det skulle göra för din vän att veta det. 

    Det skadar nog mer än det hjälper att berätta nu, om inte poängen är att slippa ha honom på bröllopsfesten. Kan du träffa henne på egen hand och prata om det? Visa att det är för att du bryr dig om henne, inget annat. "Jag tycker det är tråkigt att säga det här när jag ser hur bra du mår, men det känns så fel att du blir förd bakom ljuset."


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis

    Var beredd på att hon kan ta hans parti och inte tro dig när du berättar, eller så kanske hon vet allt men förlåtit honom för det. Våra vänner höll ihop i ett halvår efter min sambo berättat för kompisen, för otrohet betyder inte automatiskt att man gör slut för alla.

    Det viktigaste är att du vet att er vänskap överlever alla törnar den kan få på vägen. Förnekelse och idolisering av sin partner (särskilt att vägra se vad som är fel på en skitstövel) är mycket vanligare än man kan tro.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Inbjudan och drama